Home / مقالات / گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی – بررسی مزایا و معایب هر کدام

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی – بررسی مزایا و معایب هر کدام

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی ؟ این سوالی است که معمولا طرفداران گل و گیاه و افرادی که اهل پرورش و نگهداری گیاهان هستند از خود می پرسند.

انتخاب گلدان مناسب اهمیت زیادی دارد. از نظر تئوری هر چیزی که قابلیت نگهداری خاک و گیاه را داشته باشد گلدان محسوب می شود. اما یک انتخاب نادرست می تواند علاوه بر از بین بردن گیاه، وقت و سرمایه شما را نیز هدر دهد.

بحث در مورد گلدانهای پلاستیکی و سرامیک و سفالی بسیار طولانی است. برخی افراد گلدان های پلاستیکی را دوست دارند، بعضی دیگر فقط از گلدان سرامیک یا سفال استفاده می کنند. هر کدام دارای مزایا و معایبی اما باید بدانید که بهترین گلدان برای نگهداری گیاه در خانه به طور عمده بستگی به نیازهایی همچون رطوبت گیاه و اندازه مصرف آب دارد.

در این مقاله سعی شده تا به سوال گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی به صورت جامعی پاسخ داده شود و مزایا و معایب هر کدام بررسی شود.

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی
گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی

 

گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی

  • مزایا و معایب گلدان سفالی

گلدان سفالی
گلدان سفالی

مزایا:

گلدان های سفالی به دلیل متخلخل بودن باعث می شوند که هوا و آب در دو طرف گلدان حرکت کند. حرکت هوا باعث رشد ریشه می شود که رشد ریشه سلامت و شادابی گیاه را به همراه دارد.

این گلدانها به دلیل نزدیکی به طبیعت و امکان رنگ آمیزی و طرح دار کردنشان، حس و حال خوبی را به انسان می دهند و در دکوراسیون منزل یا محیط کار موثرند.

ضخامت گلدان موجب حفاظت ریشه و گیاه می شود.

در برابر نور آفتاب مقاومت بالایی دارند.

معایب:

ایرادی که به این نوع گلدان وارد است این است که، این نوع از گلدانها رطوبت خاک را به سرعت خارج می کنند، اگر گلدان های سرامیکی یا سفالی را انتخاب می کنید بهتر است برای گیاهانی استفاده شوند که خشکی را دوست دارند و در برابر خشکی مقاومند.

مسئله دیگر این که این گلدانها از نظر قیمت گران تر از نوع پلاستیکی هستند و شاید تهیه آنها برای افراد مبتدی و تازه کار درست نباشد.

سنگین هستند. اگر گلدان در جایی قرار داده شود که نیاز به جابجایی داشته باشد این کار کمی سخت انجام می شود.

امکان شکسته شدن، ترک خوردن یا لب پر شدن آنها بسیار زیاد است.

تمیز کردت گلدان سفالی مشکل است.

  • مزایا و معایب گلدان پلاستیکی

گلدان پلاستیکی
گلدان پلاستیکی

مزایا:

گلدان های پلاستیکی قوی تر و انعطاف پذیر تر از سایر گلدانها هستند. همچنین طیف گسترده ای از مدلها و رنگها در گلدان های پلاستیکی وجود دارد.

گلدانهای پلاستیکی ارزان و در دسترس همگان هستند. سبک بوده و به راحتی قابل حمل هستند. تمیز یا ضدعفونی کردن آنها بسیار ساده است.

گلدان های پلاستیکی مانند گلدان های شیشه ای اجازه نمی دهند که مبادله هوا و رطوبت به سرعت انجام شود. بنابراین گلدان های پلاستیکی برای گلهای آب دوست و افرادی که مرتبا آب دادن به گیاهان را فراموش می کنند مناسب است.

تمیز کردن این گلدانها بسیار ساده و راحت است.

معایب:

یکی از معایب اصلی گلدان های پلاستیکی مقاومت کم آنها در برابر نور آفتاب است. به ویژه اگر جنس پلاستیک آن مرغوب نباشد.

ضخامت کمی دارند و ممکن است برای گیاهان بزرگ و ضخیم مناسب نباشد.

راهنمای عمومی خرید و نگهداری گلدان

  • بعد از بررسی نیازهای گیاه و در نظر گرفتن بودجه و سلیقه خودتان گلدان مناسبی را خریداری کنید. اما اگر موارد زیر را رعایت نکنید گلدان و گیاه شما عمر زیادی نخواهند داشت:
  • قبل از خرید گلدان زهکش آن را بررسی کنید. اگر گلدان فاقد زهکش باشد به درد نمی خورد.
  • رطوبت بیش از اندازه خاک می تواند به پوسیدگی ریشه منجر شود، بنابراین اگر گلدان ها روی یک سینی یا زیرگلدانی قرار دارند، بعد از آبیاری و تخلیه آب اضافی آب باقی مانده در زیرگلدانی را دور بریزید. همچنین شما می توانید یک لایه سنگریزه را در سینی قرار دهید تا گلدان را در بالای سطح آب نگهدارید.
  • اندازه گلدان نیز مهم است. برای اکثر گیاهان، قطر گلدان باید همانند یک سوم ارتفاع گیاه از خاک تا بالای شاخساره باشد. همانطور که گیاه رشد می کند، گلدان نیز باید متناسب با گیاه تعویض شود.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

One comment

  1. عالی دمت گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *