Home / گلهای آپارتمانی / گل برگ انجیری ( = مونسترا = پنجه شیری) و تمام اطلاعات لازم برای نگهداری از آن در آپارتمان و محل کار

گل برگ انجیری ( = مونسترا = پنجه شیری) و تمام اطلاعات لازم برای نگهداری از آن در آپارتمان و محل کار

گل برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نامناسب برای ادارات و دفاتر و شرکت ها می باشد. برگ انجیری گیاهی با برگهای پهن و طراحی شده است که برگهای این گیاه با بریدگی های منظم رشد کرده و در انواع گونه های مختلف آن این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می‌گیرند. در ابتدا بهتر است با فرق برگ انجیری با مونسترا آشنا شویم.

 

فرق برگ انجیری با مونسترا

برگ‌ انجیری یا مونسترا (Monstera) سرده‌ای از گیاهان گلدار با حدود ۵۰ گونهٔ مختلف است که همگی از خانوادهٔ گل‌شیپوریان و بومی نواحی گرمسیر قاره آمریکا هستند. مونسترا دلیسوزا (نام علمی: Monstera deliciosa) نام معروف ترین گونه از این سرده است که در ایران به آن برگ انجیری می گویند اما این نامگذاری اشتباه است.

برگ انجیری نامی اشتباه است که در ایران به مونسترا داده‌اند زیرا شباهتی به برگ انجیر ندارد و با Philodendron bipinnatifidum (فیلودندرون برگ انجیری) اشتباه گرفته شده‌است؛ فیلودندرون برگ انجیری (با نام علمی: Philodendron bipinnatifidum) نام یک گونه دیگر از تیره گل‌شیپوریان است.

کماکان صنعت گل و گیاه مونسترا را با فیلودندرون برگ انجیری به خاطر کمی شباهت یکی پنداشته‌است. مونسترا که به خاطر اندازه و شکل منحصر بفرد خود شناخته شده‌ترین برگ میان گیاهان را دارد در اروپا هم به خاطر سوراخ‌ها و شکاف‌هایش بین مردم به پنیر سوییسی Swiss cheese plant هم معروف است اما به شکل رسمی در همه جای دنیا به آن مونسترا می‌گویند. از این رو، نام مونسترا بسیار مناسب تر می باشد

این گیاه بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و در ایران بعضی گونه های آن در بازار یافت می‌شود. با توجه به فرم مدرن و زیبای این گیاه ، برگ انجیری محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه پیداکرده است و اگر شما نیز در این لیست قرار دارید ، این مقاله کمکتان می‌کند تا با شرایط نگهداری گل برگ انجیری آشنا شده و اطلاعات بیشتری راجع به آن به دست آورید .

در فارسی به این گیاه “پنجه شیری” هم می گویند؛ نام دیگر گیاه برگ انجیری در فارسی اصیل، اژبن است و به دلیل ریشه های هوایی شبیه به مار آن این نام بر روی برگ انجیری گذاشته شده است.

 

مشخصات برگ انجیری (مونسترا) در یک نگاه

برگ انجیری  –  SWISS- CHEESE PLANT
MONSTERA DELICIOSA : نام علمی
  ARACEAE  – شیپوری : خانواده
بومی جنگلهای انبوه مناطق گرمسیری جنوب مکزیک و پاناما : بومی منطقه
Ceriman, Swiss Cheese Plant (or just Cheese Plant), Fruit Salad Plant, Monster fruit, Monsterio Delicio, Monstereo, Mexican Breadfruit, Monstera, split-leaf philodendron, Locust and Wild Honey, Windowleaf and Delicious Monster. : نام های دیگر

گل برگ انجیری

 

این گیاه قادر است تغییرات دمایی را به راحتی بپذیرد و نگهداری ساده ای دارد. فیلودندرون برگ انجیری در واقع نوعی بالارونده محسوب می شود و دارای ریشه هوایی است که از گره ها رشد می کند و قادر است از طریق آنها بالا بروند، به همین دلیل است که برگ انجیری برای رشد نیاز به قیم دارد و بهتر است خزه ای باشد.

چرا روی برگ های این گیاه شکاف وجود دارد؟

جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش . چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده و مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد.

شرایط نگهداری از گل برگ انجیری

. نور

با توجه به زادگاه این گیاه و سایه اندازی درختان بلند برروی آن، نور غیر مستقیم و نیم سایه را ترجیح می‌دهد . از قرار دادن در مقابل اشعه‌ مستقیم خورشید خودداری کنید چرا که برگهایش را می‌سوزاند. گیاه برگ انجیری به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد و بهتر است آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید. هرچه نور کمتر باشد، بریدگی های برگ کمتر می شود و زیبایی آن کاهش می یابد.  نور شدید و مستقیم آفتاب هم باعث آسیب به برگ های این گیاه می شود.

. آبیاری

تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری است و حتما باید در فاصله‌ بین 2 آبیاری 2 الی 3 سانت از خاکش خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. برای اینکار می‌توانید از انگشت خود کمک بگیرید. به این صورت که انگشتتان را در خاک فرو برده و تا عمق 2 سانتی را چک کنید اگر خاک به انگشت چسبید، باید آبیاری را 2 – 3 روز عقب بیاندازید. آبیاری زیاد برای آن مشکل ساز می شود. آبیاری را هفته ای یکبار در تابستان و در زمستان دو هفته یکبار انجام دهید. این گیاه را در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک بار در هفته اسپری برگی کنید.

. دما

 

برگ انجیری نسبت به تغییرات دمایی حساسیتی ندارد و بازه دمایی بین 18 تا 27 درجه برای آن ایده آل است. اما دمای کمتر از 13 و بیشتر از 30 درجه برای آن مطلوب نیست و حتما در دماهای بالاتر از 30 درجه غبارپاشی شود .

. رطوبت

بهترین راه ایجاد رطوبت برای برگ انجیری ایجاد جزیره است. جزیره به معنی آن است که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید اما گلدان با آب در تماس نباشد. به این طرق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد . همچنین در روزهای بسیار گرم، برگها نیاز به غبار پاشی دارند که حتما باید انجام شود. برای غبار پاشی ترجیحا از آب تصفیه شده و یا آب جوشیده‌ سرد شده استاده کنید تا نوک برگها دچار سوختگی نشوند.

. کوددهی و تغذیه

استفاده از خاک سبک و آماده کاشت یا کمپوست بهترین خاک است و ماهی یکبار کوددهی برای این گیاه مناسب است تا برگهای بزرگ و سبز داشته باشد.

اصله : اگر میخواهید گیاهتان دارای برگ های بزرگ شود تغذیه با کودهای محلول ازت بالا ماهی یکبار با نصف دُز توصیه شده هر کود برای گیاه کمتر از یک متر استفاده شود و برای گیاه بیشتر از یک متر و بزرگ با دُز کامل توصیه هر برند کودی استفاده شود.

علائم کمبود ازت (نیتروژن) در گیاهان

  •     کوچک‌شدن اندازه بوته و برگ‌ها
  •     رنگ پریدگی برگ‌ها
  •     رنگ پریدگی و زردبرگی عمومی در سطح برگ‌های پایین بوته
  •     کوتاه و خاردار شدن میوه‌ها
  •     باریک و تیزشدن نوک میوه‌ها

علائم بیشبود ازت (نیتروژن) در گیاهان : مسمومیت ازت

مصرف بیش از حد ازت باعث مسمومیت و سوختگی گیاه و تولید بیماری قارچی مثل پیتیوم می‌شود.

تکثیر

یکی از بهترین روش های تکثیر گل برگ انجیری، قلمه گیری از ساقه در فصل بهار و ریشه دار کردن آن است. برای این کار کافیست یک شاخه ی سالم دارای 2 یا 3 برگ را انتخاب کرده و با استفاده از قیچی باغبانی و یا چاقو آن را ببرید . قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ی 12 دارای خاک سبک مانند کمپوست بکارید . حتما توجه داشته باشید که قلمه را در عمق کم بکارید به صورتی که برگهای انتهایی از خاک بیرون بماند . برای ثابت ماندن قلمه بهتر است یک چوب یا میله‌ی آهنی را در کنار قلمه در خاک فرو ببرید و ساقه را به آن ببندید تا تکیه گاه قلمه شود .

بهترین شرایط نگهداری گل برگ انجیری، شرایط گلخانه ایست یعنی : دمای مناسب قلمه ها دمای 21 الی 23 درجه است . برای تامین رطوبت قلمه ها می‌توانید از یک کیسه پلاستیکی مانند نایلون فریزر استفاده کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کرده و روی قلمه ها بکشید . پس از طی چند هفته و ریشه دادن قلمه کیسه را برداشته و کوددهی محلول در آب را آغاز کنید .

تکثیر این گیاه از طریق ریشه های هوایی نیز امکان پذیر است. که باید ریشه ها به همان صورت که به گیاه وصل هستند، داخل خاک دیگری بکارید و آبیاری کنید. زمانی که گیاه جدیدی سبز شد، آن را از گیاه مادر جدا کنید.

در صورت تمایل می توانید فیلم قلمه برگ انجیری در آب را هم ببینید. برای این منظور بر روی لینک داده شده کلیک کنید.

گل برگ انجیری

مشکلات گل برگ انجیری

 

  • گیاه رشد اضافه ندارد: نور محیط کافی نیست، گیاه را به مکان پر نورتر ببرید.
  • برگ های پایینی زرد و سپس قهوه ای و پژمرده می شوند: آبیاری را کم کنید.
  • برگ ها خشک و چروک هستند: آبیاری را بیشتر کنید.
  • نوک برگ ها قهوه ای هستند: آبیاری را بیشتر کنید و غبارپاشی را انجام دهید.
  • لکه های قهوه ای روی برگ و حاشیه ها: غبارپاشی را در آفتاب انجام داده اید که باعث سوزاندن آنها شده است.
  • لکه های سیاه و زخم مانند روی سطح برگ: گلدان را به مکان گرمتری ببرید.
  • برگ ها رنگ پریده هستند: کوددهی و تغذیه را انجام دهید.
  • لکه های سفید پنبه ای شکل روی برگ: حشره وجود دارد و باید با سم حشره کش نفوذی گیاه را سم پاشی کنید.
  • برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر 2 هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.غبارپاشی بهصوص  زیر سطح برگها در کاهاش افت موثر است.
  • برگها بدشکل و شکافدار می شوند: گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل ان است.

 

 

گونه های معروف و انواع برگ انجیری با تصویر

  • برگ انجیری مونسترا
  • برگ انجیری ساده
  • برگ انجیری چوبدار
  • برگ انجیری حصیری
  • برگ انجیری فر
  • برگ انجیری ابلق
  • برگ انجیری سلوم
  • برگ انجیری کنتیایی
  • برگ انجیری مینیاتوری
  • برگ انجیری پنجه شیری

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *