Home / آفات و بیماری ها / آفات پیچ تلگرافی

آفات پیچ تلگرافی

پیچ تلگرافی یا وینکا گیاهی است از خانواده خر زهره Apocyniaceae که بومی ، اروپا، شمال غرب آفریقا و جنوب غرب آسیا میباشد که این مطلب به آفات پیچ تلگرافی اختصاص دارد.
این گیاه بومی کشور ما نمیباشد ولی چون چون جزو گیاهان دارویی است، برای این منظور کاشته میشود. این گیاه دارویی شامل 86 آلکالوئید است که در شیمی درمانی و برای درمان برخی سرطانها ، مورد استفاده قرار می گیرد.
وینکا جزو گیاهان زینتی و پوششی محبوبی به شمار می آید و جایزه انجمن سلطنتی باغ انگلستان را از آن خود کرده است.پیچ تلگرافی از دسته پیچ ها محسوب می شود و گل هایی زیبا و چند رنگ تولید می کند. این گیاه معمولاً به عنوان گیاه پوششی برای زمین، درخت و دیوار استفاده شده یا در سبد های معلق پرورش داده می شود. گل پیچ تلگرافی به رنگ صورتی، بنفش، سفید یا آبی و ستاره ای هستند. گونه پیچ تلگرافی بزرگ یا Vinca Major شباهت زیادی به پیچ تلگرافی معمولی دارد ولی رفتار تهاجمی بیشتری دارد. پیچ تلگرافی معمولی هم از خود رفتار تهاجمی نشان می دهد ولی نه در همه شرایط و نه به اندازه پیچ تلگرافی بزرگ.

پیچ تلگرافی بومی آفریقا، آسیا و اروپاست . این گیاه مقاومت نسبتاً بالایی هم در برابر شرایط محیطی و هم در برابر آفت ها دارد. با این حال ممکن است گاهی حشرات مختلف به آن حمله کنند که مبارزه با هر کدام راه مخصوص به خود را دارد.

پیچ تلگرافی یک گیاه گرمسیری است که برگ های خود را در نور به سمت بالا و پایین حرکت می دهد. گیاه تلگراف همچنین به گرما، امواج صوتی با فرکانس بالا و یا لمس نیز پاسخ می دهد. در طول شب، برگ ها به سمت پایین می افتند. بر خلاف بسیاری از گیاهان، جنبش سریع برگ ها با چشم غیر مسلح کاملا قابل مشاهده است. برخی از مردم بر این باورند که می توانند گیاه تلگراف خود را با موسیقی به حرکت درآورند. گیاه ممکن است به ارتعاشات صدا نیز واکنش دهد و به حرکت درآید.

شرایط اکولوژیک مورد نیاز پیچ تلگرافی

خاک: خاک لومی، شنی، ماسه ای خوب زهکشی شده، خاک مناسب برای رشد این گیاه میباشد. این گیاه به طور کلی در اکثر خاکها توانایی رشد کردن را دارد فقط نباید بیش از اندازه خشک باشد.

دما: این گیاه مناسب مناطق معتدل می باشد و دمای بین -3 تا 16 درجه، دمای مناسب برای رشد این گیاه است.

آبیاری: به طور متوسط ، صورت پذیرد.

نور: آفتابی-نیم سایه. پیچ تلگرافی یا وینکا توانایی قرار گرفتن در سایه کامل را نیز دارد ولی بهترین حالت گلها زمانی است که گیاه در آفتاب کامل قرار گرفته باشد.

آفات پیچ تلگرافی

آفات پیچ تلگرافی

شپشک ها، شته و مگس سفید

این سه آفت از رایج ترین آفت های پیچ تلگرافی هستند. شپشک ها خود چندین و چند گونه دارند. بیشتر پیچ های تلگرافی تاب تحمل حمله گسترده شپشک ها را دارند هر چند گاهی این حملات ممکن است باعث بروز علائم مختلف در گیاه شود.

در مورد شته ها هم وضع به همین صورت است که گیاه قدرت تحمل حضور تعداد زیادی از آن ها را دارد. معمولاً آلودگی های مختلف مثل انواع ویروس ها که به همراه شته ها به گیاه منتقل می شود، بزرگ ترین آسیب را به گیاه می زند. البته حضور گسترده شته ها به تنهایی و بدون انتقال هیچ نوع بیماری همچنان می تواند باعث ضعیف شدن گیاه و توقف رشد یا زرد شدن برگ ها شود (ولی معمولاً منجر به مرگ نمی شود)

دیگر آفت رایج پیچ تلگرافی مگس سفید ست که مشابه شته ها از شیره گیاه تغذیه می کند. حضور مگس سفید معمولاً به واسطه تغییر رنگ بخش هایی از برگ و پژمردگی تشخیص داده می شود.

مایت های عنکبوتی و سوسکچه غوزه

مایت های عنکبوتی از دیگر آفات پیچ تلگرافب هستند و درست مانند شته ها، مگس سفید و شپشک ها از شیره گیاه تغذیه می کنند با این تفاوت که حضور آن ها باعث از بین رفتن زیبایی گیاه نیز می شود. برنزی شدن و سوراخ شدن برگ ها از نشانه های حضور مایت عنکبوتی است.

سوسکچه غوزه هم از آفات پیچ تلگرافی است و از این گیاه تغذیه می کند ولی بر خلاف آفت های دیگر در این فهرست نه شیره، بلکه خود گیاه را میخورد. لارو سوسکچه غوزه از ریشه ها تغذیه می کند که می تواند باعث مرگ گیاه شود و سوسکچه بالغ از برگ ها تغذیه می کند.

برای مقابله با شته ها می توان از روش های کنترل طبیعی و ایمن مثل لارو کفشدوزک ها استفاده کرد. برای این کار کافی است لارو ها را نزدیک پیچ تلگرافی و گیاهان شهد دار دیگر قرار داد. استفاده از روغن های باغبانی یا صابون های ضد آفت هم گزینه ای دیگر برای مقابله با آفت ها است. به خصوص زمانی که تعداد آفت ها زیاد شده باشد، این روش بسیار مؤثر خواهد بود. در این روش در واقع حشرات خفه می شوند و در نتیجه لازم است روغن یا صابون به طور کامل بر روی تمام بخش های گیاه اسپری شود که ممکن است کمی دشوار باشد.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *