Home / مقالات / خاک سالم و ویژگی های آن

خاک سالم و ویژگی های آن

چه در حال پرورش گلها و گیاهان باشید و یا تصمیم دارید چمن و درخت و … بکارید، باید بدانید که داشتن خاک سالم یک ضرورت مطلق است. با خاک سالم گیاهان شما کمتر در معرض آفات و بیماری ها هستند، رشد بهتری دارند و ظاهر بهتری هم پیدا می کند. با کسب کمی دانش، کار و کمی صبر، می توانید ساخت خاک سالم را خودتان انجام دهید، مهم نیست که از چه نوع خاکی شروع می کنید.

خصوصیات خاک سالم

اگر خاک خوب فقط با خرید یک کیسه کود از گلفروشی ها به دست می آمد که همه مردم دنیا خاکی سالم داشتند! در حالی که قدرت باروری یکی از جنبه های خاک خوب است، اما یک خاک خوب و سالم دارای ویژگی های بیشتری است.

خاک سالم دارای:

  • بافت خوب:  خاک خوب خرد است، یعنی سفت و سنگین نیست. اگر در دست فشار داده شود به راحتی خرد می شود. این امر نشان دهنده این است که خاک نرم است و به راحتی هوا در آن جریان می یابد.
  • مواد آلی فراوان: مواد آلی یعنی گیاهان مرده و بافت حیوانی است که باعث تجزیه و غنی سازی خاک شما به عنوان هوموس می شود. هوموس فوق العاده است زیرا با اتصال ذرات ریزتر به یکدیگر، باعث افزایش هوادهی خاک می شود، به بهبود بافت خاک شما کمک می کند. همچنین توانایی خاک شما را در جذب و تخلیه رطوبت بالا می برد. سرانجام، مواد آلی به تأمین مواد مغذی گیاهان کمک می کند. میکروارگانیسم ها به تجزیه مواد آلی به عناصر اصلی آن کمک می کنند، و گیاهان را قادر به جذب آن و استفاده از آن می کند.
  • pH سالم: PH خاک اندازه گیری میزان اسیدیته خاک شما است. این امر بر مواد معدنی موجود در خاک و میزان دسترسی آنها به گیاهان تأثیر می گذارد. به طور کلی، هرچه خاک شما به خنثی نزدیکتر باشد، گیاهان بهتر قادر به جذب این مواد معدنی هستند. البته بعضی از گیاهان خاک اسیدی تر را ترجیح می دهند، اما برای بیشتر گل ه ، گیاهان و سبزیجات، pH خنثی بهینه است.

معرفی گیاهان دوستدار خاک اسیدی در سایت انجام شده در صورت تمایل مطالعه کنید.

سه نوع اصلی خاک

مورد بعدی که باید در نظر گرفت ساختار خاک است.

سه نوع اصلی خاک وجود دارد:

  • خاک رس: خاک رس دارای ذرات ریزی است که بهم می چسبند و توده های بزرگی را تشکیل می دهند. در حالی که خاک رس نسبت به سایر خاکها از قدرت باروری بالاتری برخوردار است، کشت گیاهان و گل ها در آن مطلوب نیست زیرا بافت آن باعث می شود ریشه گیاهان به سختی در آن زندگی کنند.
  • خاک شنی: کار خاک شنی قطعاً راحت تر از خاک رس است – اما مشکلات متضادی دارد: آب به سرعت تخلیه می شود و توانایی نگهداری مواد مغذی را ندارد.
  • خاک لومی: خاک لومی چیست؟ این یک خاک ایده آل است. خرد، پر از مواد آلی، رطوبت را حفظ می کند اما هنوز به خوبی تخلیه می شود. و این همان چیزی است که همه افرادی که تصمیم به کاشت انواع گل و گیاهان و سبزیجات دارند به دنبال آن هستند.

طرز تهیه خاک برگ با توضیحات کامل آموزش داده شده است.

نکاتی برای بهبود خاک

چندین کار وجود دارد که می توانید برای بهبود خاک خود انجام دهید. خوشبختانه انجام همه آنها نسبتاً آسان است.

خاک خود را آزمایش کنید: اگر قصد کشاورزی یا پرورش گیاهان را به صورت گسترده دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام آنچه را که می توانید در مورد خاک خود بیاموزید. گرفتن یک آزمایش خاک از مرکز همکاری شهرستان شما یک ایده عالی است. این شما را از کمبود یا مشکلات pH آگاه می کند.

مواد آلی اضافه کنید: افزودن مواد آلی یک راه عالی و ساده برای بهبود خاک است. اگر خاک شما خاک رس، ماسه ای، کم مواد مغذی،  فشرده باشد، یا زهکشی ضعیفی داشته باشد….جای نگرانی نیست، مواد آلی آنها را برطرف می کنند.

بنابراین چه چیزی باید به خاک خود اضافه کنید؟ کمپوست یک امر ضروری است – این ماده بلافاصله خاک شما را بهبود می بخشد و میکروارگانیسم هایی را معرفی می کند که با تجزیه بیشتر مواد آلی به بهبود خاک شما کمک می کند.قبل از کاشت گیاهان مقداری در بهار اضافه کنید. گیاهان خود را در تمام طول فصل رشد با کمپوست بپوشانید. نحوه تهیه کمپوست نیز در سایت آموزش داده شده است.

علاوه بر کمپوست، موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش مقدار مواد آلی (و در نتیجه حاصلخیزی کلی) به خاک خود اضافه کنید.  چمن های چیده شده، برگ های پاییزی خرد شده، کود پوسیده دامی، تفاله قهوه – همه اینها به شما در افزایش باروری، حفظ آب و بهبود بافت خاک کمک می کند.

pH خاک خود را تنظیم کنید: هنگامی که خاک خود را آزمایش کردید ، خواهید فهمید که آیا عدم تعادل pH دارید یا خیر. اگر خاک شما اسیدی است، چندین کار وجود دارد که می توانید سطح اسیدیته را کاهش دهید. به طور کلی، گزارشی که از بعد از آزمایش PH دریافت می کنید، توصیه هایی برای بهبود PH خاک شما دارد. افزودن مقدار زیادی مواد آلی غالباً به این امر نیز کمک خواهد کرد.

خاک را فشرده نکنید: تا آنجا که ممکن است از فشرده کردن و حتی کشیدن چرخ و فرغون و راه رفتن و … بر روی خاک خودداری کنید. فشرده شدن خاک سبب می شود تا هوای کافی وارد آن نشده و در نتیجه ریشه ها امکان رشد پیدا نمی کنند.

خاک را به هم نزنید: هرچه بیشتر خاک را به هم بزنید، اکوسیستم موجود در خاک خود را بیشتر بهم زدید. این اکوسیستم همان چیزی است که خاک سالم، خرد و غنی از مواد مغذی را ممکن می کند. تا حد ممکن خاک را کم و زیاد نکنید. مواد آلی را به یک یا دو سانتی متر بالای خاک اضافه کنید، یا فقط آن را در بالای خاک قرار دهید و اجازه دهید کرم های خاکی باقی کار را برای شما کار کنند.

با استفاده از این نکات، بهبود چشمگیری در کیفیت خاک و در نتیجه در سلامت و زیبایی گیاهان خواهید دید. کمی طول خواهد کشید  اما صبر شما به خوبی جواب داده می شود.

thespruce

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *