Home / آفات و بیماری ها / علت ترک خوردن انجیر روی درخت

علت ترک خوردن انجیر روی درخت

علت ترک خوردن انجیر روی درخت چیست؟

انجیر با نام علمی Ficus carica L درختی خزاندار، از تیره توت سانان است. در جنس Ficus حدود ۶۰۰ گونه وجود دارد که بیشتر گرمسیری و همیشه سبز هستند.  انجیر بومی غرب آسیاست و هزاران سال است که در این منطقه و نیز در اطراف دریای مدیترانه کشت می‌گردد.

تحمل درخت انجیر در برابر سرما، کمی از انار کمتر است و در زمستان در درمای منفی 9 درجه سانتیگراد، تمام شاخه‌هایش تا سطح زمین می‌خشکد. درخت انجیر خاکهای ژرف لمونی را ترجیح می‌دهد. این درخت را می‌توان به صورت دیم پرورش داد، ولی آبیاری مرتب در بالابردن کمیت و کیفیت رشد، محصول و سلامت درخت اهمیت زیادی دارد.

درخت انجیر در شرایط مساعد تا 100 سال عمر و تا 15 متر ارتفاع پیدا می‌کند.در درخت انجیر بارور، گلهای نر و ماده در مجاورت هم در داخل یک دمگل گوشتی که بعدا قسمت خوراکی میوه رسیده را تشکیل می‌دهد، به وجود می‌آیند.

درخت انجیر معمولا به وسیله قلمه ریشه دار زیاد می‌شود. فاصله کشت، برحسب آبی و یا دیم بودن باغ و قدرت خاک، متفاوت است. در باغهاب آبی فواصل کشت 6 تا 8 متر پیشنهاد می‌شود.

در درختان بالغ انجیر، دو پیرایش، یکی در تابستان و یکی در زمستان، انجام می‌شود.در ایران، انجیر تقریبا درتمام نقاط کشت می‌شود و استهبان بزرگترین انجیرستان جهان را دارد.

یکی از مشکلات شایع درخت انجیر ترک خوردن میوه روی درخت است.

برای دانستن علت ترک خوردن انجیر روی درخت با ما همراه باشید.

علت ترک خوردن انجیر روی درخت چیست؟

دو عامل مهم سبب ترک خوردن انجیر روی درخت می شوند:

  1. رطوبت زیاد
  2. انتخاب رقم نامناسب برای کاشت در محل زندگی شما
  3. خاک نامناسب

رطوبت بیش از حد می تواند باعث شکافتن میوه روی درخت شود.

معمولا ترک خوردگی میوه انجیر به دلیل سطح بالای آب در کل گیاه ایجاد می شود . ساختار نسبتاً ضعیف میوه انجیر که در امتداد بافت ساقه درخت است، با آبیاری زیاد با مشکل مواجه می شود و فشار زیادی را تحمل می کند از این رو با شکافتن میوه آثار این فشار زیاد را نشان می دهد. از طرفی دماهای خنک هم می تواند باعث شکافتن میوه شود.
البته شکافتن جزئی در میوه های نرم و رسیده و آماده برای برداشت طبیعی است.

درست است که انجیر خاک مرطوب را دوست دارد، اما خاک این درخت نیاز به زهکشی بسیار بالایی دارد. اگر از خاک محل کاشت درخت سنگین و یا نامناسب باشد امکان ترک خوردن میوه بسیار زیاد می شود.

انتخاب رقم مناسب هم بسیار اهمیت دارد باید گونه ای را انتخاب کنید که کاملا با آب و هوا و خاک محل زندگی شما تناسب داشته باشد.

برای کاشت انجیر باید خاک مناسب را انتخاب کنید. انجیر خاک کمی قلیایی را دوست دارد. PH مطلوب بین 6.0 و 8.0 است اگر PH خاک کمتر از 6.0 باشد، باید از آهک استفاده شود.

About admin

Check Also

پشه گلدان

پشه گلدان را به راحتی و با ساده ترین روش از بین ببرید- راهکارهای طبیعی و موثر

پشه گلدان یکی از معضلات و مشکلات اساسی برای افرادی است که در منزل خودشان ...

2 comments

  1. سلام ، من یک درخت انجیر درخانه دارم که خودش سبز شده وپارسال پیوند انجیرسیاه زدم وامسال حدود ده عدد انجیر داد که متاسفانه انجیرها هنوز کامل نرسیده شکاف بزرگ میخورد والبته خاکش هم نباید مناسب باشد ولی امکان تعویض خاک را هم در این قسمت ندارم ، ایا با کود یا داروهای دیگر میتوانم این مشکل را رفع کنم . ممنون

    • سلام، بله داروهایی وجود دارند که میتونن از بروز این مشکل جلوگیری کنند در صورت تمایل به خرید به اینستاگرام اصله (@acle.ir) پیام بدین تا مشاوره های لازم رو دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *