Home / مقالات / کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان چگونه باید باشد؟

کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان چگونه باید باشد؟

کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان چگونه باید باشد؟ آیا با توجه به این که گیاهان در فصول پاییز و زمستان به دوره استراحت وارد می شوند باز هم باید با کود تغذیه شوند؟

اگر این سوالات در ذهن شما هم وجود دارد پس این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان

پاییز آغاز فصل سرما است و به تدریج دمای هوا افت می کند اگرچه گیاهان در فصول سرد به خواب زمستانی می روند اما اگر یک گیاه بنیه ای قوی نداشته باشد با کوچکترین تزلزل دمایی از بین خواهند رفت.

هنگاهی که گیاه خود را در فصل پاییز کوددهی می کنید با این کار نه تنها گیاه شما قبل از زمستان دخیره ی کافی دارد و می تواند دوران خواب زمستانی را به راحتی سپری کند بلکه در فصل بهار رشد خود را زودتر و بهتر شروع میکند.

البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که کوددهی درختان میوه با کوددهی گیاهان آپارتمانی دو مقوله جدا از هم هستند و اصلا نمی توان این دو را با هم مقایسه کرد.

صحبت ما در مورد کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان است.

در فصول رش یعنی بهار و تابستان و قبل از سرد شدن هوا که حدودا تا نیمه های مهر می شود تمام گیاهان آپارتمانی باید از یک برنامه دقیق و منظم کوددهی برخوردار باشند. بهترین زمان استفاده از کود هم در همین فصول است چرا که گیاهان در حال رشد هستند و بهترین دریافت کود را خواهند داشت.

اما آیا باید در پاییز و زمستان کوددهی کاملا قطع شود؟ پاسخ این سوال را با بله و خیر نمی توان داد. فرض را بر این می گذاریم که گیاهان کوددهی منظمی داشتند. خوب حالا با وارد شدن به پاییز چه کنیم؟

اگر گیاهان به خوبی تغذیه شده باشند برای شروع فصل پاییز باید نوع کود را تغییر دهید. یعنی اگر تا به حال به سانسوریا فسفر می دادین حالا باید از کود پتاس استفاده کنید.

در فصل پاییز می‌توان از کود پتاس بالا استفاده کرد زیرا این کود اگرچه در تولید گل و میوه مؤثر می‌باشد اما اصولاً به قوی‌ تر شدن سیستم ریشه و سلامت عمومی گیاه کمک فراوانی می‌کند و گیاه را در گذراندن روزهای سرد زمستان و شرایط محیطی نامناسب در این زمان از سال کمک می‌کند.

همچنین در فصول سرد توصیه می شود از کود هیومیک اسید استفاده کنید.

هیومیک اسید

اسید هیومیک یک کود آلی است که معمولا همراه با سایر کودهای شیمیایی مانند کود پتاس در پاییز به گیاهان و درختان داده می شود. استفاده از کود هیومیک اسید مزایای زیادی دارد از جمله:

  • افزایش ظرفیت تبادل یونی و تهویه مناسب خاک
  • کمک به جوانی زنی بذر و بهبود رشد جوانه و ریشه زایی
  • افزایش جذب کود های میکرو و ماکرو در استفاده ی همزمان به صورت محلول پاشی و…

توجه به این نکته نیز ضروری است که برخی از گیاهان برگ‌ دار و زینتی که همیشه سبز هستند و یا گلهایی مانند کالانکوئه که در سرما به گل می نشینند، در طی زمستان فعالیت رشد و نمو خود را متوقف نمی‌کنند بلکه با سرعت کمتری آن را انجام می‌دهند. برای کمک به این گیاهان می‌توان در طی پاییز و زمستان برنامه‌های کوددهی را ادامه داد اما توجه کنید که می‌بایست کودها را با غلظت کمتری استفاده کرد و همچنین فواصل کوددهی را نیز افزایش داد مثلاً می‌توان غلظت کود را به نصف و یا حتی یک چهارم کاهش داد و به جای هر ماه یک مرتبه مصرف کود هر دو ماه یک مرتبه کود را استفاده کرد.

برای خرید کودهای مورد نیاز گیاهان و یا مشاوره رایگان در زمینه درمان گیاهان از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *