Home / کود و سم / کود آهن برای پتوس

کود آهن برای پتوس

کود آهن برای پتوس خوب است یا بد؟

دوستان عزیزی که از این گیاه زیبا در منزل و یا محل کارشون نگهداری میکنن، همیشه به دنبال راهی برای پرپشت و زیباتر کردنش هستن. برای همین گاهی اوقات در کنار کودهای مورد نیازش استفاده از آهن هم توصیه میشه.

اما آیا واقعا کود آهن برای پتوس خوبه؟ اصلا تاثیری در رشد گیاه داره؟

اگر این سوال شما هم هست با این مقاله همراه باشید تا از نظر علمی ثابت کنم که کود آهن برای این گیاه خوبه یا بد.

من قبلا در مورد این که چرا گیاهان به آهن نیاز دارند مطلبی کامل و جامع رو در سایت منتشر کردم. همین طور آموزش ساخت کود آهن در منزل رو هم با فیلم برای شما عزیزان در سایت قرار دادم. در صورت تمایل میتونید به اون مطالب مراجعه کرده و اطلاعات مفیدی رو کسب کنید.

کود آهن برای پتوس

کود آهن برای پتوس

همانطور که آهن برای بدن انسان حیاتی است، برای گیاهان نیز حیاتی است. بدون آهن، گیاهان قادر به تولید کلروفیل نیستند. کلروفیل به گیاهان اکسیژن و رنگ سبز سالم می بخشد. بدون آهن، گیاه می تواند به حالت کلروز درآید (کمبود کلروفیل کلروز است، گیاهی که کلروز دارد رنگ سبز کمرنگی می گیرد)، در واقع برگها یک رنگ زرد مریض دارند.

اما آیا پتوس هم شامل گیاهان نیازمند به استفاده از آهن میشه؟

باید بگم خیر!!

پتوس نیازی به آهن نداره. من سایت ها و مقالات زیادی رو بررسی کردم و در کمال تعجب دیدم که به صورت کلی برای همه پتوس ها استفاده از آهن توصیه شده در صورتی که این اصلا کار درستی نیست.

چرا؟ توضیح میدم.

پتوس از اون دسته از گیاهانی هست که مقاومت بسیار بالایی داره و در مقابل کم نوری و محیط های خشک منازل به خوبی دوام میاره. این رو همه ما میدونیم.

اما نکته ای که کمتر کسی به اون اهمیت میده خاک مورد نیاز پتوس هست. متاسفانه بیشتر ما از خاک برگ معمولی که در همه فروشگاه ها هست برای انواع گلهامون استفاده می کنیم و این اصلا درست نیست.

پتوس باید دارای خاکی باشه که زهکشی بسیار خوبی داشته باشه و آب رو به راحتی عبور بده.

پتوس می تونه در طیف وسیعی از شرایط خاک از اسیدی تا قلیایی زنده بمونه. به این کلمه دقت کنید: زنده بمونه. یعنی از بین نمیره ولی رشدی هم نداره.

اما ترجیح میده در خاکی که PH کمی اسیدی 6.1 – 6.5 داره به خوبی رشد میکنه و بزرگ میشه.

پس تا اینجا مشخص شد که پتوس نیازمند خاکی است که کمی اسیدی باشه.

خوب حالا با این حساب کود آهن برای پتوس بده یا خوب؟

جواب میشه بد! چرا؟ چون کود آهن رو باید برای گیاهانی استفاده کرد که نیازمند خاک قلیایی هستند. گیاهانی مثل شمعدانی، آزالیا، کاج مطبق و …

بطور كلي كود آهن برای گياهانی كه در خاک های قليايی و دارای كربنات هستند بايستی مصرف بشه.

کود آهن برای پتوس

این از یک طرف. از طرف دیگه این که پتوس دارای انواع مختلفی مثل پتوس نئون و پتوس ابلق و ارتشی و .. هست.

این واریته ها به دلیل نوع رنگ بندی که دارند نمیتونن آهن دریافت کنند. اگر به گیاهان برگ رنگی و ابلق کود آهن داده بشه خیلی زود رنگ خودشون رو از دست میدن و دیگه اون طرح زیبا رو رو ندارن و در واقع همگی سبز میشن.

چه کودهایی برای پتوس خوبه؟

در جواب باید بگم بستگی به شرایط نگهداری داره. به این که پتوس رو در آب یا خاک نگهداری می کنید.

پتوس هایی که داخل خاک هستند نیاز به کود هیومیک اسید دارن تا در درجه اول خاکشون اسیدی بشه و PH خاک برای گیاه متعادل بشه بعد هر سی روز از کود سه بیست یا کود فسفربالا استفاده بشه.

 

 

اگر پتوس رو داخل آب نگهداری می کنید باید هر بیست روز محرک ریشه زایی بدین  تا هم ریشه ها قوی و پرپشت بشن و هم از بیماری قارچی ریشه جلوگیری بشه.

گیاهانی که در آب هستند نمیتونن مواد غذایی رو دریافت کنن بنابراین هم بسیار ضعیف میشن و هم مستعد بیماری قارچی هستن و بعد از مدتی سیه و لهیده میشن و به مرور گیاه هم با وجود این ریشه های بیمار از بین میره.

 

 

 

 

همچنین اسپری قرص جوشان مخصوص گیاهان هم هر هفته روی برگ های این گیاه توصیه میشه.

قرص جوشان مخصوص گیاهان علاوه بر این که مواد مغذی مورد نیاز برگ ها رو تامین میکنه، حاوی آنتی استرس و حشره کش هم هست که برای سلامت گیاه بسیار ضروریه و حال گیاه رو بسیار خوب میکنه.

تاثیر استفاده از این قرص ها رو بعد از یکی دو بار استفاده کردن به خوبی روی برگ ها میتونید مشاهده کنید.

 

 

دوستان عزیزم این کودها با تضمین بهترین کیفیت و اصل بودن با ارسال رایگان توسط پست پیشتاز در فروشگاه اصله موجود هست.

جهت خرید این کودها و یا مشاوره رایگان جهت درمان گیاهان بیمار خود، از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن مشکل گیاه را بررسی کرده و مشاوره درمان می دهند.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *