Home / گلهای آپارتمانی / قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه زدن دیفن باخیا

قلمه زدن دیفن باخیا هم در آب و هم در خاک به راحتی امکان پذیر است.

دیفن باخیا از گروه گیاهان سمی است بطوری که شیرابه موجود در ساقه و برگهای این گیاه خیلی سمی و خطرناک است و در صورت تماس با دهان، موجب سوزش و بی حسی دهان و گلو می گردد و حتی امکان دارد تارهای صورتی فلج و باعث خفگی شود. برای اینکار هنگام قلمه زدن از دستکش استفاده کنید.

زمان مناسب قلمه زدن دیفن باخیا

بطور کلی در سراسر سال می توان از گل دیفن باخیا قلمه تهیه کرد اما ریشه زایی در قلمه هایی که در بهار و یا اوایل تابستان تهیه شده اند بیشتر است.

در شرایط مناسب، ریشه‌زایی قلمه های دیفن باخیا 30-21 روز طول خواهد کشید و زمانی که طول ناحیه جوانی که به تازگی رشد کرده است حدود 5 سانتیمتر شد می توان پوشش پلاستیکی را برداشت تا گیاه در شرایط رطوبت عادی و معمولی اتاق به رشد خود ادامه دهد.

 

 

جدول نحوه نگهداری دیفن باخیا به صورت خلاصه

نور مناسب به فضایی تقریبا نورانی
به همراه کمی سایه احتیاج دارد.
آبیاری مناسب هر زمان سطح روی خاک
کاملا خشک شدگیاه به آبیاری نیاز دارد
خاک مناسب خاکی با زهکشی بالا
رطوبت مورد نیاز هفته ای یکبار گیاه را غبارپاشی کنید
دمای مورد نیاز بین ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

 

قلمه زدن دیفن باخیا

 

قلمه زدن دیفن باخیا بوسیله جدا کردن پاجوش

تکثیر : اگر پاجوش های جدیدی در گیاه مادری ایجاد شده و ریشه داده است ، یکی از راه های آسان تکثیر گیاهتان  جدا کردن همین پاجوش هاست.

ابتدا صبر میکنید تا پاجوش دیفن باخیا به اندازه ی کافی بزرگ شود و با توجه به سریع الرشد بودن این گیاه، اینکار زمان کمی می‌برد. سپس آن را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جدیدی بکارید که شرایط نگهداری و  خاک مناسب آن به همان صورتی است که در مقاله ی معرفی و شرایط نگهداری دیفن باخیا ذکر شد.

قلمه زدندیفن باخیا از طریق قلمه زدن ساقه

بهتر است این کار از اواسط بهار تا اوایل تابستان انجام شود قلمه دیفن باخیا از ساقه به روش های مختلف انجام میشود که مراحل ابتدایی آنها یکسان است.

قلمه زدن دیفن باخیا

ابتدا باید قلمه ها را از گیاه مادری جدا کنید که برای این کار هم میتوان از قسمت انتهایی و هم از طول ساقه استفاده کرد.لازم به دکر است که قلمه هایی که از قسمت انتهایی گیاه جدا میشوند سریع تر ریشه زایی میکنند.

قلمه ها را هم در آب و هم به این شکل در خاک می توانید ریشه دار کنید.

قلمه هایی که جدا میکنید باید حدود 8 الی 12 سانتیمتر طول داشته باشند و برش را از بالای بند انجام دهید نه از روی آن.

 

برای تسریع در ریشه زنی هم از کود محرک ریشه زایی می توان استفاده کرد و هم بهتر است روی گلدان را با نایلون کاور کنید و روی نایلون چند سوراخ برای تعبیه هوا ایجاد کنید. به این ترتیب محیط گلخانه ای برای قلمه ها فراهم می کنید و همین کار باعث سریع ریشه زدن آن ها می شود.

 

قلمه ها را به صورت عمودی در خاک قرار دهید و توجه داشته باشد در این روش قلمه دیفن باخیا باید دارای حداقل یک جوانه باشد.

در کاشت عمودی، حدود 3-2 سانتیمتر را در داخل بستر فرو ببرید.

بعد از گذشت مدتی گیاه جوانه ی جدید داده و برگ ها شروع به رشد میکنند.

تا زمان ریشه دهی که تا ۲ ماه طول می کشد،

دما را حدود 20 الی 24  درجه سانتیگراد، نگاه دارید.

زمانی که ریشه دهی انجام شد و طول جوانه به 5 سانتیمتر رسید ، کیسه را برداشته و تغذیه مصنوعی را آغاز کنید.

نکته: همچنین میتوان قلمههای دیفن باخیا را در آب نگهداری کرد تا زمانی که ریشه دهد و سپس آن را در بستری مناسب کاشت.

نیازهای محیطی دیفن باخیا

خاک: مناسبترین خاک برای کاشت دیفن باخیا خاکبرگ سالم و غنی شده، و بهتر از آن خاک هلندی اصله است. دیفن باخیا به خاک همیشه خیس و خاک قلیایی تا کمی اسیدی احتیاج دارد.

نور: گیاه دیفن باخیا همانند بیشتر گیاهان آپارتمانی نیاز به نورغیر مستقیم داشته و در نور مستقیم آسیب می بیند. همچنین در محیط بدون نور، گیاه علفی و ساقه هایش دراز می شود. توصیه میشود گیاه خود را هر چند وقت یک بار بچرخانید تا برگ ها به یک طرف منحرف نشوند .

دما: بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل دیفن باخیا بین ۱۳ تا ۱۸ درجه است و لازم است در فصل زمستان در اتاق نگهداری شود ولی در بقیه فصول می تواند دمای محیط را تحمل کند.

کوددهی: کود لازم برای گیاه دیفن باخیا را می توان به میزان۳۰گرم در لیتر، هر هفته یکبار از فروردین تا آبان ماه، مصرف نمود.

اصله: کود آهن و کود سه بیست برای دیفن باخیا چندان جالب نیست

آبیاری: برای آبیاری دیفن باخیا توصیه میشود از آب سبک و بدون املاح آب جوشیده سرد شده استفاده شود. میزان آبیاری مورد نیاز گیاه در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان یک بار در هفته کافی است.

نوع قلمه 

نحوه قلمه زدن
قلمه زدن دیفن باخیا در آب ساقه دیفن باخیا را می‌توانید در آب و خاک قلمه بزنید. کافی است ساقه ای را انتخاب کنید که بالغ باشد و دچار هیچ بیماری نشده باشد. این ساقه را به قطعات 10 الی 15 سانتی متری برش دهید. این قطعات را درون آب قرار دهید. با قطره ریشه زایی اصله تغذیه کنید و از زمان قلمه زدن تا مشاهده ریشه قلمه‌ها، شرایط محیطی مناسبی را برای این گیاه فراهم کنید و در صورت نیاز از قارچ کش کمک بگیرید.
پس از ریشه دار شدن قلمه‌ها، آن‌ها را در گلدان مناسب بکارید و دقت کنید که خاک روی تمام ریشه‌ها را بپوشاند. در طول زمان مراقبت از قلمه داخل آب نیز فراموش نکنید که آب قلمه‌ها را هفته‌ای یک‌بار تعویض کنید.
قلمه زدن دیفن باخیا با برگ برگی سالم و سرحال را انتخاب کنید و با ابزار تیز و ضدعفونی شده از ساقه جدا کنید. برگ را با قطره ریشه زایی اصله تغذیه کنید و درون آب یا خاک هلندی اصله قرار دهید. دمای متعادل را برای قلمه در خاک فراهم کنید و پس از ریشه دهی، آن را به گلدان مناسب منتقل کرده و بکارید.
قلمه دیفن باخیا با پاجوش بهترین روش تکثیر یک گیاه، جدا کردن پاجوش‌های تازه است. در این روش به سادگی و بدون ریسک به گیاهان جدیدمی‌رسید. گلدانی کوچک به اندازه پاجوش انتخاب کنید و آن را با خاک غنی و مناسب پر کنید. پاجوش را با احتیاط جدا کرده و در گلدان کوچک قرار دهید. از گیاه جدید مانند گیاه مادر مراقبت کنید و لذت ببرید.

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

احیای گل کاغذی خشک شده

احیای گل کاغذی خشک شده

احیای گل کاغذی خشک شده به راحتی انجام پذیره به شرطها و شروطها که در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *