Home / مقالات / خاک لومی چیست؟

خاک لومی چیست؟

کاملا مشخص است که برای پرورش گیاهان عالی به خاک عالی احتیاج دارید، اما این خاک لومی چیست؟ که بسیاری از کتاب های باغبانی می گویند باید از آن استفاده کنید؟

خاک لومی چیست؟

خاک لومی از مقادیر تقریباً مساوی شن و ماسه و کمی خاک رس تشکیل شده است. نسبت خوب برای هر یک 40 درصد شن و ماسه و 20 درصد خاک رس است.

به طور کلی، لوم ترکیب ایده آل خاک را برای اکثر گیاهان فراهم می کند. (بعضی از گیاهان دوستدار خاک ماسه ای یا سنگی و حتی بعضی دیگر نیازمند خاک رس هستند.) لوم مواد مغذی را برای تغذیه گیاهان نگهداری می کند و دارای بافتی است که آب را به اندازه کافی به ریشه گیاه می رساند، با این حال زهکشی خوبی دارد، به این معنی که آب کاملا تخلیه می شود تا ریشه در آب نماند و پوسیده نشود. بدون خاک خوب، گیاهان برای بقا تلاش زیادی می کنند و معمولاً نیاز به تغذیه و آبیاری اضافی دارند.

  •  اجزای خاک لومی

در میان سه جزء لوم (شن و ماسه و رس)، ذرات شن بزرگترین هستند. شن و ماسه رطوبت را نگه نمی دارد ، اما هوادهی و زهکشی خوبی را ایجاد می کند.

از آن طرف، ذرات رس بسیار کوچکتر بوده و به راحتی متراکم می شوند. این باعث می شود که خاک رس یک ماده عالی برای ساخت آجر باشد، اما برای عبور آب، هوا و ریشه گیاه مناسب نیست. با این حال، رس از نظر مواد مغذی بهتر از سایر اجزای خاک است.

ماسه ذره ای با اندازه متوسط ​​است، با قابلیت نگهداری رطوبت بهتر از شن و مواد مغذی کمتر از خاک رس. ماسه کمک می کند خاک و شن به راحتی با هم مخلوط شوند.

لوم علاوه بر تأمین مواد مغذی و آب، دارای بافتی سست و خرد است. خاک سست باعث می شود تا هوا به خوبی بین ریشه ها رد و بدل شود که این کار برای رشد بهینه گیاه نیز ضروری است. لوم باعث می شود ریشه ها به راحتی رشد کرده و به مواد مغذی و آب بیشتری برسند.

  • چگونه می توان خاک لومی درست کرد؟

اگرچه لوم ترکیبی از ماسه، شن و خاک رس است، اما افزودن شن به خاک رس باعث ایجاد لوم نمی شود. انجام چنین کاری منجر به تولید چیزی مانند بتن می شود.

برای درست کردن یک خاک لومی حاصلخیز با بافت مناسب به هر سه ترکیب نیاز است. ساخت خاک لومی یک فرآیند مداوم است که باید هر سال مواد آلی در آن تجزیه ‎شوند. تجزیه مواد ارگانیک در خاک، شرایط زهکشی خوبی را برای گیاهان فراهم می‎کند و همچنین باعث جذب موجودات مفید در خاک می‌شود که به حفظ سلامت خاک کمک می‎کنند.
متاسفانه مواد آلی در خاک به سرعت مورد استفاده قرار می‎گیرند و هر فصل باید اصلاح شوند. اضافه کردن مواد آلی به خاک، به میزان نیاز خاک بستگی دارد ولی برای اکثر خاک‎ها حداقل یک لایه مواد آلی باید روی خاک اضافه شود و خاک چند سانتی‎متر بالا بیاید.

به جای اینکه برگ های پاییزی خود را کیسه کنید و دور بریزید، آنها را برای تهیه خاک برگ استفاده کنید.

thespruce

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *