Home / آفات و بیماری ها / از بین بردن سفیدک پودری گیاهان با اسپری خانگی

از بین بردن سفیدک پودری گیاهان با اسپری خانگی

اگر لکه های پودری روی شاخ و برگ گیاهان خود مشاهده می کنید، به احتمال زیاد گیاهتون به بیماری قارچی سفیدک پودری مبتلا شده. در این مطلب روش از بین بردن سفیدک پودری گیاهان با اسپری خانگی و بدون ضرر رو آموزش میدم.

بیماری سفیدک پودری یک نوع بیماری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را گرفتار می‌سازه.

در حالی که داروهای شیمیایی برای از بین بردن سفیدک پودری گیاهان وجود داره، اما در واقع گیاهان خانگی خیلی به اون ها نیازی ندارن و با ساخت یک اسپری ساده و بدون ضرر میشه درمانشون کرد.

بیماری سفیدک پودری چیست؟

بیماری سفیدک پودری یک نوع بیماری قارچی است که طیف وسیعی از گیاهان را گرفتار می‌سازد این بیماری بیشتر در خیار، بنفشه آفریقایی، درخت انگور یا مو، شمشاد، گل رز و گل محمدی و سایر گیاهان و گل های آپارتمانی مشاهده می شود.

این بیماری توسط قارچ‌ های مختلفی ایجاد می‌شود. سفیدک پودری را به دلیل ایجاد قشری سفید رنگ بر روی قسمت‌های مختلف گیاه به خصوص برگها و ساقه‌ها به راحتی می‌توان تشخیص داد، برگ‌های قسمت پایین گیاه معمولاً (البته نه همیشه) پیش از برگهای موجود در قسمت بالای گیاه آلوده می‌شوند.

کپک پودری در شرایطی که حداقل انتظار آن را دارید بهترین رشد را می کند – به یک محیط گرم و مرطوب علاقه داره و معمولا  در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شود. در حالی که یک مورد خفیف از سفیدک پودری به طور معمول برای گیاه کشنده نیست، اما اگر به مدت زیاد روی گیاه باقی بمونه زرد شدن برگ ها و در نتیجه از بین رفتن اون ها رو به همراه داره.

متاسفانه این بیماری به راحتی میتونه به گیاهان دیگه ممنتقل بشه. پس بهترین کار اینه که برگ های آلوده رو بچینید و گیاه درگیر رو از بقیه گیاهان به دور کنید.

از بین بردن سفیدک پودری

نحوه از بین بردن سفیدک پودری گیاهان با اسپری خانگی

برای کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری سفیدک پودری می توانید از اسپری خانگی استفاده کنید. درسته که از شر قارچ های روی برگهایی که قبلاً درگیر شدندخلاص نمی شوید، اما می تونید از گسترش آن به بقیه گیاه جلوگیری کنید.

مواد لازم

  • 1 و نیم لیتر آب
  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1/2 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی

مواد را کاملاً در یک ظرف مخلوط کنید، سپس مقداری از این مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و اسپری کنید. گیاهان خود را به صورت هفتگی و ترجیحاً در روزهای ابری یا هنگامی که نور مستقیم روی گیاه نباشد با این محلول اسپری کنید. سپس اجازه بدین گیاه خشک بشه.

مخلوط باقیمانده را در ظرفی نگهداری کنید و قبل از استفاده مجدد، سریع آن را تکان دهید.

نکاتی برای جلوگیری از بیماری کپک پودری

  • در گام اول گیاهان مقاوم رو خریداری کنید.
  • سعی کنید تهویه هوا به خوبی برای گیاه فراهم بشه.
  • برگ های آلوده به قارچ رو دور بریزین و از اون ها برای تولید کمپوست و خاک برگ استفاده نکنید؛ چرا که قارچ ها میتونن تا مدت زیادی در محیط های مرطوب زنده بمونن.

 

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *