Home / درختان میوه / کاشت انار در گلدان با آموزش مرحله به مرحله و معرفی تمام نکات لازم

کاشت انار در گلدان با آموزش مرحله به مرحله و معرفی تمام نکات لازم

کاشت انار در گلدان اصلا کار سختی نیست. می‌دانید کلکسیون گیاهان‌تان چه کم دارد؟ یک انار گلدانی! ممکن است بگویید جای یک گیاه بزرگ را ندارید. اولا که می‌توانید گونه‌های مینیاتوری و کوتوله انار را پرورش دهید و یا اناری معمولی بکارید و آن را با هرس کوچک نگه دارید.

انار گیاهی بسیار دلربا و خاص است که به خاطر گل‌های زیبا و میوه‌های خوشرنگ و خوشمزه‌اش بسیار محبوب شده. میوه انار طعمی بی‌نظیر دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. گل‌های انار برای ماه‌ها بر روی گیاه می‌مانند و انگار درخت را چراغانی می‌کنند.
گونه‌های کوتوله انار ارتفاعی در حدود ۶۰ سانتی متر پیدا می‌کنند، پس دیگر بهانه جا نداشتن را نیاورید! این گونه‌ها را می‌توان در گلدان نگه داشت.

این میوه محبوب درخت دارای سیستم ریشه ای کم عمق است که به آن اجازه می دهد تا در فضای محدود رشد کند. این درخت گرمسیری بسیار محکم است و می تواند سرما و گرما را تحمل کند. بسیاری از باغداران به دلیل داشتن میوه های سالم و ظاهری زیبا درخت انار را پرورش می دهند.

پس این مقاله به صورت اختصاصی کاشت انار در گلدان را از نوع کوتوله و پا کوتاه آموزش می دهد.

آموزش کاشت انار در گلدان

این آموزش در اینستاگرام اصله قرار داده شده است که می توانید همین جا فیلم آموزش کاشت انار رو ببینید.

The Best Guide To Grow Pomegranate Tree In Containersکاشت انار در گلدان

1- گونه مناسبی را انتخاب کنید

همان گونه که بیان شد، درخت انار دارای گونه هی متعددی است. اگر این درخت زیبا را صرفا به منظور زینتی و لذت بردن از دیدن گلهای آن می خواهید باید نوع کوتوله آن را انتخاب کنید.

بهترین رقم برای این منظور، انار زینتی کوتوله یا انار مینیاتوری است که به نانا معروف است. این گونه گزینه‌ خوبی برای ایجاد درخت بونسای است، زیرا نهایتاً قدش به یک متر می‌رسد. شاخ‌ و برگ این گیاه ذاتاً دارای پیچ‌وخم می‌باشد و به همین دلیل می‌توان به آن سر و شکلی باستانی و مارپیچی داد.

گونه های دیگری هم هستند که ثمر ندارند و فقط تولید گل می کنند مثل Flore Pleno.

2- کاشت بذر انار

کاشت انار در گلدان

در هر گلدان بیشتر از دو یا سه بذر را نکارید.

سوراخ هایی در اندازه 2.5 برابر سایز بذر ایجاد کرده و بذرها را درون آن بکارید.

دانه ها را در هر سوراخ قرار داده و سپس سوراخ ها را با خاک گلدان بپوشانید.

گلدان را آبیاری کرده و دقت کنید آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

گلدان ها را روی یک پنجره آفتابی یا در گلخانه با دمای حدود 20 درجه سانتیگراد قرار دهید.

هر روز رطوبت خاک را چک کنید. معمولا 6 هفته طول می کشد تا جوانه ها نمایان شوند.

جوانه ها را مراقبت کرده و هر روز کمی آبپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز خاک تامین شود.

 

زمانی که جوانه ها حدودا 17 سانتی متر شدند، جوانه ای را که ضعیف تر است را خارج کنید تا مانع از رشد جوانه های قوی نشود.

3- شرایط لازم برای کاشت انار در گلدان

نور
درخت انار برای رشد و حفظ شادابی‌اش، هر روز، به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد. پس مطمئن شوید که گلدان آن را در محلی با آفتاب مستقیم قرار می‌دهید. البته این گیاه می‌تواند اندکی سایه را هم تحمل کند.
آبیاری
وقتی گیاه بالغ می‌شود، بسیار به بی آبی مقاوم خواهد شد. با این حال گیاهان جوان برای رشد و شادابی به مقدار زیادی آب نیاز دارد. بسته به سایز گلدان، تراکم خاک، دما و باد، نیاز آبی انارتان متفاوت خواهد بود و ممکن است نیاز داشته باشد به طور مرتب آبیاری شود. گاهی در فصل تابستان که دمای هوا بالا است و آفتاب شدید است گیاه به آبیاری هر روزه و یا ۲ بار در روز نیاز دارد!
اگر چه گیاه از ماندن آب در خاکش خوشش نمی‌آید، اما خاک باید نسبتا مرطوب بماند.

درخت انار

خاک
با این حال که انار خاک‌های متنوعی را تحمل می کند، یکی از فاکتورهایی که برای خاک آن حتما باید در نظر گرفته شود، زهکشی خوب است. اگر آب به مدت زیاد در خاک بماند و خاک خیس باشد، گیاه آسیب می‌بیند. خاکی با زهکشی خوب و پر از مواد غذایی ارگانیک، بهترین خاک برای کاشت درخت انار است. مطمئن شوید که گلدانی که برای کاشت انار انتخاب کرده اید سوراخ‌های زهکش باز و به اندازه کافی دارد. اگر زهکش‌ها کافی نبوند، خودتان تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.
کود دهی
مانند اکثر درختانی که در گلدان رشد می کنند، درخت انار هم به کود دهی منظم نیاز دارد. در هنگام کشت انار در گلدان از کودهای ارگانیکی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید. سپس در طول فصل رشد چند هفته یک بار گیاه را با کودهای مایع رقیق ارگانیک تغیه کنید.
هرس
هرس درخت انار بسیار مهم است، به خصوص در سال‌های ابتدایی زندگی گیاه. در این سال‌ها گیاه مقدار زیادی شاخ و برگ تولید می‌کند. در این هنگام تنها اجازه دهید تعدادی از آنها که می‌خواهید روی گیاه باقی بمانند و بقیه را هرس کنید. قبل از هرس شکل نهایی درخت را در ذهن مجسم کنید و سپس بر اساس آن هرس را انجام دهید. گاهی درخت شروع به تولید زیر شاخه (شاخه‌هایی که از بن درخت می‌رویند و انرژی آن را می‌گیرند) می‌کند. در این هنگام باید به سرعت این زیر شاخه‌ها هم هرس شوند.
در بهار شاخه‌های مرده را از گیاه جدا کنید. بعد از مشخص کردن شکل گیاه و هرس آن، گیاه در سال‌های بعدی نیاز به هرس شدید ندارد. البته باید شاخسار مرده را از آن جدا کرد.
چیدن میوه‌ها
درخت انار در سال پنجم زندگی‌اش شروع به میوه دادن می‌کند. در این زمان اجازه دهید میوه‌ها خوب رسیده و قرمز شوند و سپس آنها را بچینید. اگر پوست میوه ترک خورد، به آن معنی است که بیش از حد صبر کرده اید.
تکثیر
درخت انار را به وسیله قلمه ساقه و هورمون ریشه زایی در خاک مخصوص قلمه زنی یا شن تکثیر می‌کنند. اما تکثیر آن کاری سخت و زمان بر است و اگر وقت و حوصله ندارید، بهتر است به گلفروشی‌ها بروید و گیاهی جدید تهیه کنید.

Grow Pomegranate Tree In Containers 1کاشت انار در گلدان

نحوه تکثیر انار با قلمه

شما باید قلمه هایی با طول 20 تا 25 سانتی متر تهیه کنید. هر قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و آن را در یک گلدان با خاک با کیفیت بکارید. قلمه ها باید در محلی مرطوب قرار بگیرد که دمای آن بالاتر از 20 درجه سانتیگراد باشد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، می توانید در هر زمان قلمه ها را ریشه دار کنید. اما در تابستان نه!

4- بیماری ها و آفات
برای پرورش درخت انار باید یاد بگیرید که چگونه از آن در برابر آفات و بیماری ها محافظت کنید. همانطور که می دانید این درخت محکم و سفت و سخت است، اما هنوز مستعد ابتلا به بسیاری از آفات مانند مگس میوه ، پروانه های سفید و پروانه های انار است. برای بیماری ها، شایع ترین بیماری ترک میوه است که  این ترک خوردن در پی عوامل مختلفی چون انبساط و انقباض مکرر به دلیل اختلاف دما بین شب و روز، سرمای زودرس پاییزه(به ویژه با باران)، واریته حساس، کم آبی، نامنظم بودن آبیاری و … ایجاد  می گردد. ترک خوردگی در انارهای کوچک بیشتر دیده می شود. چون این موضوع با سنگینی انار رابطه عکس دارد.انار هر چه با خاک های شورتری رشد یافته باشد، به همان نسبت ترک خورده تر است.

شته رایج ترین آفت درخت انار می باشد که با بسیاری از درختان مشترک است.  برای از بین بردن شته از روش مکانیکی استفاده می شود. پاجوش های درخت را تا موقع تکثیر و زاد ولد  شته ها نگه دارید و بعد از این زمان اقدام به حذف پاجوش ها کنید.

چند نکته
در کل پرورش انار در گلدان آسان است. به خصوص زمانی که گیاه بزرگ شد و دیگر نیازمند نگهداری خاصی نبود. این گیاه آفت و بیماری خیلی خاصی ندارد. تنها حواستان به تعویض گلدان گیاه باشد و به محض آنکه احساس کردید گلدان فعلی برای انارتان کوچک شده آن را با گلدانی یک سایز بزرگ ترعوض کنید.

منبع

About اصله

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *