Home / گلهای فضای باز / آشنایی با گیاه سیکاس (بونسای)

آشنایی با گیاه سیکاس (بونسای)

گیاه سیکاس (بونسای) از نظر خانوادگی بین سرخس ها و درختان قرار می گیرد. جزء گیاهان گرمسیری است که رطوبت و درجه حرارت بالا را دوست دارد وخشکی را تحمل نمی کند و با دیدن اولین خشکی گیاه شروع به از بین رفتن می نماید .به رغم این مشخصات زیستی می توان این گیاه را به عنوان یک بونسایی نگهداری نمود به شرطی که گلدان در سینی پراز سنگریزه و آب قرار گیرد. از علائم و نشانه های سلامتی این گیاه در هنگام خریداری توجه به جوانه مرکزی آن است که چنانچه گیاه کوچکترین تنشی دیده باشد در آن منعکس می گردد.

آشنایی با گیاه سیکاس (بونسای)

نام فارسی: سیکاس (بونسای)
نام لاتین: cycas cycad

گیاه سیکاس محیط باز را دوست دارد اما اگر قبلاً در محیط بسته عادت کرده باشد باید به تدریج آن را به نور شدید خورشید عادت داد. در محیط بسته در پشت پنجره بدون فیلتر کردن نور خورشید صدمه می بیند و بهترین راه استفاده از صافی های نور است. در شرایط محیط باز رطوبت بالای محیط به طور طبیعی به عنوان فیلتر برای آن عمل می کند. بونسای داران نور پشت پنجره قسمت غربی منزل را بهترین شرایط می دانند.

نحوه تعویض گلدان سیکاس:
ریشه گیاه سیکاس نسبت به شرایط نامساعد حساس است وبه رغم ضخامت وچوبی بودن ریشه با کوچکترین شرایط بد محیط صدمه می بیند و در هنگام حمل و جابجایی نهایت دقت باید به عمل آید. تعویض گلدان هر 5 سال یکبار انجام می گیرد. خاک مناسب برای آن خاک کاکتوس است.

هرس:
به علت عدم وجود شاخه هرس لازم ندارد و فقط به حذف برگ های خشک پایینی اکتفا می گردد. کشیدن و کندن برگ ها به علت تکان های شدید ریشه ها صدمه می بیند و باید با قیچی زاویه دار برگ ها را حذف کرد. حذف صحیح برگ ها منظره آرایش زایده های دمبرگ را روی تنه حفظ خواهد کرد.

سربرداری:
به خاطر نداشتن شاخه سربرداری ندارد. جوانه انتهایی را به هیچ عنوان دست نزنید زیرا منجر به خشکی سیکاس خواهد شد.

آبیاری:
رشد گیاه در زمستان خیلی کند می گردد وبه همین علت نیاز آبی پایینی دارد. اگر خاک مرطوب است آبیاری انجام نشود. در صورت اشباع شدن خاک از آب به مدت طولانی رشد متوقف گشته و بوی نا خوشایندی از آن به مشام می رسد.

تغذیه:
کودهای متعادل درفصل رشد توصیه می گردد. امادر فصل پاییز و زمستان باید از قدرت حاصلخیزی آن کاسته شود. امولوسیون ماهی اما با قوت کمتر توصیه می گردد.

هشدار:
سیکاس شدیداً به تغییرات شرایط محیطی حساس است وبا تغییر ناگهانی ۵ درجه ای در حرارت و سرد ترشدن هوا برگ ها شروع به خشک شدن می کنند. تغییرات در نور و رطوبت نیز همین صدمه را وارد می کند. در صورت وارد شدن چنین تغییراتی آن را در محیطی روشن و گرم قراردهید. به زودی گیاه سلامت خود را باز خواهد یافت.

About admin

Check Also

گل تاج خروس

گل تاج خروس و فوت و فن نگهداری از این گیاه زیبا

گل تاج خروس یه گیاه بسیار زیبا با نگهداری ساده و راحته که میتونید در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *