Home / گلهای آپارتمانی / گل گینورا (شب تاب) و راهنمای نگهداری از آن

گل گینورا (شب تاب) و راهنمای نگهداری از آن

گل گینورا با نام علمی gynura aurantiaca که به نام گل شب تاب نیز معروف است، یکی از یباترین گل های آپارتمانی است.

این گل به دلیل وجود رنگ بنفشی که دارد از جذابیت ویژه ای برخوردار است و در عین حال نگهداری بسیار ساده و راحتی دارد.

این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا خصوصاً هند و اندونزی است.همچنین دارای برگ هایی با پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی گردد و تماشای ان از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است.

رنگ گل از نظر ظاهری بسیار به گل سپر فارسی شباهت دارد، منتهی وجود پرزهای روی این گل سبب متمایز شدن ان می شود.

رشد گل گینورا در نقاط آفتابی ساختمان بهتر صورت می گیرد،گياه به صورت پيچ درآمده وتا چند متر رشد و نمو می کند.

جهت نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگها در برگ احتیاج به نور قوی دارد. پشت پنجره پر نور بهترین مکان است ولی باید مواظب اشعه مستقیم افتاب بود.

راهنمای نگهداری از گل گینورا (شب تاب)

نور مورد نیاز

گینورا دوست دار نور زیاد ولی غیرمستقیم است و با نور مستقیم خورشید سازگاری ندارد. این بدان معنی است که در حالی که باید در نزدیکی یک پنجره قرار داده شود، باید با استفاده از پرده نور غیر مستقیم را برایش فراهم کرد.

در صورت کمبود نور رنگ برگ ها از بین رفته و سبز می شوند.

مکان قرار دادن

مانند بسیاری از گیاهان، رطوبت نسبتاً بالایی را ترجیح می دهد، بنابراین آشپزخانه یا حمام گزینه خوبی است. اگر نقاط روشن و مرطوب را ندارید خیلی نگران نباشید. با استفاده از لامپ رشد گیاه و یک دستگاه مرطوب کننده مشکل حل می شود.

درجه حرارت

دمای اتاق باید برای گی گینورا مناسب باشد. یعنی اگر دمای محیط برای شما مناسب است، برای گیاه هم همین طور خواهد بود. در واقع باید مراقب باشید تا گیاه در معرض دمای زیاد قرار نگیرد. همچنین دمای زیر 15 درجه سانتیگراد مناسب این گیاه نیست.

گل گینورا

آبیاری مناسب

آبیاری یکی از قسمت های پیچیده مراقبت از گینورا است، زیرا این گیاه به رطوبت زیادی احتیاج دارد و در صورت محرومیت از آب به سرعت پژمرده و افتاده می شود. اما این بدان معنا نیست که باید پای گیاه همیشه خیس باشد!

مقدار دقیق آب مورد نیاز (مثل همیشه) به میزان نوری که دریافت می کند و همچنین خاک و زهکشی بستگی دارد، اما سعی کنید خاک را در طی ماه های رشد (بهار تا پاییز) کمی مرطوب نگه دارید.

در تابستان آبیاری روزانه و در زمستان هفته ای یکبار پیشنهاد می گردد. چنانچه درجه حرارت پایین تر از 15 درجه است آبیاری را متوقف کنید .

خاک مورد نیاز

مخلوط 1 قسمت خاک باغچه، 1 قسمت شن درشت و یا پرلیت، 1 قسمت تورب مرطوب یا هوموس، خاک مطلوب گینورا است.

تکثیر

تکثیر آن به آسانی توسط قلمه 10 سانتی در خاک یا ورمیکولایت و یا حتی در یک لیوان آب امکان پذیر است. در صورت حذف جوانه های انتهای گیاه در هر شش ماه یکبار، گیاه حالت پرپشت به خود می گیرد . گلهای ریز زرد رنگ آن کمی بدبوست و به محض مشاهده قبل از بازشدن باید حذف گردند.

 

houseplantcentral

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

One comment

  1. 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *