Home / مقالات / راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

یکی از شرایط اساسی و مهم برای رشد گیاهان، وجود رطوبت کافی برای آنان است.بنابراین مهم است که راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان را بدانید. عدم وجود رطوبت کافی و مناسب برای گیاهان در محیط های آپارتمانی و گلخانه، شرایط و تنش هایی را برای آنها ایجاد می کند . با توجه به تغییر معماری شهرها و آپارتمان نشینی، بسیاری از افراد دوست دارند که طبیعت را وارد آپارتمان های خود کنند تا علاوه بر افزودن زیبایی ، به نیاز روحی خود برای داشتن فضای سبز در محیط زندگی خود پاسخ دهند . اما باید توجه داشته باشند که برای تحقق این نیاز ، می بایست ابتدا شرایط نگهداری گیاهان در محیط هایی مانند آپارتمان را فراهم کنند . یکی از این شرایط مهم ، افزایش رطوبت هوا برای گیاهان موردنظر می باشد . از اینرو قصد داریم در این مقاله راه های افزایش رطویت هوا برای گیاهان را بررسی کنیم . پس با ما همراه باشید .

هنگامی که گیاه گلدانی خریداری میکنید و به خانه می آورید، باید بدانید که چند هفته یا چند ماه پیش از این که این گیاه به منزل شما بیاید، در محیط گرم و مرطوب گلخانه زندگی میکرده است. شرایط گلخانه در مقایسه با هوای خشک اتاق به خصوص در ماههای زمستانی که هوا خشک تر است، تفاوت قابل ملاحظه ای دارد. به همین علت باید یاد بگیرید چگونه رطوبت محیط را افزایش دهید تا سلامت و طول عمر گیاهانتان افزایش یابد.

تامین رطوبت محیط برای گیاهان آپارتمانی

به طور کلی گیاهان خانگی و آپارتمانی نیاز به رطوبت 40 تا 60 درصدی دارند و هنگامی که رطوبت از این مقدار کمتر یا بیشتر میشود گیاه دچار تنش و استرس میشود. اگر رطوبت سنج ندارید که رطوبت داخل خانه را اندازه گیری کنید، باید بیشتر مراقبت علائم استرس گیاهان باشید.

علائم تنش رطوبت در گیاهان

هنگامی که علائم زیر را مشاهده کردید، رطوبت هوا را باید افزایش دهید تا گیاه را از تنش خارج کنید:

  • حاشیه برگها قهوه ای شده اند
  •  گیاه پژمرده شده است
  •  شکوفه های گل بزرگ نمیشوند یا پیش از باز شدن میریزند
  •  گلها اندکی پس از باز شدن، چروکیده شده و خشک میشوند.

راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

افزایش میزان رطوبت اتاق کار سختی نیست و فواید زیادی دارد. غبار پاشی، قرار دادن گیاهان در کنار یکدیگر و استفاده از بشقاب یا زیر گلدانی پر از خرده سنگ و آب از جمله بهترین راههای تامین رطوبت گیاه هستند.

غبار پاشی

برای این کار مقداری آب را در آب پاش یا اسپری ریخته و به صورت روزانه و یا روزی چند بار برروی گیاهان اسپری می کنیم . دقت داشته باشید این روش، روش موقتی حفظ رطوبت گیاهان می باشد. این روش را برای گیاهان پرز دار مانند بنفشه آفریقایی و شب تاب انجام ندهید ، چرا آب در کرک های آن ماندگار شده و باعث ایجاد بیماری های قارچی برای گیاه می شود .(ایجاد لکه های قهوی روی آن)

کنار هم قرار دادن گیاهان

آرایش گیاهان در کنار یکدیگر نه تنها منظره بسیار زیبایی ایجاد میکند بلکه رطوبت آن ناحیه را نیز بالا میبرد.

گذاشتن ظرف آب 

علاوه بر راهکارهای بالا، برای کاهش خشکی هوا میتوانید یک کاسه آب در بین گیاهان قرار دهید تا با تبخیر تدریجی آن هوا مرطوب تر شود. توجه داشته باشید باید ظرف آب را نزدیک گلدانها و همچنین در دسترس خود بگذارید تا به راحتی آب آن را عوض کنید.

راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

پر کردن زیر گلدانی با آب و سنگریزه 

یکی دیگر از روشهای تامین رطوبت گیاه این است که گلدان را در زیر گلدانی یا گلدان دیگر حاوی آب و سنگریزه قرار دهید. یک لایه سنگریزه در ظرف بریزید و سپس آب روی آن بریزید تا جایی که آب روی سنگها را نپوشاند. سپس گلدان را روی سنگها قرار دهید. با این روش چون گلدان روی سنگها قرار میگیرد، مستقیما ریشه های آن در آب نیستند و خیس نمیشوند (اگر ریشه ها در آب قرار داشته باشند دچار خفگی شده و میمیرند) اما آبی که از زیر سنگها تبخیر میشود به گیاه میرسد و رطوبت هوای اطراف آن را افزایش میدهد.

راههای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

یکی از روش های مفید و کاربردی برای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان ، استفاده از دستگاه رطوبت ساز است . اهمیت این روش زمانی دو چندان می شود که امکان استفاده از روش های قبلی بنا به دلایلی میسر نباشد و یا شرایط به گونه ای باشد که این روش بهترین گزینه باشد . البته باید مدنظر قرار داد این روش هزینه بالاتری نسبت به روش های قبلی ایجاد می کند .

پرورش گیاهان آپارتمانی و رطوبت خانه

فضاهایی که در آنها آب زیادی استفاده میشود بسیار مرطوب هستند. اگر گیاهی را در آشپزخانه یا حمام نگهداری میکنید، ممکن است به خاطر رطوبت بالا علائم استرس را نشان دهند. در این حالت باید رطوبت کاهش پیدا کند، مثلا آنها را به بخش دیگری از خانه منتقل کنید که شرایط رطوبتی مناسبی برای گیاهان داشته باشد. از طرف دیگر در مورد گیاهانی که از کمبود رطوبت هوا رنج میبرند و علائم تنش را نشان میدهند، میتوانید مدتی آنها را در بخشهای مرطوب خانه قرار دهید.

خاستگاه بیشتر گیاهان نواحی جنگلی و مرطوب است و رطوبت هوا برای حفظ سلامتی و شادابی آنها ضروریست. اگر شرایط مناسبی برای آنها ایجاد کنید، از واکنش و ابراز رضایت گیاهانتان شگفت زده خواهید شد.

 

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *