Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری گیاه آکوبا در منزل

نگهداری گیاه آکوبا در منزل

فوت و فن نگهداری گیاه آکوبا در منزل

گیاه آکوبا (Aucuba) که با نام های «شمشاد ژاپنی Japanese laurel » و «برگ بوی ژاپنی» نیز شناخته می‌شود، یک درختچه همیشه سبز و بومی مناطق مرطوب و نمدار کشور های آسیای شرقی از قبیل چین و ژاپن است.

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است که اگر نمی توانید رطوبت مورد نیاز این گیاه را فراهم کنید هرگز به دنبال خرید این گیاه نروید.

این درختچه را در کوه ها، جنگل ها و دشت های این مناطق می‌توان به وفور مشاهده کرد. در شرایط آب و هوایی مساعد آکوبا می‌تواند تا ارتفاع 5 متر نیز قد بکشد و برای باغ یا ویلای شما به یک پرچین یا دیوار حائل تبدیل شود. ارتفاع آکوبا در شرایط معمولی فضای آزاد حداکثر به 1.5 الی 2.5 متر و در محیط داخلی غالبا از 1 متر تجاوز نخواهد کرد.

نگهداری گیاه آکوبا یه سادگی، تکثیر آسان و مقاومت نسبتا بالایش مزید بر زیباییش بوده و باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. برگ های آکوبا بسته به نور دریافتی و نوع خاک در واریته های مختلفی از رنگ سبز وجود دارد که با لکه های زرد و سفید تزیین شده اند ، این برگ ها صاف بوده و در کناره ها دندانه دار می‌شوند، البته در برخی از گونه های آکوبا این قسمت های کناری وجود نداشته و کل برگ یکدست و صاف می‌باشد.

نام گیاه Aucuba , Aucuba japonica
نام های دیگر آکوبا، شمشاد ژاپنی، برگ بوی ژاپنی
اندازه بالغ گیاه ۱/۵ الی ۲.۵ متر
PH خاک آکوبا PH حدود 4.5-8 رو دوست داره
بومی آسیای شرقی
نور مورد نیاز فیلتر شده و زیاد(نور مستقیم رو هم تحمل میکنه)

 

نگهداری گیاه آکوبا

نگهداری گیاه آکوبا و خاک مورد نیاز این گیاه

✍️ آکوبا را می‌توان در هر نوع خاکی کاشت. به عبارت دیگر این نوع گیاه به نوع بستر خود زیاد حساس نبوده و در هر خاکی که کاشته شود زنده مانده و رشد می‌کند، البته این قاعده‌ی کلی شامل خاک های سنگین و بدون زهکشی نمی‌شود چرا که این نوع خاک با نگه داشتن مقادیر اضافی آب بعد از هر آبیاری درون خود، باعث آسیب به ریشه و پوسیدگی آنها و در نهایت تخریب گیاه خواهد شد. لذا آکوبا را در هر خاکی غیر از خاک سنگین می‌توان کاشت.
توجه داشته باشید که اگر آکوبا را در هر خاکی کاشتید نباید انتظار راندمان و رشد حداکثری داشته باشید، چرا این گیاه برای داشتن بهترین عملکرد و رشد ایده آل خود به خاکی با ویژگی های معین نیازمند است، و مجاز بودن هر نوع خاکی برای کشت آن صرفا به این معنی است که آن خاک باعث آسیب گیاه نخواهد بود.
بهترین و مناسب ترین ترکیب خاک برای کاشت آکوبا خاکی است که مقداری اسیدی باشد.

برای اسیدی کردن خاک می توانید به راحتی از کود هیومیک اسید استفاده کنید. این کود در فروشگاه اصله موجود است و به با ارسال رایگان توسط پست پیشتاز درب منزل تحویل داده می شود.

این خاک همچنین باید غنی بوده و زهکشی بالایی نیز داشته باشد، برای بالا بردن زهکشی خاک های معمولی می‌توانید یک قسمت ماسه به آنها اضافه نمایید.
ترکیب ( پیت ماس + خاک برگ + خاک رس ) ایده آل ترین خاک برای کاشت این گیاه می‌باشد.

نور مورد نیاز آکوبا

هرچقدر این گیاه بیشتر در سایه باشد برگ‌هایش رنگ روشن‌تری خواهد داشت. نگران نباشید این گیاه می‌تواند به خوبی حضور در سایه را تحمل کند و البته هرگاه دوباره به آفتاب برگردد برگ‌هایش تیره خواهد شد.
در مجموع این گیاه به نوری متوسط و نیمه سایه نیاز دارد. قرار دادن این گیاه در معرض نور شدید آفتاب حتی در کوتاه مدت باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد.

اگر آکوبا را در حیاط کاشته اید باید بدانید که این گیاه حتی نمی‌تواند نور مستقیم آفتاب زمستان را نیز تحمل کرده و سریعا واکنش منفی خود را با سوختن برگ هایش نشان خواهد داد، آکوبا را در کنار دیوار های بلند یا زیر سایه درخت ها بکارید.

آب مورد نیاز

آکوبا هفته‌ای یک بار به آبیاری کامل نیاز دارد تا رطوبت به اندازه کافی به ریشه‌های آن برسد. البته با توجه به شرایط نگهداری این گیاه ممکن است فاصله‌های آبیاری متفاوت باشد.
بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که خاک گیاه خشک شده باشد.
این گیاه می‌توان کم‌آبی را به خوبی تحمل کند اما برای سرزنده بودن و رشد عالی نیاز دارد که خاکی مرطوب داشته باشد. بهتر است برای آب دادن به این گیاه از آب سرد استفاده کنید. آب داغ می‌تواند باعث آسیب زدن و بیماری شود.

آبیاری روزانه و خیس و غرقاب نمودن خاک آن موجب آسیب به ریشه ها و سیاه و ریزش برگ ها و در نهایت نابودی گیاه خواهد شد. در زمستان ها میزان و دفعات آبیاری را کاهش دهید.
همچنین بر اثر آبیاری بیش از اندازه خاک باتلاقی شده و یا موجب پوسیده شدن ریشه با حمله قارچ فیتوفترا خواهد شد . که در صورت عدم درمان احتمالا گیاه از بین خواهد رفت زیرا از طرفی خاک باتالقی شده و از طرف دیگر اگر آبیاری را متوقف کنید گیاه از تشنگی تلف میشود. پس همواره درست آبیاری کنید تا چنین مشکلاتی گریبان گیر شما نگردد.

رطوبت مورد نیاز گیاه آکوبا

✍️ به دلیل اینکه این گیاه در زیستگاه طبیعیش در کنار رودخانه ها و بستر های مرطوب می‌روید، نیاز به رطوبت بالایی دارد که باید تامین شود ، اگر آکوبا را در حیاط و باغچه کاشته اید هر عصر بعد از غروب آفتاب آن را آبپاشی کنید. برای تامین رطوبت آکوبای آپارتمانی نیز از موارد مختلفی از جمله جزیره، دستگاه بخار و غبارپاشی هفتگی می‌توانید بهره بگیرید. کمبود رطوبت موجب خشکی و شکننده و زرد شدن برگ ها و افزایش بیش از حد رطوبت علی الخصوص در محیط داخلی احتمال ابتلای گیاه به آفات از جمله انواع قارچ ها را افزایش خواهد داد.

کود مورد نیاز آکوبا

بعد از خرید و انتقال این گیاه به منزل یا محل کار بلافاصله اقدام به کوددهی نکنید چرا که گیاه دچار شوک جابجایی است و اگر کوددهی انجام شود تاثیر معکوس روی گیاه دارد. سه چهار هفته بعد از خرید می توانید در اولین بار، ترکیبی از کود هیومیک اسید و کود ضد استرس گیاهی را به گیاه دهید. بعد از این هر سی روز یک مرتبه از کود سه بیست یا پتاس بالا استفاده کنید.

این گیاه نیاز به خاک اسیدی دارد و برای این منظور می توانید هر بیست روز از کود هیومیک اسید استفاده کنید.

نگهداری گیاه آکوبا و تکثیر آکوبا از طریق قلمه

بهترین و معمول ترین روش برای تکثیر این گیاه استفاده از قلمه می‌باشد که در ادامه به ترکیب و نکته وار مراحل آن را شرح خواهیم داد.
۱- اوایل صبح یا قسمت دوم شب را برای تکثیر و برش قلمه انتخاب کنید. در این مواقع فعالیت آوند ها کمتر بوده و برش ساقه راحت تر انجام خواهد گرفت.
۲- قلمه‌ای به طول ده سانتی متر از شاخه های مستحکم نورسته برش دهید.
۳- نکته‌ی قابل ملاحظه بعد از برش ساقه این است که باید سریعا وارد بستر خاک شود، چرا که قلمه‌ی بریده شده مستعد جذب هوا و آلودگی های اطراف به درون آوند هایش است که این عامل باعث ایجاد خلل در روند ریشه زایی خواهد شد، لذا اگر بین برش و انتقال آن به بستر کشت فاصله ای وجود دارد آن را بع‌د از برش سریعا به درون آب منتقل کنید.
۴- بهتر است قلمه‌ی آکوبا را مستقیما در خاک بکارید و از ریشه دار کردن آن در آب اجتناب کنید چرا که ریشه زایی این گیاه در آب بسیار ضعیف و مشکل خواهد بود. اما اگر این نکته را نمی‌دانستید لازم است بعد از مشاهده اولین ریشه ها، سریعا قلمه ها را به خاک انتقال دهید.
۵- بستری مناسب از خاک های آماده با درجه اسیدیتیه خنثی یا کمی اسیدی انتخاب کرده و بعد از جدا سازی برگ های انتهایی قلمه ، آنها را بکارید.
۶- اگر قلمه را درون آب گذاشته بود و بیشتر از ۱ ساعت در آب بود، قبل از کشت در خاک مجددا یک سانتی متر از انتهای آن را برش بزنید .
۷- روی قلمه ها را توسط پلاستیک کاور کرده و سطح خاک را همواره مرطوب نگه دارید. از تماس آب و خاک با برگ های گیاه بپرهیزید .
۸- بعد از اینکه متوجه شدید قلمه ها ریشه داده اند آنها را سریعا به بستر و خاک مناسب آکوبا انتقال دهید.
۹- لازم است قلمه ها را نیز در محیط نیمه سایه قرار داده و مراقب باشید مورد تابش آفتاب مستقیم قرار نگیرند.
۱۰- از کوددهی به قلمه ها خودداری کنید. همچنین بعد از ریشه دار شدن و انتقال آنها به گلدان جدید نیز، ۱ الی ۲ ماه آنها را کود ندهید چرا که احتمال سوزش ریشه ها بالاست.

 

نگهداری گیاه آکوبا

علت پژمرده شدن برگهای آکوبا

این گیاه محیط مرطوب را می پسندد کمبود رطوبت سبب بی حالی و پزمرده شدن گیاه می شود. حتما روی جزیره نگهداری کنید  و یا دستگاه بخور برای گیاه تهیه کنید.

علت ریزش برگ گل آکوبا

گیاه آکوبا از خانواده کروتن هاست و به همین دلیل به یک گیاه استرسی معروف است. کوچکترین تغییری در وضعیت وی باعث بی حالی و ریزش برگ ها می شود. برای درمان می بایست کود ضد استرس به گیاه داده شود و مقداری هم روی برگ ها اسپری شود. گیاه را کاور کنید و تا زمان بهبودی در کاور نگهداری کنید.

علت زرد شدن برگ گل آکوبا

علت زرد شدن برگ های این گیاه به دلیل آبیاری زیاد و یا بسته بودن زعهکش گلدان است. درست است که گیاه رطوبت دوستی است اما میزان زیاد آبیاری نمی تواند رطوبت مورد نیاز را برطرف کند. فقط سبب بیماری ریشه می شود. زرد شدن برگ ها نشانه قارچی شدن گیاه در اثر آبیاری اشتباه است. برای درمان میزان آبیاری را تنظیم کرده و دو نوبت با فاصله ده روز قارچ کش به گیاه دهید.

علت سیاه شدن برگ آکوبا

افزایش رطوبت خاک در فصل‌های سرد موجب آسیب ریشه کروتون آکوبا و درنهایت سیاه شدن برگ‌هایش می‌شود (مخصوصاً برگ‌هایی که در نزدیکی سطح خاک هستند). به‌طور کل هر بیماری که ریشه را درگیر کند منجر به سیاه شدن برگ‌های کروتون آکوبا می‌شود.

آکوبا (شمشاد ژاپنی) به دلیل مقاوتش نسبت به خشکی و سایه توصیه میشود. با این حال آکوبا به طور مثال در حالی که ریشه های آن بیش از اندازه در سرما مرطوب بمانند دچار استرس میشود و باعث سیاه شدن برگهای آن میشود.

دلایل

علت اصلی سیاه شدن برگ ها استرس وارد شده به ریشه ها بر اثر غرقابی شدن بیش از حد ریشه در هوای خنک و زمستان میتواند باشد و دلایل دیگر که شامل بیماری های ریشه میباشد.

کنترل

داروی شیمیایی برای کنترل و یا جلوگیری از سیاه شدن برگ های آکوبا موجود نیست. در صورت ایجاد، راه های زیر پیشنهاد میشود:

  1. در گیاه بیمار شده تمامی شاخه و برگ های درگیر شده را قطع کنید.
  2. از یک کود عمومی که باعث رشد بیشتر گیاه میشود برای تشویق به رشد بیشتر گیاه در بهار استفاده کنید.

برای پیشگیری از سیاه شدن برگ های آکوبا مراحل زیر را انجام دهید

برای پیشگیری از سیاه شدن برگ‌های آکوبا، بهتر است این اقدامات را فراموش نکنید:

  • از کاشتن گیاه در بسترهایی که ممکن است دچار آب گرفتگی شوند خودداری کنید.
  • بافت و زه کشی خاک‌های رسی و سنگین را با اضافه کردن الیاف طبیعی مانند کمپوست باغبانی، تقویت کنید.
  • در مناطق مرطوب و باران‌زا، کاشت گیاه در زمینی وسیع، صاف و با ارتفاع 20 سانتی متر بالاتر، می‌تواند کمک کننده باشد.
  • مالچ پاشی با استفاده از الیاف طبیعی نیز بسیار مفید است. مواظب باشید مالچ به ساقه و پایه گیاه (محل خروج آن از خاک) برخورد نکند.

درصورت مشاهده برگ‌های سیاه در آکوبا باید چه اقدامی انجام داد؟

متاسفانه ممکن است در سطح برگ‌های آکوبا، شاهد لکه‌های مرطوب سیاه رنگ باشیم. این اتفاق ارتباطی با حضور حشرات و آفات مختلف ندارد. پس نیازی نیست از حشره کش یا سم‌های مشابه استفاده کنید.
سیاه شدن برگ‌های این گیاه، معمولا به علت وارد شدن اضطراب و استرس به ریشه رخ می‌دهد.
عواملی مانند مقادیر بالای رطوبت خاک در فصول سرد و بارانی، بیماری‌های ریشه و … .
ماده شیمیایی برای مقابله یا حتی پیشگیری از این مشکل وجود ندارد. پس اگر شاهد این لکه‌ها بودید، باید خودتان دست به کار شوید:

  • در گیاهانی که به خوبی در خاک مستقر شده‌اند و گیاهان بالغ، تمام برگ‌ها و جوانه‌های درگیر را جدا کنید.
  • در فصل بهار، با افزودن کود چندمنظوره به خاک، گیاه را برای داشتن رشد بیشتر و جایگزینی برگ‌های از دست رفته تشویق کنید. کود را درست دور پایه گیاه بریزید.

برای برای ثبت سفارش یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید سم، کود  و محصولات تقویتی و قارچ کش و یا درمان گیاه بیمار خود در اینستاگرام با ما همراه باشید.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *