Home / آفات و بیماری ها / عوارض و مشکلات کالانکوئه و راه های برطرف کردن آن ها

عوارض و مشکلات کالانکوئه و راه های برطرف کردن آن ها

کالانکوئه یکی از زیباترین گل هایی هست که هم در فضای باز و هم در آپارتمان و محل کار قابل نگهداری است. قبلا در مورد کالانکوئه به صورت کامل توضیح دادم و علت زرد شدن برگهای کالانکوئه رو هم گفتم و راه حلی برای برطرف کردن اون بیان کردم. اما در این مطلب تصمیم دارم تمام عوارض و مشکلات کالانکوئه رو بگم و راه های برطرف کردن اون ها رو توضیح بدم.

گیاه کالانکوئه گلهای رنگی متنوع داره مناسب برای افراد مبتدیه. گیاهی هست که به راحتی تکثیر و نگهداری میشه.

نور زیاد وغیرمستقیم آفتاب رو دوست داره. آفتاب مستقیم برگهاش رو سرخ تر وبه سمت بیرون جمع میکنه. اگر هم نور کم باشه برگها ریزتر وعلفی رشد میکنن. پس بهتره نور زیاد وغیرمستقیم قرار بدید.

آبیاری؛ هروقت سطح خاک خشک شد آبیاری کنید. آبباری زیاد باشه ریزش برگ وزردی میگیره. آبیاری کم باشه برگها بیرنگ تر شده و به حالت چروک و جمع درمیان.

تا پایان با این مطلب همراه باشید.

عوارض و مشکلات کالانکوئه

مشکلات کالانکوئه

  • برگهای جدید ریز هستن و زرد میشن: این عارضا نشون دهنده این هست که گیاه نیاز به تقویت داره. برای این کار از کودهای پتاسه استفاده کنید.
  • حشرات ریز سفید رنگی به ساقه و پشت برگ ها چسبیدند: در این حالت گیاه دچار آفت شپشک شده که قبلا مفصلا در موردش صحبت کردم. باید با یک پنبه آغشته با آب و صابون برگ ها و ساقه رو تمیز کنید و در نهایت هم گیاه رو با آب بشورید. اگر هم کودک یا حیوان خانگی ندارین و یا امکان استفاده از حیاط یا بالکن رو دارید میتونید از سم مالاتیون یا کنفیدور برای از بین بردن این آفت استفاده کنید. دقت کنید که باید گیاه رو از سایر گلدان ها و گیاهان دیگر دور کنید تا بقیه هم دچار آفت نشن.
  • برگ ها ریز و ساقه ها نازک شدند: نور محیط برای رشد این گیاه کم هست. گلدان رو به مکان پرنوتری منتقل کنید تا برگ ها درشت تر و فاصله اون ها کمتر بشه.
  • برگ های پایینی خشک شده و می ریزند: کلا برگ های قدیمی و پایینی بعد از این که عمرشون تموم بشه زرد شده و می ریزند. این طبیعیه. اما این امکان هم وجود داره که هوا خیلی سرد و یا خیلی خشک باشه. باید محیط رو مرطوب و هوا رو متعادل کنید. همچنین ممکنه آفت در پشت برگ ها وجود داشته باشه، گیاه رو بررسی کنید.
  • برگ ها و ساقه ضعیف شده و ریزش برگ وجود داره: ممکنه خاک گیاه نامناسب باشه و ریشه امکان تنفس و رشد رو در خاک نداشته باشه. در فصل بهار خاک گلدان رو تعویض کنید. همچنین ممکنه گیاه دچار آفت شده باشه.
  • گیاه گل نمی دهد: گل کالانکوئه جزو گل های روز کوتاه هست. بنابراین برای گلدهی یا باید از کودهای گلدهی استفاده بشه و یا گیاه رو از غروب تا صبح روز بعد در تاریکی قرار داده و دوباره با روشن شدن هوا گیاه رو به منطقه پر نور منتقل کنید. این روند تکرار بشه تا گیاه به گلدهی برسه.
  • علت زرد شدن برگ ها: همین طور که قبلا هم توضیح دادم، زردی برگ ها ممکنه از آبیاری زیاد یا آبیاری کم، فاسد شدن ریشه، کمبود تغذیه و نور و نامناسب بودن زهکش گلدان باشه. بررسی کنید که گیاه شما کدام مورد رو داره.
  • برگ ها خشک می شوند: علت خشک شدن برگ های کالانکوئه از سردی و خشک بودن هوا است.
  • گیاه بعد از خرید و انتقال به منزل گیاه بی حال شده: این کاملا طبیعی هست. هنگامی که گیاه تازه خریداری شده رو به منزل میارید ویا گلدانش رو جابجا یا تعویض میکنید با توجه به تغعیرات شرایط محیطی گیاه دچار شک میشه و مشکلاتی (مانند ریزش برگ وگل،توقف رشدوگلدهی،زردی برگها و…) براش بوجود میاد که به مرور و با فراهم کردن شرایط ایده ال رشد، کم وکمتر خواهد شد وممکنه چندین هفته ادامه داشته باشد.
  • برگ ها به سمت داخل پیچ خوردند: پیچ خوردن برگها معمولا ناشی از سردی یا گرمی دما ونیز وجود افت یا بیماری است.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

2 comments

  1. سلام من یه کالانکوا کرکی برگ پهن دارم که چند وقته برگهای بزرگ و سالمش میفته علتش چه میتونه باشه؟
    کنار پنجره ی شمالی نور زیاد و غیر مستقیم آبیاری بعد از خشک شدن خاک ظاهر کاملا سر حال بدون برگ پژمرده و زرد
    دمای 21-2

    • سلام
      دو حالت وجود داره:
      اگر برگ های پایینی میریزن کاملا طبیغی هست و گیاهتون هیچ مشکلی نداره؛ چرا که این برگها عمر خودشون رو کردن و دیگه پیر شدن باید جداشون کنید.
      اگر بدون هیچ مشکلی برگ ها میریزن میتونه از خاک گلدون نامناسب باشه. اگر خاک سفت و کهنه باشه باعث میشه ریشه تنفس نکنه و همین موضوع باعث ریزش برگ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *