Home / گلهای فضای باز / کاشت لاله عباسی در گلدان و باغچه

کاشت لاله عباسی در گلدان و باغچه

کاشت لاله عباسی در گلدان و باغچه خیلی خیلی راحته. لاله عباسی با نام علمی: Mirabilis jalapa و نام انگلیسی Marvel of Peru رایج‌ترین گونهٔ تزیینی سرده لاله عباسی است. گفته می‌شود لاله عباسی برای نخستین بار در سال 1540 از کوه‌های آند پرو صادر شده است. یکی از جنبه‌های جالب این گیاه تغییر رنگ گل‌های آن است. گاهی گل‌هایی با رنگ‌های متفاوت بر روی یک گیاه دیده می‌شوند. گل‌ها عصر هنگام شکوفا شده و عطر خوش‌بویی تولید می‌کنند و در رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید و زرد قابل مشاهده می‌باشد. گل‌ها پنج گلبرگ به هم پیوسته، برگ‌ها سبز و بدون کرک، حاشیه برگ‌ها کاملاً صاف و دارای ریشه غده‌ای می‌باشد و در مناطقی که در فصل زمستان یخبندان نباشد به صورت گیاهی چند ساله باقی می‌ماند.

گل لاله عباسی در بعد از ظهر یا در در هوای ابری باز شده و صبح بسته می شوند.

این گل در صورتی که در دما و شهرهایی که سرمای زیادی ندارند کاشته شود، در تمام طول سال گل می دهد و رشد می کند.این گل از جمله گل های آپارتمانی خوب است که منزلتان را بسیار زیبا می کند. برای منازلی که دوست دارند پرچین و یا حفاظ خانه شان از گیاه باشد، انتخاب خوبی است، زیرا طول این گل به یک متر نیز می رسد.

این گل در گرما بسیار خوب رشد می کند و اوج شکوفایی آن فصل تابستان تا پاییز است. با سرد شدن هوا این گل رو به پژمردگی می رود اما با گرم شدن مجدد هوا دوباره رشد خود را آغاز می کند. اگر این گل در گلدان است، می توانید در زمستان نیز در محیطی گرم از آن نگهداری کنید تا به رشد خود ادامه دهد. در برخی کشور ها از گل های این گیاه برای ساختن رنگ استفاده می شود.

 

لاله عباسی  –  FOUR O’CLOCK
MIRABILIS JALAPA : نام علمی
  NYCTAGINACEAE  – گل کاغذی : خانواده
مناطق گرمسیری جنوب امریکا و رشته کوه های آند در کشور پرو : بومی منطقه
marvel of Peru,beauty of the night : نام های دیگر

شرایط مناسب برای پرورش گل لاله عباسی

نور: آفتاب کامل، با سایه جزئی.

رطوبت: کمی مرطوب. کاهش آبیاری در فصل زمستان

دما: 15 تا 30 درجه ساتیگراد

خاک: خاک رس آهکی و کمی مرطوب

تکثیر لاله عباسی

تکثیر این گیاه از طریق بذر در اوایل بهار و یا تقسیم غده در هر زمان امکانپذیر است. اگر دانه‌های درشت سیاه و سفید شما را در آب به مدت یک شب قبل از کاشت قرار دهید، این کار منجر به جوانه زدن سریعتر خواهد شد.
این گیاه در برخی مراجع به عنوان یک گیاه توهم زا معرفی شده است و میبایست از مصرف آن به صورت‌های مختلف اجتناب نمود.
کاشت لاله عباسی در گلدان

کاشت لاله عباسی در گلدان

بذر این گل را می توانید از خود گل بگیرید. در فصل پاییز، دانه هایی درشت و سیاه رنگ ظاهر می شود. اما زمانی که خوب برسند، خودشان بر روی زمین می افتند و به این ترتیب می توانید بذرها را جمع آوری کنید و در جایی خنک نگهداری کنید و در فصل مناسب آن، بذرها را بکارید. بهترین زمان برای کاشت بذرها اواخر زمستان است. از قبل خاک را کمی با کود مخلوط کنید. بذرها را در یک گلدان متوسط، در عمق 20 سانتی متری بکارید. خاک اصلی خاک نرم و با مخلوطی از خاک برگ برای این گل بسیار مناسب است. از زمان کاشت تا زمانی که این گل ها به 5 سانت برسد، همیشه خاک را مرطوب نگه دارید. اما از بعد از آن می توانید آبیاری را کمتر کنید.

تنها یک نکته قابل یادآوری است و آن اینکه اگر این گل را در حیاط منزل و یا باغچه جلوی درب منزل می کارید، با توجه به رشد زیاد وخاصیت خودرویی این گل، زمانی که از این گل خسته شدید، ممکن است به سختی بتوانید این گل را ریشه کن کنید. زیرا بذر های این گیاه در نوع انبوه آن به سختی قابل جمع آوری است و ممکن است تا چند وقت همچنان این گل ریشه بدهد.

روشی را که برای کاشت لاله عباسی در گلدان به کار بردید برای باغچه نیز صدق می کند.

موارد استفاده از گل لاله عباسی

از گل‌های لاله عباسی در رنگ‌آمیزی مواد غذایی استفاده می‌شود. برگ‌های آن نیز خوراکی است ولی فقط در مواقع اضطراری توصیه می‌شود. دانه‌های این گیاه سمی است. از این گیاه برای زدودن آلودگی به فلزات سنگین استفاده شده است.

کاشت لاله عباسی در گلدان

مشکلات گل لاله عباسی

  • گل های لاله عباسی بعد از رشد می افتند: افراط و تفریط در آبیاری ،کمبود مواد غذایی و یا حمله آفات از دلایل احتمالی هستند ،یک به یک بررسی کنید و علت را رفع کنید.
  • برگ ها با داخل جمع شدند: گیاه شما دارای آفت مکنده مانند شته ویا کنه میباشد یه قاشق چای خوری سم حشره کش مانند دیازینون رودر یه لیتر اب حل نموده و روی قسمتهای الوده وشاخ وبرگ گیاه (پشت وروی برگها) اسپره نمایید. بهتر است که این کاردر خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهدارید. در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت ابیاری به خاک گلدان بدهید. در مصرف محلول زیاده روی نکنید وبه مقدار کفایت استفاده نمایید.بعد از 7 روز سمپاشی تکرار شود. بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهید .به ازای هر لیتر اب یه قاشق چای خوری سم مصرف شود.
  • برگ ها زرد شدند: آبیاری زیاد ،کمبود مواد غذایی ،بیماری ها و آفات از دلایل زردی برگ هاست ،پشت و روی برگ ها را به دقت بررسی کنید دچار آفت یا لکه نشده باشند.قبل از آبیاری سطح بستر خاک را بررسی کنید اگر تا حدودی رطوبت خود را از دست داده بود آبیاری را شروع کنید.هر یک ماه یکبار نیز با کود 10+10+10 گیاه را تقویت کنید.
  • غنچه ها به گل تبدیل نمی شوند: احتمالا گرمای هوا باعث عدم گلدهی میشه یا وجود افت باید زودتر اقدام به کاشت بکنید.

 

About admin

Check Also

گل تاج خروس

گل تاج خروس و فوت و فن نگهداری از این گیاه زیبا

گل تاج خروس یه گیاه بسیار زیبا با نگهداری ساده و راحته که میتونید در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *