Home / دسته‌بندی نشده / خوشبوترین نوع گل یاس

خوشبوترین نوع گل یاس

خوشبوترین نوع گل یاس کدام است؟

در بین انواع مختلف یاس ها مانند یاس رازقی، یاس وحشی و …، رایج ترین نوع آن یعنی یاس چمپا (Jasminum grandiflorum)، خوشبوترین نوع گل یاس شناخته شده است. این درختچه برای استفاده در فضای باز مناسب است. خوشبوترین نوع گل یاس، یاس چمپا، در سراسر آسیا، آفریقا و خاور میانه یافت می شود.

بسیاری فکر می کنند یاس چمپا با نام دیگر یاس اسپانیایی همان یاس شاعران یا یاس رازقی است؛ اما این دو گونه های مختلف یاس هستند. یاس اسپانیایی دارای گل های سفید با گلبرگ های نازک است. بعضی از فرهنگ ها از برگ های یاس چمپا برای گیاهان دارویی و گل های خوشبوترین نوع گل یاس در عطرها استفاده می کنند. اکنون این گیاه بیشتر به صورت گل زینتی پرورش داده می شوند. در ادامه به تفکیک و با جزییات شرایط نگهداری از این یاس می پردازیم، تا شما به راحتی از گیاه خوشبو و مقاوم مگهداری کنید و گیاهی زیبا، سالم و شکوفا داشته باشید.

خوشبوترین نوع گل یاس را بشناسید

خوشبوترین نوع گل یاس

شرایط نگهداری از یاس چمپا

نور و دما

اگر در زمستان در منطقه شما یخبندان وجود ندارد، می توانید گیاه را در فضای بیرون نگه دارید. خوشبوترین نوع گل یاس باید در معرض آفتاب کامل و یا سایه جزیی قرار بگیرد. اگر می خواهید این گیاه را به عنوان یک گیاه آپارتمانی در داخل خانه نگهدارید، به مقدار زیادی نور طبیعی خورشید نیاز خواهد داشت. در صورت امکان آن را نزدیک یک پنچره جنوبی قرار دهید.

دمای استاندارد اتاق محیطی ایده آل را برای رشد در تمام سال فراهم می کند، به همین دلیل گلدهی در داخل خانه تا فصل پاییز ادامه می یابد.

آبیاری و کوددهی

در طول فصل رشد باید مرتبا به گیاه یاس چمپا خود آب بدهید. در پاییز شروع به کم کردن آبیاری کنید. در زمستان معمولا می توانید آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید. در طول فصل بهار و تابستان با یک کود گیاهی محلول در آب  به تغذیه یاس چمپا خود بپردازید. در زمستان همچون باقی گیاهان نیازی به کود دادن ندارد.

اندازه

گل یاس چمپا به آرامی رشد می کند. درختچه ای است با شاخه های بلند و تاک مانند که شاخه های نازکش با برگ های کوچک دایری ای پر شده اند؛ اما شاخه ها عمدتا لخت هستند. ممکن است در هنگام رشد در منزل به چند متر برسند؛ اما از آنجایی که همانطور که قبلا گفتیم یاس اسپانیایی مناسب داخل خانه نیست. این گل خوشبو در بیرون از خانه در نواحی معتدل به ارتفاع 8 فوت نیز می رسد.

 

هرس

بیشتر افراد در هنگام نگهداری در داخل خانه، دوست ندارند گیاهشان خیلی بزرگ شود؛ پس بعد از تمام شدن گلدهی ساقه بلند را به طور دلخواه قیچی کنید.  اگر نمی خواهید گل ها از نوک ساقه هایی به ارتفاع 8 فوت رشد کنند، باید زمان زیادی را برای هرس گیاه قبل از مرتفع شدن آن اختصاص دهید.

گلدهی و رایحه

گل های خوشبوترین نوع گل یاس از نوک ساقه ها و در خوشه های 3 تا نه تایی رشد می کنند. شما باید عطر و رایحه قوی و دلپذیر گل های سفید کوچک آن را در بهار شکوفا می شوند، حس کنید. هنگام رشد در خارج از خانه گلدهی تا مرداد ادامه می باید اما در داخل خانه گل ها ممکن است تا مهر ادامه یابند. رایحه یاس چمپا بسیار دوست داشتنی است و برای تولید عطر استفاده می شود.

خاک

خوشبوترین نوع گل یاس، یاس اسپانیایی، نیاز به خاک سالم و غنی برای گلدهی دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است از خاک خوب زهکشی شده استفاده کنید.

تکثیر

بهترین راه برای تکثیر خوشبوترین نوع گل یاس، قلمه زدن است. قلمه ها را باید در بهار بزنید؛ زیرا این کار زمان زیادی را برای بهبود گیاه در ماه های گرم تابستان فراهم می کند. قلمه ها را به طول 3 تا 4 اینچ از نوک ساقه بزنید و قبل از قرار دادن آنها در گلدان های کوچک 2 اینچی حاوی مخلوط خاک تقویت شده، برش را درون یک هورمون ریشه زایی قرار داده و سریع خارج کنید.

گیاهان را با پلاستیک بپوشانید تا در رطوبت بیش از حد قرار نگیرند و سپس آنها را در یک منطقه گرم و روشن قرار دهید. قلمه ها باید در حدود چهار تا شش هفته ریشه بزنند. بعد از ریشه زدن، گیاهان را از کیسه پلاستیکی جدا کنید. چند روز صبر کنید و سپس گیاهان کوچک را به گلدان های 4 اینچی جدید منتقل کنید. تا سال بعد، گیاهان ممکن است به اندازه کافی بزرگ  شوند تا بشود در خارج از منزل یا گلدان بزرگ تر قرار بگیرند.

آفات و بیماری ها

گل یاس یک گیاه قوی است و همچنین سمی یا تهاجمی نیست. شته ها یکی از تنها مواردی هستند که شما باید مراقب آن باشید. اگر شته ها را تشخیص می دهید، آنها را با آب صابون یا یک حشره کش بشویید.

اگر برگ ها در اوایل سال شروع به ریزش کنند، ممکن است دلیل آن این باشد که گیاهان به اندازه کافی آبیاری نشده باشند. گیاهان را به طور مرتب در طول بهار و تابستان سیراب کنید.

 

About admin

Check Also

گل یاس عمامه ای

نام: گل یاس عمامه ای نام انگلیسی: Grand duke of Tuscany یا Rose jasmine یا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *