Home / کاکتوس و ساکولنت ها / تکثیر کراسولا خرفه ای

تکثیر کراسولا خرفه ای

قبلا به صورت کامل درباره کراسولا خرفه ای و علت ریزش برگ کراسولا صحبت کردیم. لذا در این مطلب به نحوه تکثیر کراسولا خرفه ای می پردازیم.

کراسولا خرفه ای یکی از گیاهان معروف در جهان که در تمام نقاط دنیا به طور گسترده‌ای به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی یافت می‌شود. این گیاه بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه دارد. یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود گونه Crassula Portulaca یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

انواع کراسولا

  1. کراسولا نقره ای یا کراسولا اواتا یا کراسولای قاشقی ( jade plant )
  2.  کراسولا درختی ( Crassula arborescens )
  3.  کراسولا خرفه ای ( Crassula portulaca )
  4.  کراسولای بورگاندی یا پلاتی فیلا ( Crassula Burgundy ، Crassula Platyphylla )

 

تکثیر کراسولا خرفه ای

تکثیر کراسولا خرفه ای

رایج ترین روش تکثیر کراسولا از طریق قلمه زدن است. قلمه گرفتن از گیاه کراسولا به راحتی انجام می شود. اما تشویق قلمه ها برای ریشه زدن نیازمند زمان و توجه شماست. کراسولا یک ساکولنت است و با رطوبت زیاد سازگاری ندارد. رطوبت دائمی در نهایت باعث پوسیدگی ریشه های ظریف و تازه درآمده گیاه می شود.

برای تکثیر کراسولا خرفه ای به دو روش می توان عمل کرد:

  • قلمه گرفتن از ساقه
  • قلمه گرفتن برگ

برای قلمه گیری به یک چاقو یا قیچی تیز، خاک مناسب(شن و پرلیت) و چند گلدان کوچک نیاز دارید.

قلمه گرفتن از ساقه

برای قلمه زدن کراسولا باید از ساقه های چوبی و نسبتا چوبی شده استفاده نمایید. ریشه دار کردن قلمه ها هم در خاک و هم در آب امکان پذیر است. برای تهیه قلمه ساقه کراسولا و به وجود آوردن گیاه جدید از آن این مراحل را دنبال کنید:

  1. یک ساقه که اندازه مناسبی دارد انتخاب دارد.
  2. بخشی از ساقه که بالای گره قرار دارد را برش بزنید. خود قلمه جدا شده هم باید حداقل یک گره داشته باشد.
  3. برگ های پایینی قلمه را جدا کنید. برگ های بزرگ و بالغ انرژی گیاه را می گیرند و نمی گذارند این انرژی صرف ریشه زایی شود. بنابراین فقط چند برگ جوان را در انتهای بالایی قلمه باقی بگذارید.
  4. قلمه ساقه را مدتی در محیط خشک بگذارید تا محل برش ترمیم شود. این کار از پوسیدگی انتهای قلمه جلوگیری می کند.
  5. بعد از چند روز قلمه ها را به بستر مناسب با زهکشی بالا منتقل کنید. قبل از قرار دادن قلمه ها در خاک می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید. این کار به ریشه زدن سریع تر آن ها کمک می کند.
  6. به شکل برگ ها توجه کنید تا زمان آبیاری را به شما نشان دهند. هر وقت برگ های شروع به چروکیده شدن کردند، زمان آبیاری رسیده است. آبیاری را فقط در مواقع لزوم انجام دهید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.
  7. با ریشه زدن قلمه ها می توانید گیاهان جدید را به گلدان منتقل کرده و از پرورش کراسولا های جدید خود لذت ببرید.

 

قلمه برگ کراسولا

تکثیر کراسولا خرفه ای

  • برای تکثیر ساکولنت ها از برگ ابتدا باید گیاه مادری انتخاب کنید که سالم باشد و همچنین گیاه مادری باید بالغ باشد در این صورت شانس ریشه دار شدن برگ‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین یک روز قبل از جدا کردن برگ‌ها گیاه را آبیاری کنید تا آب کافی در برگ‌ها وجود داشته باشد.
  • به گونه‌ای برگ‌ها را جدا کنید که از محل اتصال به گیاه جدا شوند و برگ‌ها نشکنند.
  • برگ‌های جدا شده را در محلی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم تا محل جدا شده خشک شود. اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند و می‌پوسد. مدت زمان خشک شدن به نوع گیاه و دما و رطوبت محیط بستگی دارد و معمولاً یک هفته زمان می‌برد.
  • بعد از چند روز انتهای نوک تیز برگ را در بستر مناسبی که تهیه کرده اید قرار دهید. قلمه ها را تا زمان ریشه زایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بعد از قرار دادن قلمه ها در خاک آبیاری سبک انجام دهید. بعد از آن هر وقت خاک کامل خشک شد می توانید آبیاری کنید.
  • بعد از مدتی ساقه بسیار کوچکی همراه با برگ های ریز شروع به رشد از قلمه برگ می کنند. این ساقه کوچک تازه درآمده همان گیاه جدید شماست. در این زمان خود قلمه برگ شروع به تحلیل رفتن و خشک شدن می کند.

 

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *