Home / آفات و بیماری ها / دلیل زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز

دلیل زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز

علت زرد شدن برگ گیاهان در مطلبی جداگانه توضیح داده شده است لذا در این مطلب به دلیل زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز اشاره می شود.

هنگامی که برگ های گیاهان در فضای باز زرد می شوند، معمولاً دلیل آن کلروز است، این علامت ناشی از تولید کلروفیل ناکافی توسط شاخ و برگ گیاهان است. این رنگدانه برای فتوسنتز ضروری است و به برگها رنگ سبز می بخشد. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کلروز رخ دهد.

برگ های زرد همچنین می توانند به دلیل آفات و بیماری ها ایجاد شوند یا به سادگی نشانه روند پیری طبیعی یک گیاه باشند. ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر بدانید که چه چیزی می تواند باعث زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز شود و آیا می توانید در این مورد کاری انجام دهید یا خیر.

دلیل زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز

دلیل زرد شدن برگهای گیاهان در فضای باز

  • کمبود نور

نور برای عمل فتوسنتز بسیار مهم است، بنابراین اگر گیاه از نور خورشید کافی برخوردار نباشد، برگهای آن کمرنگ می شوند. در مورد نیاز گیاه تحقیق کنید تا بفهمید آیا به آفتاب کامل نیاز دارد یا سایه را تحمل می کند.

برای گیاهان گلدانی، درمان می تواند به آسانی انتقال آن به مکان آفتابگیرتر باشد. اما این عمل برای گیاهانی که درون باغ یا باغچه کاشته شده اند سخت است.

اگر درخت یا درختچه ای روی گیاهی که زرد شده سایه انداخته است، آن را هرس کنید. اگر این امکان وجود ندارد یا دیوار یا ساختمانی روی گیاه شما سایه می اندازد، ممکن است مجبور شوید آن را به مکانی آفتاب گیر انتقال دهید.

  • کمبود آب

برگهای زرد نشانه رایج واکنش گیاه به کم آبی است. نیازی نیست هفته ها آب به گیاه نرسد تا زرد شود. همین که چند روز هوا گرم باشد و گیاه رطوبت از دست دهد، می تواند برای زرد شدن کافی باشد.

گیاه را به آرامی و عمیق آبیاری کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب شود.

  • آبیاری زیاد

آب زیاد نیز می تواند علت زرد شدن برگ ها باشد. خاک هایی با زهکشی ضعیف، مانند خاک های رسی، هنگام آبیاری می توانند کاملا غرقاب شوند و این باعث کم شدن اکسیژن می شود. در این محیط، ریشه های گیاه نمی توانند نفس بکشند یا حتی بدتر، آسیب می بینند یا فشرده می شوند، همه اینها باعث زرد و قهوه ای شدن برگ ها و ساقه ها می شود.

در نقاطی که زهکشی ضعیف دارند گیاه نکارید.

  •  کمبود مواد مغذی

نیتروژن اولین ماده مغذی است که هنگام زرد شدن برگها به عنوان مقصر به ذهن ما می رسد، اما این تنها ماده غذایی نیست. زرد شدن برگها همچنین می تواند فقدان مواد مغذی دیگر خاک مانند آهن، منگنز یا روی باشد.

گیاهان خود را چه در فضای باز و چه در داخل ساختمان با کود آهن تغذیه کنید.

آموزش ساخت کود آهن در منزل در سایت قرار دارد.

  • pH زیاد خاک

زرد شدن برگها می تواند به دلیل پی اچ زیاد خاک و قلیایی شدن آن باشد. خاک قلیایی مستقیماً به کمبود عناصر غذایی مرتبط است. در خاک با pH بالاتر از 7، آهن کمتر در دسترس است. به همین دلیل گیاهانی که نیاز بالایی به آهن دارند، مانند بلوبری، گل صد تومانی و آزالیا، به خاک اسیدی نیاز دارند تا بتوانند آهن کافی در آن را جذب کنند.

آزمایش pH خاک را انجام دهید. در صورتکی که خاک بسیار قلیایی است، با افزودن گوگرد قلیایی بودن خاک را کاهش دهید تا این مواد مغذی در دسترس گیاهان قرار گیرند.

  • کود بیش از اندازه

اگر برگها زرد یا سوخته به نظر می رسند، می تواند به دلیل کوددهی زیاد باشد. این مشکل می تواند از دو طریق رخ دهد: هنگامی که نمکهای محلول در کود رطوبت را از ریشه می گیرند، یا وقتی دانه های کود یا کود مایع روی برگها ریخته می شود. همه گیاهان به طور مساوی به سوختن توسط کوددی زیاد حساس نیستند و هوای گرم و خشک باعث افزایش آسیب می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، اگر از کودهای دانه ای استفاده می کنید، بلافاصله بعد از آن گیاهان را آبیاری کنید و هیچ گونه دانه ای روی شاخ و برگ گیاه جمع نشود. یا از ریختن کود مایع بر روی برگ ها خودداری کنید و فقط ماهی یک مرتبه مجاز به کوددهی هستید.

  • سموم دفع آفات یا علف کش

وقتی در دمای بالاتر از 85 درجه فارنهایت (29 درجه سانتیگراد)، و رطوبت زیاد از سموم دفع آفات یا حشره کش ها، بر روی گیاه اسپری می کنید، برگ ها به راحتی سوخته می شوند.

پس از آسیب دیدگی، کار دیگری غیر از از بین بردن قسمتهای گیاه آسیب دیده گیاه نمی توانید انجام دهید.

صرف نظر از اینکه شما از چه نوع سمی استفاده می کنید، برای سم پاشی روزی را انتخاب کنید که خشک و خنک باشد – این شرایطی است که آفت کش به سرعت روی گیاه خشک می شود و بخارات آن از بین نمی روند.

همین امر در مورد علف کش ها وجود دارد.

  • بیماری های قارچی یا باکتریایی

گیاهان خود را از نظر بیماری قارچی که با برگ های زرد شروع می شوند و در نهایت گیاه را از بین می برند، کنترل کنید.

بیماری اولیه با لکه هایی شروع می شود که هاله ای زرد رنگ روی برگ ها به وجود می آورند و بعداً ادغام می شوند و کل برگ را درگیر می کنند.

پس از ابتلا به بیماری، کار دیگری غیر از حذف و از بین بردن گیاهان نمی توانید انجام دهید.

برای جلوگیری از این بیماری ها، انواع مقاوم گیاهان و صیفی جات را انتخاب کنید و بهداشت باغ و تمیز کردن کامل زمین از برگ در پاییز را انجام دهید، زیرا عوامل بیماری زا برای سالها در خاک زمستان گذرانی می کنند.

  • آسیب توسط حشرات

صدمات ناشی از چندین حشره می تواند باعث زردی برگها، به ویژه در سبزیجات شود. مقصر معمول بروز این مشکل آفت هایی همچون harlequin bugs (سوسک لوده)، کنه و مگس سفید است.

اگرچه آنها لزوماً گیاهان را از بین نمی برند، اما نظارت بر باغ سبزیجات بسیار حیاتی است، بنابراین می توانید آلودگی را زود تشخیص دهید و قبل از گسترش آنها اقدامات کنترلی مناسب را انجام دهید.

  • پیری طبیعی

زرد شدن برگ و ریزش برگ ها، به ویژه برگ های مسن در قسمت پایین گیاه، به سادگی می تواند بخشی از روند پیری باشد. این موضوع به تعداد دفعات ریزش برگ ها بستگی دارد، اما ریزش گاه به گاهی و یا وجود چند برگ زرد روی یک گیاه بالغ معمولاً جای نگرانی ندارد.

thespruce

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *