Home / مقالات / بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان چه زمانی است؟

وقتی صحبت از آبیاری گیاهان به وجود می آید ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما کل گیرد. این که چه زمانی باید آبیاری کرد؟ یا این که از چه نوع آبی باید استفاده کرد و …

در این مطلب سعی شده تا بهترین زمان آبیاری گیاهان معرفی شود و تمام اطلاعات لازم در این زمینه به شما داده شود.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

به صورت کلی بهترین زمان روز برای آبیاری گیاهان، صبح قبل از گرم شدن خورشید است. این زمان به گیاهان شما اجازه می دهد بدون این که آب تبخیر شود تمام آب را جذب کنند.

 

  • چرا باید صبح ها گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

هر فردی که از گل و گیاه نگهداری می کند می خواهد گیاهانش رشد کرده و در بهترین حالت پرورش داده شوند. گاهی اوقات با ساده ترین کارها می توان به این هدف رسید. آبیاری درست یکی از این راهها است. اگر کمی به آن فکر کنیم، منطقی است که آبیاری در صبح بهترین استراتژی است.

در اینجا برخی از دلایل مهم بهترین آبیاری گیاهان در صبح ذکر شده است.

  1. آبیاری در صبح زود از تبخیر زیاد آب جلوگیری می کند که در این صورت می توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.
  2. گیاه تا عصر زمان زیادی برای خشک شدن دارد بنابراین از ایجاد بیماری های قارچی و باکتریایی جلوگیری می کند.
  3. گیاهان در طول روز آب را با سرعت بیشتری جذب می کنند، بنابراین بیشتر به جای این که آب در خاک هدر رود، جذب ریشه می شود.

زمانی که بعدازظهر به گیاهان آب می دهید، خاک برای مدت طولانی تری خیس می ماند و از آن جایی که بیماریهای قارچی و باکتریایی محیطهای مرطوب را دوست دارند، می توانند گیاه را درگیر کرده و به سرعت آن را از بین ببرند.

آیا آبیاری گیاهان در عصر مناسب است؟

علیرغم آنچه در مورد آبیاری صبح گفتم، باید به خاطر داشته باشید که چرا گیاهان خود را در وهله اول آبیاری می کنید. آب برای بقای آنها ضروری است و در حالی که آبیاری در صبح به طور کلی بهترین حالت است، اگر گیاهان شما تشنه هستند و از بی آبی رنج می برند، بهتر است بدون توجه به زمان روز  یا عصر به آنها آب بدهید.

با این حال، هنگام آبیاری گیاهان در عصر یا شب باید کمی محتاط تر باشید. در حالت ایده آل، اگر آبیاری شبانه انجام می شود، باید مراقب آبیاری اطراف ریشه ها باشید و از ریختن آب روی برگها جلوگیری کنید، تجمع آب بر رووی برگ ها می تواند درد سرساز باشد.

هنگام آبیاری در شب باید بیشتر مراقب گیاهان آپارتمانی باشید. دلیل اصلی این امر تهویه است. در بیرون از منزل و فضای باز، سرعت تبخیر تقریباً همیشه به دلیل حرکت هوا بیشتر خواهد بود. تهویه هوا در داخل منزل کمتر است، بنابراین گیاهان بیشتر در مجاورت رطوبت باقی می مانند و با کاهش دمای شب، تبخیر به طور کامل متوقف می شود. این توقف تبخیر سبب بروز بیماری های قارچی می شود.

اگر نگران خیس شدن شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی خود در شب هستید، می توانید با بازکردن پنجره یا قرار دادن فن در مجاورت گیاه، تهویه هوا را افزایش دهید، که این امر به طور قابل توجهی خطر مشکلات قارچی شدن گیاه را کاهش می دهد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان در هوای گرم

برای آبیاری گیاهان در هوای گرم مانند هوای سرد قوانین مشابهی اعمال می شود. اما بر خلاف حدس و گمانه هایی که در این باره وجود دارد، آبیاری گیاهان در هوای گرم بی خطر تر از آبیاری در هوای نسبتاً سرد است. بیشتر مردم بر این باورند که قطرات آب روی یک گیاه در هوای بسیار گرم می تواند مانند ذره بین کوچک عمل کرده و گیاهان شما را بسوزاند. خب خداروشکر این باور قدیمی واقعیت ندارد. در صورتی این اتفاقبرای گیاه رخ می دهد که نور مستقیم خورشید روی گیاه باشد. در این صورت قطرات آب در مجاورت نور مستقیم سبب سوختگی برگ ها می شوند.

مهمترین دلیلی که می توان بر اساس آن آبیاری در هوای گرم را متوقف کرد، سرعت تبخیر آب است. در هوای گرم میزان تبخیر بیشتر و رطوبت اغلب کمتر است. در نتیجه مقدار زیادی از آبی که به گیاهانتان می دهید، برای رشدشان استفاده نمی کنند و تبخیر می شود.
با توجه به کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان ، آبیاری گیاهان در گرمای روز نامناسب و در واقع هدردهنده آب است.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان

چند بار باید گیاهان را آبیاری کنید؟

همه ما میدونیم که باید از آبیاری زیاد و آبیاری کم پرهیز کنیم. برای اکثر گیاهان چه در داخل و چه در بیرون از منزل، بهتر است اجازه دهید خاک نسبتاً خوب خشک شود و سپس گیاهان به طور کامل آبیاری شوند.

آبیاری مکرر گیاهان آنها را از ایجاد یک سیستم ریشه ای عمیق و قوی محروم می کند.

افرادی که در آبیاری کردن گیاه مشکل دارند به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول افرادی هستند که فکر می کنند هر چقدر به گیاه آب بیشتری داده شود، سالم تر و شاداب تر می ماند.

دسته دوم افرادی هستند که اغلب اوقات زمان آبیاری را فراموش می کنند.

مسئله مهم این است که عمیقا متوجه شویم نیاز آبی گیاهان در حد مشخصی تعیین شده و باید بر اساس نیاز هر گیاه آبیاری انجام شود.

بهترین زمان آبیاری گیاهان در فضای بسته

زمان آبیاری گیاهان در داخل فضاهای بسته مانند منزل از گیاهان فضای باز بسیار مهم تر است. در داخل، گیاهان به این دلیل که در معرض بارندگی قرار ندارند، بسیار به آبیاری ما وابسته هستند. علاوه بر این، به دلیل تهویه کمتر در داخل منزل، آنها نسبت به آبیاری بیش از حد یا آبیاری در زمان اشتباه در طول روز حساسیت بیشتری دارند.

بهترین زمان در روز برای آبیاری گیاهان آپارتمانی صبح است، کاملا مانند گیاهان فضای باز.هیچ گاه از برنامه آبیاری شخص دیگری برای آبیاری گیاهان خود استفاده نکنید. زمان آبیاری به دمای محیط، تهویه هوا و نوع گیاه بستگی دارد.

مقاله ای با عنوان راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان در سایت قرار داده شده است که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

چه عواملی باعث پژمردگی گیاهان می شود؟

اگر تمام شرایط را برای گیاه رعایت می کنید و یک باره گیاه خود را پژمرده و بی حال دیدید، می تواند این معنی را داشته باشد که گیاه تشنه است. یعنی آب کمی دریافت کرده و حالا باید گیاه را سیراب کنید.

یکی دیگر از دلایل پژمردگی می تواند به دلیل پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد باشد. در صورتی که آبیاری زیاد انجام شود، آب بیش از حد وجود دارد، اما ریشه ها قادر به جذب آن نیستند و گیاه پژمرده می شود.

از طرف دیگر، بیماریها و آفات مختلف نیز می توانند بر جذب آب تأثیر بگذارند و باعث پژمردگی برگها شوند، اما این بدان معنا نیست که گیاهان شما به آب بیشتری احتیاج دارند.

پژمردگی نشانه ای است که باید به آن توجه کنید، اما باید عوامل متعددی را ارزیابی کنید تا ببینید آیا گیاهان شما به آب نیاز دارند یا خیر.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *