Home / کاکتوس و ساکولنت ها / آموزش ساخت خاک کاکتوس و ساکولنت در منزل

آموزش ساخت خاک کاکتوس و ساکولنت در منزل

کاکتوس ها وساکولنت ها از زیباترین گیاهان خانگی هستند که نیاز به مراقبت خاصی ندارند.  قبلا در مطالبی جداگانه شرایط نگهداری از ساکولنت ها و نور مورد نیاز ساکولنت ها را به صورت کامل توضیح دادیم. اما خاک این گیاهان هم اهمیت زیادی دارد از این رو در این مطلب آموزش ساخت خاک کاکتوس و ساکولنت در منزل را قرار میدهم.

ساکولنت گیاهی است که دارای برگ ها و ساقه های گوشتی است که آب زیادی را در خود نگه می دارند. این گیاهان به دلیل ظاهر منحصر به فردی که دارند برای دکوراسیون منازل و محل کار بسیار مناسبند.

این گیاهان بومی مناطق بیابانی آفریقا، آمریکای مرکزی، مکزیک و برخی مناطق اروپا هستند. آنها تمام عمر خود را در بیابان های گرم و خشک زندگی  می کنند. از این رو توانایی بسیار زیادی برای ذخیره آب دارند.

پس می بینید که خاک این گیاهان بسیار  اهمیت دارد و نباید به گونه ای باشد که آب را در خود ذخیره کند؛ چرا که ذخیره آب سبب از بین رفتن ریشه  و بروز انواع آفات و بیماری قارچی و در نتیجه مرگ گیاه می شود.

بزرگترین تهدید برای ساکولنت ها، پوسیدگی ریشه است. قارچ ها و آفات به وجود آمده در اثر پوسیدگی ریشه، برای جذب آب و مواد مغذی گیاه به گیاه حمله می کنند که منجر به مرگ گیاه می شود.

پس اهمیت خاک کاکتوس و ساکولنت مشخص شد.

از آن جایی که ممکن است خاک مورد نیاز در دسترس نباشد، می توانید به راحتی خودتان در منزل آن را درست کنید.

آموزش ساخت خاک کاکتوس و ساکولنت در منزل

ترکیبات مختلفی برای خاک کاکتوس‌ ها پیشنهاد می‌شود که بسیاری از آنها قابل استفاده و علمی هستند در این مطلب دو ترکیب به شما پیشنهاد می شود که هر دو عالی هستند.

هر کدام از آن ها را که انتخاب کنید برای گیاه شما مناسبند.

ترکیب اول:

  • سه پیمانه ماسه
  • سه پیمانه خاک برگ
  • 1.5 پیمانه پرلیت
بیشتر بدانید: پرلیت چیست؟

پرلیت در این ترکیب سبب هوادهی به خاک می شود و از این رو از خفه شدن گیاه و یا پوسیدگی ریشه جلوگیری می شود.

بهترین ماسه، نوع رودخانه‌ ای می‌باشد که عاری از نمک و آهک می‌باشد. ماسه‌ هایی که از معادن در کوه‌ها به دست می‌آید زیاد مناسب این کار نیستند. ماسه را قبل مصرف با آب بشورید تا خاک آن خارج شود. سایز ماسه می‌تواند بین 2 تا 5 میلی‌متر باشد.

ترکیب دوم

  • 70 درصد ماسه
  • 20 درصد پیت ماس
  • 10 درصد ورمی کمپوست یا کود گاوی

اگر کود حیوانی استریل نباشد باعث مشکلات جدی و در بهترین حالت ایجاد لک بر روی گیاه می‌شود. کود حیوانی را حتما قبل از استفاده با سموم قارچکش و حشره کش استریل کنید.

About admin

Check Also

کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه

کاکتوس کریسمس و همه فوت و فن های نگهداری از این گیاه در منزل شاید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *