Home / آفات و بیماری ها / علت سوختگی نوک برگ پتوس + راه حل و درمان

علت سوختگی نوک برگ پتوس + راه حل و درمان

علت سوختگی نوک برگ پتوس چیست؟

پتوس یکی از بهترین و مقاوم ترین گیاهانی هست که میشه داخل منزل یا محل کار از اون استفاده کرد. گیاهی که نگهداری اون نیاز به دانش و اطلاعات زیادی نداره و برای مبتدی ها بسیار مناسبه.

نسبت به نوع خاک خیلی سخت گیر نیست و معمولا در خاک های بسته بندی موجود در بازار که به نام خاک برگ معروف است رشد می کند. مقداری خاک برگ را با کمپوست و ماسه مخلوط کرده و برای گیاه استفاده کنید.

برای رشد بهتر و بیشتر هر ماه باید با کود سه بیست تقویتش کنید. پتوس های نوع ابلق نیازی به کود آهن ندارن.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه درمان گیاهان و یا تهیه انواع سم و کود مورد نیاز گیاهان خود از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

با وجود این، روزی نیست که در اینستاگرام عکسی از سوختن برگ های پتوس به دست ما نرسه. از این رو تصمیم گرفتم تا مطلبی در این باره بنویسم و نحوه درمان را توضیح بدم.

علت سوختن نوک برگ پتوس

علت سوختگی نوک برگ پتوس

علت رایج سوختن نوک برگ پتوس ناشی از خشکی و گرمای هوا است. این اتفاق در فصول گرم بیشتر بروز میکنه. راه درمان اینه که گلدان رو به مکان خنک تری ببرید و هفته ای دو تا سه بار روی برگ ها آب جوشیده سرد شده اسپری کنید.

دیگر علت سوختگی نوک برگ پتوس به دلیل نور زیاد و مستقیم است، گتوس نیاز نوری کمی داره و به همین دلیل جزو گیاهانی هست که برای منازل کم نور استفاده میشه. به همین دلیل گیاه پتوس نسبت به نور نیاز واکنش نشان می دهد، این گیاه فقط باید در صورت کم رنگ بودن برگ ها به محیط پر نورتر منتقل شود.

برای گیاه جزیره درست کنید.

 

علت سوختگی روی برگ پتوس

 

اما گاهی سوختگی ها روی برگ ها هستند و فقط شامل نوک برگ نمیشه.

دو عامل میتونه موجب سوختن برگ پتوس بشه:

  1. ریختن آب روی برگ ها
  2. قارچ

حالا از کجا بفهمیم سوختن برگ گیاه ما شامل کدام مورد می شود؟

 

1- ریختن آب روی برگ ها

اگر موقع آبیاری و یا اسپری کردن آب روی برگ ها، تابش نور روی برگ وجود داشته باشه، نور تابیده شده به قطره های آب برخورد می کنند. این قطره ها حکم ذره بین رو دارند و باعث میشن تا برگ در اون ناحیه دچار سوختگی بشه.

بنابراین موقع آبیاری مواظب باشید آب روی برگ نریزه و یا اسپری کردن آب رو به دور از نور خورشید انجام بدین.

علت سوختگی نوک برگ پتوس

 

2- قارچ

خاک آلوده، آبیاری زیاد، بسته بود سوراخ های زیر گلدان، عدم تخلیه آب زیر گلدانی و یا عدم تهویه هوا باعث بروز بیماری قارچی میشه.

بین دو آبیاری اجازه بدین تا سطح خاک به اندازه دو بند انگشت خشک بشه. آب زیر گلدانی رو حتما تخلیه کنید و اجازه ندین خاک گلدان در وضعیت خیسی دائم باشه.

حالا نکته مهم اینجاست👇🏻👇🏻

به لکه های سوخته روی برگ دست بزنید. اگر خشک هستند و بافشار پودر میشن و میریزن مورد یک هست. یعنی ریختن آب روی برگ ها!

اگر لکه ها نرم هستند یعنی گیاه بیماری قارچی داره که باید حتما در اسرع وقت درمان بشه. از نشونه های دیگه قارچ زرد شدن برگ ها هست. یعنی همزمان با سوخته شدن، برگ ها هم زرد میشن. برای درمان باید از قارچ کش استفاده کنید. هم به سطح خاک بدین و هم روی برگ ها اسپری کنید.

نحوه استفاده از قارچ کش کاربندازیم رو در مطلبی جداگانه توضیح دادم.

برای خرید قارچ کش با ارسال رایگان به اینستاگرام پیام بدین.

عکس گیاهان بیمارتون رو به دایرکت اینستاگرام بفرستین تا نحوه درمان رو خدممتون توضیح بدیم.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

2 comments

  1. خداخیرتون بده، چقدر کامل توضیح داد که از کجا باید بفهمیم مشکل پتوس ما از کدوم نوعه، تو خیلی از جاهای دیگه فقط نوشتن یا آبیاری زیاد یا آبیاری کم و ننوشتن از کجا بفهمیم از کدوم نوعه، ممنون از شما واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *