Home / مقالات / بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در تابستان

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در تابستان

بهترین زمان آبیاری گیاهان در تابستان چه موقع است؟

اگر در یک روز گرم تابستان در اطراف محله و پارکهای اطراف چرخی بزنید حتما روشهای زیادی برای آبیاری گیاهان مشاهده خواهید کرد. برخی از شلنگ ها برای آبیاری استفاده می کنند و در بعضی جاها آب پاش ها به صورت منظم هر 15 دقیقه فعال میشوند.

با این حال، زمان مناسب آبیاری نه تنها منجر به این می شود که گیاهان سالم تری داشته باشید، بلکه می تواند در هزینه آب شما نیز صرفه جویی کند.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در تابستان

 

زمان آبیاری گیاهان در تابستان

  • آبیاری در صبح در مقابل آبیاری در شب

آبیاری صبح در مقایسه با آبیاری عصر، چه زمانی بهتر است؟ پاسخ این است که، بستگی دارد. به طور کلی، استفاده از یک دستگاه هوایی مانند آب پاش های هوایی در صبح عاقلانه است. چرا که اجازه می دهد شاخ و برگ گیاهان به سرعت خشک شوند، و از این طریق از تجمع قارچ بر روی آن ها جلوگیری می شود. با این حال، همه وقت ندارند ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوند و گیاهان را آبیاری و آب پاشی کنند. در صورتی که عصر را برای آبیاری انتخاب می کنید دقت کنید که هیچ گونه نور مستقیمی بر روی گیاه نباشد تا از سوختگی برگ ها جلوگیری شود.

  • نحوه برخورد با گیاهان پژمرده

دیدن افتادگی گلها در یک روز گرم می تواند مانند زنگ هشدار در بدن شما احساس شود. پژمردگی باعث می شود گیاهان به نظر برسند که در حال مرگ باشند و شاید هم بعضی از آن ها در حال نابودی باشند. با این حال، موارد دیگر می توانند باعث پژمردگی شوند، از جمله مشکلات آفات و بیماری ها، و حتی آبیاری بیش از حد.

بعلاوه، گیاهان می توانند در یک روز گرم به عنوان راهی برای کنار آمدن با دما پژمرده شوند ، اما بعد از خنک شدن عصر دوباره برمی گردند. می توانید گیاهان خود را به صورت غروب دوباره بررسی کنید و تشخیص دهید پژمردگی به دلیل استرس گرمایی موقتی قبل از آبیاری بوده است.

  • گیاهان یک ساله و چند ساله

دانستن اینکه گیاهان شما یک ساله هستند یا چند ساله یک عامل کلیدی در تصمیم گیری در مورد زمان آبیاری گیاهان در هنگام تابستان و گرما است.

گیاهان یک ساله گیاهانی هستند که کل چرخه زندگی خود را در یک فصل رشد به پایان می رسانند.گیاهانی مانند گل همیشه بهار، گل حنا، و گل صد تومانی است. این گیاهان دارای سیستم ریشه ای بسیار کم عمق هستند و زمانی باید آبیاری شوند که خاک آن ها خشک باشد. در صورت بالا رفتن دما می توانید روزانه آبیاری کنید.

گیاهان چند ساله دارای سیستم ریشه ای عمیق تری هستند که به آنها امکان می دهد از دوره های خشکسالی از یک فصل به فصل دیگر زنده بمانند. بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چند ساله یک یا دو بار در هفته است.

  • آبیاری گیاهان داخل گلدان

وقتی نوبت به گیاهان داخل گلدان می رسد، آب تقریباً مانند کود عمل می کند: گیاهانی که به خوبی آبیاری می شوند رشد و شادابی خوبی از خود نشان می دهند، در حالی که گیاهانی که نامنظم و بی هدف آبیاری می شوند، ناپایدار و مستهلک به نظر می رسند. در طول تابستان، قوانین مربوط به زمان آبیاری برای گیاهان گلدانی اهمیت کمتری دارد. زمانی اقدام به آبیاری کنید که خاک گلدان خشک باشد. اگر گلدان ها در بیرون و فضای باز هستند در صبح یا عصر زمانی که تابش نور خورشید ضعیف است آبیاری کنید.

  • آبیاری سبزیجات

بی توجهی به آبیاری سبزیجات می تواند منجر به ریزش شکوفه، توقف رشد سبزیجات یا حتی مرگ گیاه شود.  سبزیجاتی که در هنگام تابستان به آب اضافی نیاز دارند عبارتند از:

این گیاهان برای تولید بهترین محصول به خاک مداوم مرطوب نیاز دارند. برای جلوگیری از خیس شدن برگها از آبیاری قطره ای استفاده کنید یا یک شیلنگ در پایه گیاهان خود قرار دهید.

  • آبیاری درختان و درختچه ها

وقتی صحبت از گیاهانی با عمر طولانی می شود، باید برای تقویت سیستم ریشه آبیاری عمیق داشته باشید. یک شیلنگ را در پایه بوته یا درخت قرار دهید، و بگذارید تا زمانی که خاک کاملا مرطوب شود. نمونه های تازه کاشته شده را حداقل دو بار در هفته در طول گرما آبیاری کنید، زیرا سیستم ریشه آنها کوچک است و هنوز در حال توسعه است. نمونه های ریشه ای کم عمق مانند افرا ژاپنی و ماگنولیا برای جلوگیری از کم آبی به آب اضافی نیاز دارند.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *