Home / گیاهان نوردوست / آموزش قلمه زدن گل بنجامین با بیان تمام شرایط و نکات لازم

آموزش قلمه زدن گل بنجامین با بیان تمام شرایط و نکات لازم

این مطلب به آموزش قلمه زدن گل بنجامین اختصاص دارد چرا که قبلا به صورت کامل درباره این گاه زیبا صحبت شده است.

برای اطلاع از نحوه نگهداری بنجامبن اینجا کلیک کنید.

بهترین زمان برای قلمه زدن بنجامین از اواسط بهار تا اوایل تابستان است. انجام این کار به صبر و حوصله فراوان و البته آشنایی با اصول باغبانی نیاز دارد.

آموزش قلمه زدن گل بنجامین

Ficus benjamina، یا درخت فیکوس به عنوان یک گیاه زینتی در دکوراسیون خانه، ادارات و شرکت ها استفاده می‌شود. این گیاه بومی آب و هوای گرم مانند هند و استرالیا است، اما به راحتی می‌تواند به عنوان یک گیاهچه آپارتمانی در آب و هوای خنک تر پرورش یابد. در زیستگاه طبیعی بنجامین، شاخه ها می‌توانند تا بیش از 50 فوت (15 متر) رشد کنند، اما وقتی داخل آپارتمان نگهداری شود، بطور قابل توجهی کوچکتر هستند.

تکثیر بنجامین از طریق قلمه ساقه
  • نحوه ی قلمه زدن بنجامین ابلق به ابن صورت است که در ابتدا قلمه‌هایی به طول  20-15 سانتیمتر از ساقه نیمه چوبی گیاه که به اندازه قطر یک مداد معمولی ضخامت دارد، از گیاه اصلی و از قسمت گره جدا می‌کنیم. ( منظور از ساقه نیمه چوبی ساقهای است که سبز و تازه نباشد اما هنوز انعطاف خود را حفظ کرده و خیلی چوبی نشده باشد.)

با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی برش دهید. بهترین زاویه برش در حدود ۴۵ درجه است.

توجه کنید چاقو حتماً تیز باشد،درغیر این صورت محل برش بر اثر فشار له شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد. بنجامین پس از بریده شدن شیره‌ای سفید رنگ از خود تولید می‌کند. ته قلمه ها را چند دقیقه‌ای داخل آب بگذارید تا جریان شیره سفید رنگ آن قطع شود.
برگ‌های اضافی را حذف کنید و فقط چند برگ را باقی بگذارید. برگ اضافی انرژی زیادی مصرف می‌کند و مانع ریشه زایی می‌شود ولی وجود حداقل دو برگ برای ریشه زایی الزامی و ضروری می‌باشد.

برای کاشت قلمه‌ها به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارید تا مانع گندیدگی قلمه‌ها شود و همچنین نیاز به مواد مغذی می‌باشد تا قلمه‌ها بتوانند رشد کنند. برای خاک قلمه‌ها می‌توانید از ترکیب 40 درصد پیت ماس، 40 درصد کوکوپیت، 10 درصد پرلیت و 10 درصد ورمی‌کمپوست یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. پس از ترکیب خاک یک گلدان مناسب و متناسب با سایز قلمه‌ها انتخاب کنید.

 

آموزش قلمه زدن گل بنجامین

خاک را داخل گلدان ریخته و قلمه‌ها را درون گلدان قرار دهید. قلمه‌ها را به اندازه 3 الی 6 سانتی متر به داخل خاک فرو کنید. گلدان ها را آبیاری کنید و در محلی سایه، روشن و خنک قرار دهید. دمای محیط باید 20 الی 25 درجه باشد تا ریشه زایی صورت گیرد. گلدان ها را هیچ‌گاه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید. هرگاه خاک گلدان خشک شد آبیاری کنید، آب باید فاقد املاح باشد و اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید حتماً آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف نگهداری کنید تا هم کلر آن از بین برود و املاح آن ته نشین شود و هم دمای آب با دمای محیط یکی شود.

 

 

  • برای ایجاد شرایط گلخانه ای و حفظ رطوبت محیط روی گلدان را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. البته بهتر است که روزانه به مدت یک تا دو ساعت پلاستیک را برداشت تا مانع از شیوع بیماری های قارچی به دلیل رطوبت بالای محیط شویم اما مابقی روز بهتر است که پلاستیک بر روی قلمه ها باشد.
  • گلدان را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.
  • دما مناسب برای رشد قلمهها، دمای ۲۱ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است.
  • دقت داشته باشد، تا بستر کاشت هرگز خشک نشود و به شکل منظم به آن آب دهید.
  • در شرایط مساعد بعد از حدود دو تا سه هفته قلمه بنجامین ریشهدار خواهد شد و بعد از حدود ۸ هفته می توان نسبت به انتقال گیاهان جوان به گلدانهای جدید اقدام کرد.
نکات مهم در قلمه زدن بنجامین
    1. افتادن ناگهانی برگ بعد از قلمه زدن گیاه، علامتی برای روبه نابودی رفتن یا و اشكالی در عمل تكثیر گیاه است.
    2. توجه داشته باشید که هر مقدار تعداد برگها بر روی قلمه بنجامین بیشتر باشد خطر از داست دادن آب از قلمه نیز بیشتر است و این مسئله به پژمردن و خشک شدن قلمه ها کمک می کند. اما تمامی برگها را نیز نباید حذف کنید زیرا وجود برگ برای ریشه زایی قلمه ها ضروری است.
    3. مخلوط پیت موس به اضافه پرلایت (به مقدار مساوی) بهترنی بستر برای کاشت قلمه بنجامین است.
    4. اگر ریشه دهی سالم و مناسب انجام شد، قلمه ها را به گلدانی با قطر دهانه 11 تا 13 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت انتقال دهید.
    5. قلمههای جوان و یا با عمر متوسط که هنوز ساقه خود را چوبی و سخت نکرده اند، نیاز به قیم دارند.
    6. استفاده از قطره ریشه زایی که در فروشگاه اینترنتی اصله عرضه میشه روند ریشه زنی رو تسریع و بدون ریسک میکنه. 

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

تکثیر بنجامین از طریق برگ
  • ابتدا تعدادی برگ سالم را از گیاه اصلی جدا کنید.
  • ظرف هایی به قطر کم، مانند زیر گلدانی تهیه کنید و درون آن را ماسه بریزید و ماسه را خیس کنید. سپس برگ ها را درون آن قرار دهید.
  • خاک همیشه باید تا زمان ریشه زایی مرطوب نگه داشته شود.
  • دمای مناسب برای نگهداری برگ ها 20-28 درجه سانتیگراد است.
  • دقت کنید که برگ ها را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید چراکه باعث می شود آسیب ببینند.

آموزش قلمه زدن گل بنجامین

  • بعد از 1 ماه قلمه ها ریشه دار خواهند شد.
  • بعد از این مرحله وقت آن می‌رسد که قلمه ها را در گلدان جداگانه بکارید.
  • خاک مناسب برای اینکار مخلوطی از 80 % خاک هوموسی و 20% ماسه است.
  • برگ را درون گلدانی کوچک بکارید و آبیاری کنید تا زمانی که جوانه های جدید را مشاهده کنید.

 

 

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *