Home / فیلم آموزشی / قارچ کش aq10

قارچ کش aq10

قارچ کش aq10

استفاده از عوامل ميكروبی در كنترل آفات

عوامل كنترل بيولوژيكي يا آفتكشهاي بيولوژيكی به فرآورده هايي با پايه بيولوژيكی و بيوشيميايی گفته می شوند كه برای كنترل آفات و بيماريهای گياهی به كار می روند و نسل آينده فرآورده های حفظ نباتات نام گرفته اند(Meister,2005) زيرا روند ابتدايي و گاه و بيگاه انتخاب روشهاي غيرشيميايي در گياهپزشكي در طول دهه 1980 و 1990، اكنون به سياست گذاري رسمي بيشتر دولتها در مديريت آفات تبديل شده است.

در واقع آفتكشهاي بيولوژيكي نيز مانند آفتكشهاي شيميايي فرآورده هايي براي حفظ نباتات هستند كه در مديريت آفات، بيماريهاي گياهي و علفهاي هرز كاربرد دارند و در صورت لزوم مي توان از آنها استفاده كرد(Copping,2004). در منابع مختلف تقسيم بندي هاي متفاوتي براي آفتكشهاي بيولوژيكي وجود دارد. در بيشتر منابع اصطلاح “عوامل كنترل بيولوژيكي” به طور عام به كار مي رود و شامل كليه عوامل زنده كنترل كننده اعم از ماكروارگانيسم ها و ميكروارگانيسم هاست.

قارچ کش aq10

قارچ کش aq10

عامل   كنترل كننده  بيولوژيکي ( نام عمومي ):     Ampelomyces quisqualis

A.quisqualis به عنوان ماده موثره در یک قارچ کش تجاری استفاده می شود.

نام علمي : جدايه شماره 10 قارچ  .Ampelomyces quisqualis نام قبلي:.Cicinnobiolum cesatii

منبع (تاريخچه) : پراكنش طبيعي گسترده اي دارد. جدايه 10 در سال 1984 در يك تاكستان در اسراييل كشف شد و در پي كشف توانايي آن در كنترل سفيدكها به صورت تجاري تكثيرگرديد.

آفا ت هدف  : براي كنترل سفيدكهاي پودري توصيه مي شود. اگر چه جنسها و گونه هاي مختلفي به محصولات مختلف حمله مي كنند ولي اين قارچ تقريبا مي تواند همه را تا حد يكساني هيپرپارازيته كند.

محصولات  هدف : انواع سيب، انگور، توت فرنگي، كدوييان، گوجه فرنگي و گياهان زينتي.

فعاليت بيولوژيكي : قارچكش بيولوژيكي (قارچ).

مكانيسم عمل : اسپورهاي قارچ جوانه زده و از طريق هيپرپارازيتيسم از توسعه سفيدك پودري جلوگيري مي كنند. اين فرآيند به رطوبت حداقل 60% نياز دارد و زمان لازم براي نفوذ به درون هيف سفيدك پودري بسته به دماي محيط 2 تا 4 ساعت طول مي كشد. اين فرآورده به صورت اسپورپاشي در كنترل طيف وسيعي از سفيدكهاي پودري موثر است. رطوبت بالا براي جوانه زني اسپورها و نفوذ به هيفهاي سفيدك پودري ضروري است، در ضمن مي توان با افزودن روغنهاي معدني عملكرد قارچكش را بهبود بخشيد. همچنين توصيه مي شود كه در ساعتهاي اول روز كه رطوبت در سطح گياهان بالاتر است اسپور پاشي انجام شود.

فرمولاسيون  : گرانول قابل پخش در آب  (WG).

نام تجاري  : AQ10 (Intrachem) حاوي 109* 5  اسپور در گرم.

روش استفاده  : به ميزان 70 – 35 گرم در هكتار توصيه مي شود. اگر زماني كه  شدت بيماري زير 3%  است استفاده شود بيماري بهتر كنترل خواهد شد. در سطوح بالاتر بيماري، ممكن است بيماري به خوبي كنترل نشود. اگر پيش از ظهور بيماري استفاده شود موجب افزايش كنترل خواهد شد. پوشش كامل اندامهاي هوايي و وجود رطوبت بالاي 60% در هنگام اسپور پاشي ضروري است. افزودن روغن معدني به نسبت v/v  % 3/0 موجب افزايش جوانه زني اسپورها مي شود. استفاده از داده هاي هواشناسي شبكه هاي پيش آگاهي و مراقبت براي تعيين زمان ظهور بيماري براي كنترل بهتر توصيه مي شود. استفاده از اين فرآورده در برنامه مديريت كنترل تلفيقي اين بيماري و به عنوان جايگزيني براي سموم، رايج است. گياهسوزي ندارد و با تكنكهاي رايج سمپاشي سازگار است.

شرايط انبارداري : بايد در جاي خنك و خشك، ترجيحاً در يخچال نگهداري شود.

زمان  نگهداري  : در دماي اتاق (20 درجه سانتيگراد ) يك سال و در يخچال 3 سال ماندگاري دارد.

منبع: وبلاگ شیراحمد سارانی عضو هیئت علمی دانشگاه زابل

About admin

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *