Home / آفات و بیماری ها / درمان ریزش برگ بونسای – علت ریزش برگ بونسای و نجات بونسای

درمان ریزش برگ بونسای – علت ریزش برگ بونسای و نجات بونسای

مراقبت و نگهداری از بونسای لذت زیادی داره که واقعا با کلمات نمیشه اون رو توصیف کرد با این حال، مواجه شدن با چالش هایی مانند ریزش برگ بونسای اجتناب ناپذیر است. با توجه به این که پیام های زیادی در مورد ریزش برگ و درمان ریزش برگ بونسای در اینستاگرام دریافت می کنیم از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به صورت کامل در این باره توضیح بدیم.

در همین ابتدا باید این نکته مهم رو بدونید که نگهداری از بونسای برای افراد مبتدی کار بسیار سختی هست با این وجود با راهنمایی هایی که در این مقاله بیان میشه میتونید تا حدودی جلوی وارد شدن خسارت به این گیاه رو بگیرید.

با توجه به اینکه عوامل مختلفی وجود داره که میتونه منجر به ریزش برگ بونسای بشه، باید ابتدا با شناسایی علت اصلی، روند بهبودی را شروع کنید.

این نکته بسیار مهم رو در نظر بگیرید که گیاهان هم موجودات زنده هستند و مانند انسان ها اگر دچار مشکلی بشن نمیتونن به خودی خود مشکل رو بازیابی کنن و به حالت اول برگردن. این مسئله درباره گیاهان استرسی مثل انواع بنجامین و کروتن و بونسای بسیار حائز اهمیت هست. باید در کنار راهکارهایی که در این مقاله توضیح داده میشه از داروی مناسب جهت درمان و تقویت گیاه استفاده کنید.

 

 

دوستان عزیزم اگر دوست دارین اطلاعاتتون رو در زمینه گل و گیاه بالا ببرید و یا روش های تکثیر و درمان گیاهان رو یاد بگیرین، کانال اصله در ایتا رو دنبال کنید علاوه بر این میتونید با برقراری ارتباط با مشاور به صورت رایگان مشکلات گیاهانتون رو برطرف کنید برای پیوستن به کانال اصله روی لینک بزنید👇👇👇

کانال اصله در ایتا

 

دلایل مهم ریزش برگ بونسای عبارتند از:

  • 🌱آبیاری نامناسب
  • 🌱کمبود رطوبت
  • 🌱دمای نامناسب
  • 🌱استرس
  • 🌱کوددهی اشتباه
  • 🌱نور کم
  • 🌱آفات یا بیماری
  • 🌱خاک نامناسب

درمان ریزش برگ بونسای

درمان ریزش برگ بونسای

  • آبیاری نامناسب

آبیاری زیاد یا کم هر دو آسیب زننده هستند و حتی می توانند منجر به مرگ گیاه بشن. آبیاری زیاد خرابی ریشه ها رو به همراه داره و گیاهی که ریشه بیمار داشته باشه قطعا خیلی زود از بین میره😔

آبیاری کم هم بسیار مضر است. زمانی که آب کم به گیاه برسه ریشه ها در وضعیت خشکی قرار میگیرن و به صورت طبیعی گیاه برای این که عمر بیشتری داشته باشه شروع میکنه به برگ ریزی تا آب کمتری نیاز داشته باشه.

بنابراین داشتن یه برنامه آبیاری صحیح برای این گیاه واجبه. بهترین توصیه ای که میتونم بهتون کنم اینه که هر زمان سه سانت از سطح خاک خشک شد گیاه رو آبیاری کنید. اونم فقط با آب تصفیه یا جوشیده سرد شده. این گیاه به املاح داخل آب حساسیت داره.

به اندازه ای به گیاه آب بدین که حدود چند قطره از زیر گلدان خارج بشه. بعد صبر کنید تا آب اضافی تخلیه بشه و حتما آب جمع شده در زیرگلدانی رو بیست دقیقه بعد از آبیاری، تخلیه کنید.

Problems With Your Bonsai? Top Seven Signs Of Trouble! - Bonsai Outlet

  • کمبود رطوبت

بونسای از هر نوعی که باشه نیازمند رطوبت بالاست. کمبود رطوبت باعث ریزش برگ ها و در نتیجه خشک شدن گیاه میشه. بونسای رو باید به صورت دائم روی جزیره نگه داری کنید و یا از دستگاه بخور سرد برای گیاه استفاده کنید.

قبلا در آموزشی نحوه درست کردن جزیره توضیح داده شده است.

علاوه بر جزیره خشکی نکشیدن خاک هم بسیار اهمیت داره بنابراین توصیه ای که در مورد آبیاری داشتم رو حتما رعایت کنید تا خاک نه خشک و نه خیس بمونه.

  • دمای نامناسب
بونسای ها باید در دمای بالاتر از 15 درجه سانتیگراد نگهداری بشن دمای بالاتر از 27 درجه هم برای این گیاه مناسب نیست. بنابراین اگر در فضای باز این گیاه رو نگهداری میکنید در فصل پاییز و زمستان به داخل منزل منتقل کنید.
از طرفی نباید گیاه رو در نزدیکی باد کولر و یا بخاری قرار بدین.
  • استرس
تمام مواردی که در بالا به عنوان عوامل ریزش برگ بونسای نام برده شدن استرس زا هستند و میتونن تنش هایی رو در گیاه ایجاد کنند.
در این شرایط می بایست از کود ضد استرس گیاهان استفاده کنید تا تنش های وارد شده به گیاه جبران شده و گیاه بتونه دوباره خودش رو بازیابی کنه.
جهت خرید این محصول با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.
Question about black tips on the leaves of a Serissa Bonsai tree - Bonsai Trees for Sale UK
  • کوددهی اشتباه

متاسفانه یکی از اشتباهات رایجی که برای کوددهی این گیاه انجام میشه اینه که بعد از خرید، گلفروشی یه بسته کود سه بیست میده و میگه هر دو سه هفته یه بار بهش از این کود بدین😔 در صورتی که بونسای نیاز متفاوتی داره.

در مورد برگ دهی بونسای و این که کود مخصوص بونسای چیست مقاله کاملی نوشته شده که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

بونسای ها به جز بونسای های ابلق و بونسای های برگ رنگی مانند بونسای افرا قرمز، نیاز به کود آهن دارند. این آهن هست که سلامت و سبزینگی برگ هاشون رو تامین میکنه. از طرفی باید هر بیست روز کود اسیدی کننده خاک و ریشه زا بگیرن تا ریشه های جوان و شاداب زیادی داشته باشن. گیاهی که ریشه زیاد داشته باشه سلامت میمونه.

به دلیل استرسی بودن هم باید حتما ضد استرس در برنامه کوددهی این گیاه قرار داده بشه.

  • نور کم

اگر خونه کم نور دارین اصلا سراغ این گیاه نرین و یا حتما براش لامپ رشد گیاه تهیه کنید. بونسای ها نیازمند نور زیاد و غیرمستقیم هستن. یعنی دقیقا باید پشت پنجره جنوبی باشن تا نور رو کامل دریافت کنن.

سوخت و ساز این گیاه بسیار بالاست. این فعالیت زیاد همراه با نور کم منجر به برگ ریزی شدید میشه. حتما گیاه رو پشت پنجره نورگیر قرار بدین و پنجره رو باز کنید تا تهویه هوا براش فراهم بشه و اکسیژن تازه دریافت کنه.

درمان ریزش برگ بونسای

 

 

  • خاک نامناسب

خاک مهم ترین عامل برای رشد یک گیاهه و مسلما هر چقدر مرغوب تر و مناسب تر باشه رشد گیاه هم بهتر میشه. بونسای نیازمند خاک با زهکشی بالا هست. اگر خاک دور خشک میشه به این معنی هست که ریشه ها مدت زمان بیشتری رو در رطوبت باقی میمونن و این اصلا خوب نیست.

بهترین خاکی که میتونید برای بونسای استفاده کنید خاک هلندی هست که علاوه بر زهکش بالا با کودهای خارجی هم مغذی شده.

برای خرید این خاک باکیفیت اینستاگرام پیام بدین.

  • آفات و بیماری

این گیاه هم مثل سایر گیاهان در معرض ابتلا به انواع بیماری های قارچی و هجوم آفاتی همچون شپشک ها و کنه و … هست. برای نابودی هر کدام از این موارد باید حتما از سموم مخصوص با دوز مناسب استفاده بشه.

این آفت ها مکنده هستن و شیره اون قسمتی رو که بهش چسبیدن می مکند و در نتیجه باعث خشک شدن گیاه میشن. از طرفی مسری هستند و اگر یک گیاه درگیر بشه خیلی سریع آفت ها به سایر گیاهان هم منتقل میشن. پس درمان این مشکل رو حتما جدی بگیرید.

شناخت علت ناخوشی

هر کدام از علائم ظاهری که به ما از وضعیت بد بونسای هشدار میدهند، با ترفند های خاص برطرف میشوند اما ابتدا نیاز است آن ها را به طور دقیق بشناسیم. با دقت به گلدان خود در مدت زمان کوتاهی متوجه میشویم که حال عادی آن چگونه است. با هرگونه تغییر در ظاهر، روند رشد، مشاهده ناخوشی و هر علائم غیر عادی، هشداری دریافت میکنیم که باید اقدام به ریشه یابی و شناخت بیماری گیاهمان کنیم.

نوع بیماری بونسای علت به وجود آمدن بیماری
مشاهده پشه و مگس زیاد
در خاک و اطراف گلدان
باتلاقی شدن خاک و رطوبت زیاد
جذب نکردن آب سفتی خاک، وجود کرم خاکی
وجود سفیدک روی برگ ها با
رنگ سفید یا خاکستری
رطوبت زیاد، تهویه نامناسب
وجود علائمی مانند تار عنکبوت
در پشت و حاشیه برگ
وجود کنه تار عنکبوتی در اثر رطوبت زیاد
وجود خوردگی و جای گاز گرفتگی روی برگ وجود پروانه برگ خوار
وجود لکه های سفید و علت قهوه ای شدن
برگ بونسای
وجود حشره مینوز
زرد شدن برگ های بونسای آبیاری زیاد یا کم آبی، تغییر ناگهانی دمای نگهداری گلدان
کمبود ازت در برگ های پیر
لاغر و باریک شدن ساقه ها، کوچک شدن برگ ها
و از بین رفتن رنگ برگ های رنگی
کمبود نور و تغذیه مناسب
علت قهوه ای شدن و ریختن برگهای بونسای کمبود رطوبت، پتاسیم و منیزیم
پوسیدگی تنه بونسای، چروک شدن، نرم شدن و پوک شدن تنه آن آبیاری بیش از حد، زهکشی نبودن خاک، حبس آب در خاک
رنگ پریدگی و زرد شدن برگ بونسای کمبود تغذیه و مواد مغذی در خاک
پژمردگی و سرحال نبودن گیاه کم آبی و یا آبیاری بیش از حد، تغییر محیط ناگهانی
نور زیاد و مستقیم
زرد شدن فاصله رگه های برگ کمبود آهن
کوتاه شدن فاصله بند های ساقه و برگ های ریز کمبود فسفر
سوختگی برگ ها و علت سیاه شدن برگ بونسای جنسینگ اسپری کردن آب روی برگ در معرض آفتاب، نوعی قارچ
مشاهده انواع قارچ بونسای و سیاه و آبکی شدن آبیاری و روطبت بیش از اندازه
ریزش برگ بونسای خزان دار بودن نوع بونسای، کمبود مواد مغذی، آبیاری نامناسب
پوسیدگی ریشه بونسای، خراب شدن تنه بنسای از پایین آبیاری بیش از اندازه، سرمازدگی، کوددهی زیاد

سخن پایانی

موارد ذکر شده در این مقاله حاصل مطالعه، تحقیق و تجربه هست و رعایت نکردن هر کدام از این ها میتونه آسیب جدی به گیاه وارد کنه. تیم اصله، درمان موفق ده ها گیاه بونسای رو در کارنامه خودش داره و همه این موارد در هایلایت پیج اینستاگرام در معرض دید همگان هست. بنابراین اگر گیاه بیماری دارید به ما اعتماد کنید.

حال خوب شما و گیاهانتون آرزوی ماست💚🌱

اگر گیاهتون بیماره و نیاز به ویزیت داره و یا قصد خرید محصولات درمانی و مراقبتی رو دارین، میتونید از طریق اینستاگرام (@acle_ir) یا ارتباط با آیدی @imagepad در ایتا و تلگرام اقدام کنید. عضو کانال اصله در ایتا هم بشین میتونید به صورت مستقیم با مشاور در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

علت لکه های سیاه روی برگ پتوس

علت لکه های سیاه روی برگ پتوس + درمان سیاه شدن برگ پتوس

علت لکه های سیاه روی برگ پتوس به همراه درمان سیاه شدن برگ پتوس را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *