Home / آفات و بیماری ها / علت کج شدن ساقه یوکا

علت کج شدن ساقه یوکا

یوکا یکی از گیاهان پرطرفدار است که هم در فضای بسته و هم در فضای باز قابل نگهداری است. در این مطلب علت کج شدن ساقه یوکا را مورد بررسی قرار می دهیم.

در مطالبی جداگانه هم در مورد علت لکه های سیاه روی برگ یوکا و همین طور علت لوله شدن برگ یوکا و علت زرد شدن برگ یوکا صحبت کردیم.

ممکن است بعد از مدتی که از یوکا نگهداری کردید، با صحنه کج شدن ساقه یوکا مواجه شوید.

علت کج شدن ساقه یوکا یکی از موارد زیر است:

  1. آبیاری بیش از حد و خرابی ریشه ها
  2. خشکی بیش از حد و گرمای هوا
  3. وارد شدن شوک ناگهانی به گیاه در اثر تعویض گلدان و خاک و جابجایی و …
  4. وجود آفت

در ادامه هر کدام از این موارد را با هم بررسی می کنیم.

علت کج شدن ساقه یوکا

1- آبیاری بیش از حد و خرابی ریشه ها

به جرات می توان گفت که مهم ترین عامل کج شدن ساقه یوکا همین خرابی ریشه است. درست است که یوکا گیاه نسبتا مقاومی است، اما آبیاری غیر اصولی می تواند منجر به پوسیدن ریشه و در نتیجه مرگ گیاه شود.

هر چند وقت یکبار باید یک گیاه یوکا را آبیاری کنید؟

جواب این است: با فصل تغییر کنید! یوكا در اوج فصل رشد خود در بهار و تابستان فقط باید هفته ای یک تا دو بار آبیاری شود. اما با شروع فصل پاییز و فراررسیدن دوره استراحت گیاه و کوتاه شدن روزها ممکن است نیاز باشد هر ده روز یک مرتبه گیاه را آبیاری کنید.

2- خشکی بیش از حد و گرمای هوا

شاید کاملا عجیب به نظر برسد که آبیاری زیاد و آبیاری کم هر دو باعث بروز یک مشکل در گیاه می شوند. اما همین طور که آبیاری زیاد می تواند منجر به پوسیدگی و خفه شدن ریشه شود، آبیاری کم هم می تواند خشک شدن ریشه را به همراه داشته باشد. این مشکل در زمانی که گیاه در فضای باز نگهداری می شود و یا شما برای مدتی به مسافرت رفتید و گیاه تشنه مانده است بیشتر بروز می کند.

 با استفاده از “تست لمس” میزان رطوبت خاک گلدان را کنترل کنید. انگشت خود را در خاک فرو کنید. هر گاه خاک گلدان به اندازه دو تا سه بند خشک بود، آبیاری را شروع کنید.

3- وارد شدن شوک ناگهانی به گیاه

شاید شما بعد از تعویض گلدان یا خاک یا تغییر مکان گلدان و یا حتی افتادن گیاه و یا وارد شدن صدمه فیزیکی به آن، متوجه کج شدن ساقه یوکا شوید. این کاملا طبیعی است و در نتیجه واکنش گیاه به تنش ایجاد شده به وجود می آید.

در موارد 1 و 2 اگر خسارت وارد شده به ریشه زیاد باشد راهی به جز قلمه گرفتن برای نجات گیاه وجود ندارد. اما در صورتی که این کج شدن در نتیجه ایجاد شوک به وجود آمده باشد به راحتی قابل درمان است.

در این صورت می بایست از اسید آمینه استفاده کرده و شوک وارد شده را جبران کنید و سپس با اسید هیومیک گیاه را تقویت کنید.

برای خرید هر دو محصول با تخفیف ویزه و پست رایگان با ما در اینستاگرام یا از طریق کامنت در ارتباط باشید.

 

 

4- وجود آفت

و اما گزینه آخر وجود آفت. گاهی ممکن است گیاه درگیر آفت هایی همچون کنه یا شپشک آردآلود شود. در این صورت این آفت ها شروع به تغذیه از شیره گیاه می کنند و به مرور مواد مغذی گیاه را گرفته و سبب پوک شدن ساقه و کج شدن آن می شوند.

گیاه را از نظر وجود آفت بررسی کنید و در صورتی که هرگونه آفتی بر روی گیاه مشاهده کردید حتما نسبت به برطرف کردن آن سریعا اقدام کنید.

 

سست شدن ساقه: سست شدن ساقه دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد؛ اگر ساقه فقط انحنا پیدا کرده، بهتر است آن را با قیم ببندید. آبیاری را به طور مرتب انجام داده و گاهگداری گلدان را بچرخانید تا همه اندامهای آن به طور یکنواخت از نور برخوردار شوند. منظور از مرتب بودن آبیاری این است که فواصل زمانی بین دو آبیاری ثابت باشد. فراموش نمودن زمان آبیاری و یا آبیاری خارج از وقت تعیین شده عوارضی را به بار می آورد که یکی از این عوارض انحنای ساقه است. ممکن است سست بودن ساقه با آبکی بودن آن همراه باشد. این زمانی اتفاق می افتد که ریشه یا قسمتهایی از ساقه دچار پوسیدگی شده باشد؛ در این صورت بهتر است آبیاری را کمتر نموده و در فاصله بین دو آبیاری خاک را خشک نگهدارید. قسمتهای آبکی و لهیده و پوسیدگیها را با چاقوی تیز از گیاه جدا کنید، با استفاده از موادی که قارچ کش نامیده می شود از پیشرفتگی پوسیدگیهای ساقه و ریشه جلوگیری کنید. این مواد پودرمانند هستند و باید به صورت محلول در آب در هنگام آبیاری در اختیار گیاه قرار گیرند. تاریکی بیش از اندازه و بزرگ بودن گلدان نیز سبب سست شدن ساقه می گردد.

 

خم شدن ساقه: اگر پوسیدگی نداشته باشه ، بعلت این خم شده که گیاه خودش را به سمت نور کشانده . اگر قسمت بالایی حالت پوسیدگی داره بهتره جدا بشه .  گلدانهای یوکا را در مکانی با تهویه ی زیاد و با فاصله ی زیاد از هم قرار بدید چون یوکا در واقع گیاهی بیرونی است و در داخل منزل زمانی میتواند سالها دوام بیاورد که از نظر نور و تهویه بسیار تامین شود .در بهار و تابستان چون رشد سریع تر میشود نیاز گیاه به این موارد بیشتر است .

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *