Home / گلهای آپارتمانی / پتوس ساتین و شرایط نگهداری این گیاه زیبا و مقاوم

پتوس ساتین و شرایط نگهداری این گیاه زیبا و مقاوم

پتوس ساتین (Scindapsus pictus)، درست مانند پسر عموی خودش یعنی پتوس، یکی از گیاهان خانگی است که بهترین ترین گیاه برای نگهداری است.

هر دو از اعضای خانواده پتوسها هستند. این گیاهان گرمسیری همیشه سبز تحمل سرما را ندارند. به همین دلیل است که معمولاً در داخل خانه پرورش داده می شوند.

آنچه که پتوس ساتین را از پتوس ها متمایز می کند، تنوع شاخ و برگ آن است. برگهای قلبی شکل دارای لکه های خاکستری نقره ای که باعث می شود تقریبا براق به نظر برسند و به جذابیت بصری گیاه افزوده شود.

پتوس ساتین و شرایط نگهداری این گیاه زیبا و مقاوم

این نوع پتوس هم منند سایز پتوس ها رونده است و می تواند در سبد آویز قرار گیرد یا این که به کمک قلاب های مخصوص هدایت شود و یا به کمک خزه بالا رود. عموما گیر کردن و چسبیدن ساقه های پتوس ها توسط گره یا همان ریشه هوایی صورت می گیرد.

 

نام علمی
Scindapsus pictus
نام های مشابه
پتوس ساتین، پتوس ابریشمی، پتوس نقره ای، فیلودندرون نقره ای
نوع گیاه
چند ساله
سایز گیاه
در نوع بالغ به طول بیشتر از یک متر میرسد
نیاز نوری
نور غیرمستقیم
خاک مورد نیاز
مخلوط خاک گلدانی آماده
pH خاک
بین 6.1 تا  6.5
خاستگاه
بومی جنوب شرقی آسیا
سمیت برای انسان و حیوان سمی است

 

پتوس ساتین

 

مراقبت از پتوس ساتین

این گیاه نیاز به مراقبت کمی دارد. در آپارتمان ها و دفاتر کم نور هم به خوبی رشد می کند. در فصول رشد ماهی یک بار با کود گیاهان آپارتمانی تغذیه شود.

برای زیباتر شدن ظاهر این گیاه، ان را هرس کنید تا گرد و توپی و پرپشت شود. برگ های مرده و آسیب دیده را جدا کنید.

برگ های زیبای این گیاه را مرتب تمیز کنید تا گرد و خاک رو ان ها برطرف شود. برای این کار از اسپری های براق کننده و روغن ها استفاده نکنید. بهترین را استفاده از شیر برای تمیز کردن برگ هاست.

نور مورد نیاز

ساتین به نور غیر مستقیم نیاز دارد. در صورتی که در معرض آفتاب کامل قرار داده شود، برگهای آن رنگ خود را از دست می دهند و می سوزند.

اگر گیاه را نزدیک پنجره ای با نور مستقیم خورشید قرار دادید، برای محافظت از آن در برابر نور مستقیم خورشید باید از پرده استفاده کنید.

خاک مورد نیاز

از مخلوط  خاک گلدان استفاده کنید، و از قبل حاوی مواد مغذی شده باشد. مخلوط خاک باغچه و ماسه و خاک برگ به همراه پیت ماس و پرلیت برای این گیاه و سایر پتوس ها مناس است. ساتین در خاک مرطوب دوام نمی اورد و پوسیده می شود.

آب مورد نیاز

هنگام آبیاری چاله های ساتن ، نکته اصلی این است که از آبیاری زیاد جلوگیری کنید ، که خود را با برگهای زرد و پژمردگی انگور نشان می دهد.

آبیاری را فقط وقتی انجام دهید که تقریبا دو بند انگشت از خاک خشک شده باشد. با آب هم دمای محیط که از قبل جوشیده و سرد شده استفاده کنید. مطمئن شوید که آب اضافی از ته گلدان خارج می شود و حتما زیرگلدانی را تخلیه کنید. هنگام آبیاری آب روی برگ ها ریخته نشود.

دما و رطوبت مورد نیاز

ساتین یک گیاه گرمسیری است، به این معنی که به گرما و رطوبت نیاز دارد. دمای مناسب رشد بین 18 تا 30 درجه است. در دمای پایین، آسیب دیده و از بین می رود. در هوای خشک نوک برگها می سوزند و قهوه ای می شوند.

رطوبت نسبی 40 تا 50٪ در اطراف گیاه شما ایده آل است. با قرار دادن گلدان روی سینی پر از سنگریزه و آب می توانید رطوبت هوا را افزایش دهید اما به گونه ای که ریشه ها در معرض آب قرار نگیرند. به این روش جزیره می گویند که قبلا در مورد ساخت جزیره برای گیاهان توضیح داده شده است.

اسپری کردن آب زیاد توصیه نمی شود چرا که ریشه های هوایی هم می توانند آب را از محیط جذب کنند بنابراین ممکن است افراط در آب دهی و خراب شدن گیاه شود.

کود مناسب

در طول فصل رشد، از بهار تا پاییز ، گیاه را ماهیانه یک بار با یک کود کامل و محلول در آب گیاهان خانگی کود دهید.

آیا ساتین سمی است؟

این گیاه برای انسان، گربه و سگ مضر است و در صورت بلعیدن مقدار خفیفی سم وارد دهان می شود. ساقه و برگ آن حاوی اگزالات کلسیم هستند که می توانند پوست، دهان و گلو را تحریک کنند.

انواع پتوس ساتین

انواع محبوب عبارتند از:

  1. Scindapsus pictus ‘Silvery Ann (e)’: رقمی با برگهای سبز و بسیار متنوع به شکل قلب.
  2. Scindapsus pictus ‘Argyraeus’: پتوس نقره ای دارای برگهای کوچکتر و سبز تیره است.به دلیل تنوع رنگ نقره ای و خالهای ان به این نام مشهور است.
  3. Scindapsus pictus ‘Exotica’: دارای برگهای بزرگتر ، سبز تیره با لکه های نقره ای بزرگ است.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *