Home / گلهای آپارتمانی / نگهداری از برگ انجیری فر در منزل با تمام نکات لازم

نگهداری از برگ انجیری فر در منزل با تمام نکات لازم

نگهداری از برگ انجیری فر در منزل اصلا کار سختی نیست.

آموزش کاشت بذر برگ انجیری فر با فیلم در سایت قرار داده شده است.

نام علمی این گیاه  فیلدندرون سیلوم (Philodendron bipinnatifidum , Philodendron Selloum) بهش Hope , Lacy هم میگن هست که از خانواده Araceae به حساب میاد و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی مثل آرژانتین، پاراگوئه، برزیل، بولیوی هست. این گیاه مدت خیلی زیادی هست که به عنوان گیاه آپارتمانی و خانگی شناخته میشه علت محبوبت این گیاه بخاطر شکل برگهای اون ( برگهای سبز تیره و براق بزرگ، دارای برش های عمیق است.

با رشد و بالغ شدن این گیاه تنه ایجاد میکند ولی پشت برگهای پهن پنهان میشه) و نگهداری راحتش هست که میتونید خیلی راحت در خانه پرورش بدید.

از جهات خصوصیات ظاهری، گیاه دارای برگ­های بزرگ همانند برگ انجیر می باشد و به همین جهت به این نام معروف شده اما در زمان بلوغ و جوانی برگ­ها دارای بریدگی هایی می شوند که به مرور این بریدگیها عمیق تر شده طوری که ظاهر آن را چندین برابر زیباتر می­کند.

گیاه در زمان رشد به صورت بالا رونده رشد می کند و ساقه هایی با ریشه را تشکیل می­دهد (ریشه هوایی) که باید دور آن را با خزه ­­های گیاهی مرطوب نگهدارید گل برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری  دارای مقاومت خوب و نگاهداری آسان می­باشد . لذا نگهداری از برگ انجیری فر برای افراد مبتدی که در زمینه نگاهداری گل­های آپارتمانی مهارت ندارند می­تواند گزینه مناسبی باشد.

نگهداری از برگ انجیری فر در منزل

شرایط درست نگهداری برگ انجیری فر

این گیاه نیاز چندان سختی نداره و با فراهم کردن نور خوب و آبیاری منظم میتونه رشد خوبی داشته باشه پس در ادامه همراه من باشید تا تمام نیازها رو تک به تک بررسی کنیم.

برای برگ انجیری فر چه خاکی استفاده کنیم؟

این گیاه خاک غنی و جنگلی رو دوست داره ولی چون داخل خونه و گلدان میخواهید نگهداریش کنید بهتره از خاک غنی با زهکشی بالا استفاده کنید من پیشنهاد میکنم ترکیب خاک برگ + پرلیت و کمی خاک باغچه براش استفاده کنید بجای خاک برگ میتونید از پیت ماس هم استفاده کنید. اگر تجربه ساخت خاک در خانه را ندارید میتونید از خاک های سبک که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت یا خاک برگ دارن استفاده کرد. البته توجه کنید حتما موقع خرید خاک دقت کنید از فروشگاه و برند معتبر خرید کنید چون آلودگی خاک باعث از بین رفتن گیاهان میشه

در ضمن بهتره دو آبیاری اول بعد از انتقال به خانه یا تعویض گلدان را با استفاده از قارچ کش و آفت کش انجام بدید تا اگر کرم و یا قارچی داخل خاک هست از بین بره.

نحوه استفاده از قارچ کش برای گیاهان آپارتمانی در سایت قرار داده شده است.

با غرقاب شدن گلدان و اجازه تخلیه آب اضافی ، خاک را مرطوب نگه دارید. سطح باید قبل از آبیاری بعدی در لمس خشک باشد. در طول زمستان ، آبیاری را کمتر کنید.بهترین روش این است که هر زمانی که گیاه را آبیاری می کنید قبلش آن را بررسی کنید، با انگشت خاک را کنار زده و تا عمق یک بند انگشت آن را بررسی کنید اگر خشک بود آن را آبیاری کنید، معمولا تابستان ها هفته ای دو الی سه بار و زمستان ها هر یک هفته الی ۱۰ روز یک بار.

Philodendron selloum - new leaf ! 😇: houseplants

آیا برگ انجیری فر نیاز به رطوبت داره؟

یکی از نکات و نیازهای کلیدی این گیاه رطوبت نسبتا بالای محیط نگهداری است که باعث چند برابر شدن رشد گیاه میشه، فیلدندرون سیلوم به رطوبت حدود 50 الی 70 درصد نیاز داره پس سعی کنید با استفاده از ساخت جزیره، دستگاه رطوبت ساز و یا غبارپاشی (اونهم کاملا اصولی) رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید، توجه کنید که غبارپاشی به هیچ وجه در هنگام ظهر انجام نشه چون باعث ایجاد لک روی برگها میشه.

برگ انجیری سیلوم چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه میتونه به خوبی نور متوسط رو تحمل کنه ولی در این حالت انتظار رشد خوب و برگهای شاداب از اون نباید داشته باشید، شما برای رشد خوب باید حداقل روزانه 6 الی 8 ساعت نور فیلتر شده براش فراهم کنید، پشت پنجره جنوبی و غربی میتونه مکانی خوبی براش باشه همچنین اگه نور فیلتر شده ندارید از پنجره حدود 1 متر فاصله بدید تا شدت نور کم بشه، این گیاه رو میهش در تراس هم نگهداری کرد ولی باید مکانی رو انتخاب کنید که هنگام ظهر گیاه در سایه باشه.

کود مورد نیاز برگ انجیری فر

بخاطر برگی بودن گیاه و نگهدای اون در خانه خب گیاه برای رشد خوب و داشتن برگهایی شاداب و براق نیاز به حداقل تغذیه ماهی یکبار با کودهایی مانند سه بیست داره که میشه در فصل بهار تا اواخر تابستان هر سه هفته یکبار به ترتیب از کودهای سه بیست و کود پتاس بالا استفاده کرد.

برای تههی کودهای مورد نیاز این گیاه با ضمانت کیفیت و ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول در مورد برگ انجیری فر

نگهداری از برگ انجیری فر

آیا برگ انجیری فر سمی است؟

ما در مطلبی جداکانه تمامی گیاهان سمی رو معرفی کردیم که پیشنهاد میکنم قبل از خرید هر گیاهی اون مطلب رو مطالعه کنید ولی در خصوص این گیاه باید گفت که فیلدندرون سیلوم همانند هم خانواده های خودش (Araceae) حاوی بلورهای نامحلول اگزالات کلسیم است اگر توسط کودکان و یا حیوانات خانگی بلعیده بشه باعث ایجاد سوزش و تحریک دهان خواهد شد. علائم مسمومیت این گیاه، سوزش و تحریک دهان، زبان و گلو، استفراغ است.

علت خشک و چروک شدن برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این گیاه به رطوبت و آبیاری متوسط نیاز داره و اگر این دو نیاز تامین نشه برگها چروک و خشک میشن پس با شماهده این علامت حتما ابیاری و رطوبت رو چک کنید.

علت سیاه و زخمی شدن برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر بخاطر سرد شدن هوای محل نگهداری پیش میاد، پس گیاه رو به محلی با دمای زیاد منتقل کنید.

علت رنگ پریدگی برگهای برگ انجیری سیلوم چیست؟

این مشکل هم از کم بودن نور محیط و هم کمبود مواد مغذی در خاک گلدان است، پس اگر گیاه جایی هست که نور خوبی دریافت نمیکنه به محلی با نور زیاد و اگر تا الان تغذیه نکردید با استفاده از کود سه بیست هر سه هفته یکبار تغذیه کنید.

رنگ پریدگی و تا عنکبوت زیر برگها

این مشکل از آفت کنه قرمز است که باید با استفاده از آفت کش هر ۱۴ روز یکبار گیاه رو سم پاشی کنید.

علت توقف رشد گیاه برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر از کمبود نور محل نگهداری است البته کوچک بودن و یا بزرگ بودن گلدان هم در رشد گیاه تاثیر دارد.

دلیل قهوه ای شدن نوک برگهای برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بیشتر از تشنگی کشیدن گیاه است پس سریعا گیاه رو آبیاری کنید، این مشکل بیشتر در فصول گرم سال اتفاق میوفته، حتما خاک گلدان رو چک کنید و اگر تا عمق ۳ ایل ۴ سانتی متر خشک شد بهش اب بدید.

علت زرد شدن و سپس قهوه ای شدن برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بخاطر ابیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب در گلدان اتفاق میوفته، پس حتما فاصله آبیاری و خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان رو جدی بگیرید چون اگر این روند ادامه داشته باشه باعث مرگ گیاهتون خواهد شد.

دلیل لکه های قهوه ای روی برگها چیست؟

این مشکل بخاطر غبارپاشی هنگام تابش نور مستقیم و یا استفاده نکردن از آب جوشیده سرد است، پس حتما اصول اصلی غبارپاشی رو رعایت کنید.

علت افتادگی ساقه برگ انجیری فر چیست؟

این مشکل بخاطر آبیاری کم و یا کم بودن رطوبت محیط استفاق میوفته که بیشتر بخاطر آبیاری کم هست پس سریعا گیاه رو سیراب کنید.

در این مطلب سعی کردم تمام نکات نگهداری برگ انجیری فر رو به شما بگم، اگر نکته، سوال و یا تجربه ای در خصوص این گیاه گفت نشد و شما داشتید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. کارشناسان اصله در سریع ترین زمان پاسخ سوالات شما رو ارسال میکنن.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

5 comments

  1. سلام برگ انجیری فر دارم که حدود ۶۰ ساله است ماجوش هم زده الان از پایین تا ۳۰ سانت تنه ی گیاه نرم شده چکار کنم؟
    از بالاتر قلم کنم داخل خاک بذارم می گیره؟

    • سلام
      اگر از پایین ساقه گیاه نرم شده باید خیلی زود به دادش برسین. حدود 20 سانت بالاتر از آخرین قسمتی که نرم شده رو ببرید، ساقه و برگ رو قارچ کش بزنید و در آب ریشه دار کنید

  2. سلام. برگ انجیری فر دارم. آبیاریش رو بعد از خشک شدن خاک انجام میدم. ولی برگهاش افتاده شدن، آبشون هم که میدن برگها شروع میکنند به زرد شدن. زهکشی خاکش هم خوبه. اشکال از کجاست؟ همیشه این مشکل رو با برگ انجیری دارم

    • سلام
      در صورت تمایل میتونید جهت دریافت راهنمایی بیشتر و داروهای درمان گیاه تون در اینستاگرام به ما پیام بدین و عکس گیاه خود را هم بفرستید
      حتما درمان میشه
      سپاس

  3. سلام
    بر گ انجیری تنه دار که در تصویر بالا هست چند سال داره ؟
    آیا تمام برگ انجیری های فر تنه دار میشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *