Home / آفات و بیماری ها / چرا برگ های سانسوریا زرد می شود؟

چرا برگ های سانسوریا زرد می شود؟

سانسوریا به دلیل تحمل بالایی که در شرایط کم آبی و کم نوری دارد به عنوان بهترین گیاه آپارتمانی شناخته می شود. اما این بدان معنا نیست که اصلا با مشکلی مواجه نمی شود! زرد شدن برگ ها یکی از مشکلات شایع این گیاه است و در این مطلب به بیان این نکته می پردازیم که چرا برگ های سانسوریا زرد می شود؟

شایع ترین دلایل زرد شدن برگ های سانسوریا، آبیاری بیش از حد، دمای سرد، کمبود مواد غذایی، آفات و نور نامناسب است. تشخیص مشکل به شناسایی بهترین روش درمان کمک می کند. برای یافتن دلایل زرد و نرم شدن برگ های سانسوریا به مطالعه این مطلب ادامه دهید. 

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: چرا برگ های سانسوریا پیچ می خورد؟

چرا برگ های سانسوریا زرد می شود؟

Why is My Snake Plant Turning Yellow? Causes & Treatments

  • آبیاری بیش از حد 

یک گیاه سانسوریا سالم دارای برگ های سبز تیره است. این یکی از شاخص‌ هایی است که نشان می‌دهد پرورش‌ دهنده به خوبی از این گیاه مراقبت می‌کند.

آبیاری بیش از حد برای این گیاه بسیار بسیار خطرناک است. در واقع قاتل سانسوریا همین آبیاری زیاد است.

رطوبت بیش از حد در خاک که در نتیجه آب زیاد است، باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. این بیماری باعث می شود گیاهان آپارتمانی نتوانند آب و مواد معدنی را از خاک دریافت کنند.

مقاله ای تحت عنوان آبیاری سانسوریا چند وقت یک بار نوشته شده است که توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آب کم هم می تواند باعث زرد شدن برگ ها شود چرا که کم آبی می تواند استرس زیادی به گیاه وارد کرده و در نتیجه برگ های گیاه اول زرد و کم کم قهوه ای و خشک می شوند.

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

گیاهان سانسوریا در منطقه ای که نور غیرمستقیم و روشن دریافت می کند، رشد می کنند. نور فیلتر شده به گیاه اجازه می دهد تا برای حفظ رنگ های سبز تیره فتوسنتز را به خوبی انجام دهد.

اما قرار گرفتن بیش از حد سانسوریا در معرض نور مستقیم خورشید می تواند دلیل احتمالی زرد شدن برگ ها باشد. رنگ برگ ها تغییر می کند زیرا گیاه آب بیشتری از دست می دهد.

اگر متوجه شدید که برگ های گیاه از پایین زرد می شوند، مکان گیاه را تغییر دهید. نگه داشتن گیاه آپارتمانی برای مدتی در اتاقی که نور کمتری دریافت می کند، به بازیابی رنگ ها کمک می کند.

 

The tip of my snake plant is turning yellow and bendy. Can this be from under watering? I have only watered it 2 or 3 times in the past 2 years, the

  • هوای سرد

گیاهان سانسوریا گیاهان گرمسیری هستند. این بدان معنی است که این گیاه نمی تواند در دماهای سرد نامطلوب مانند زمستان زنده بماند.

هوای یخبندان به برگها آسیب می رساند. همچنین منجر به تشکیل برگ های زرد رنگ در گیاه می شود. اگر اقدام فوری انجام نشود، این شرایط می تواند گیاه را از بین ببرد.

اما این مشکل زمانی اتفاق می افتد که گیاه را در فضای باز نگهداری کنید. زمانی که هوا در حال سرد شدن است سانسوریا را به داخل منزل منتقل کنید تا از خطر کاهش دما و یخ زدگی دور شود.

  • کمبود مواد غذایی

مواد معدنی و مواد مغذی برای رشد گیاه سانسویریا حیاتی هستند. سانسوریا در خاکی غنی از مواد مغذی بیشتر رشد کرده وبرگ های سبزی را تشکیل می دهد. سانسوریا هم مانند سایر گیاهان نیازهای غذایی خاصی دارد. این گیاه باید فسفربالایی دریافت کند تا بهتر به رشد خود ادامه دهد.

در اثر کمبود مواد مغذی و مواد معدنی ممکن است برگ ها زرد شوند. همچنین این گیاه بعداً با توقف رشد و هجوم آفات مواجه می شود. سانسوریا در خاک غنی از منیزیم، نیتروژن و فسفر رشد می کند. این مواد به شکوفایی گیاه کمک می کنند.

همچینن اگر سانسوریا شما ابلق است باید از کود اسیدی کننده خاک استفاده کنید.

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه از طریق اینستاگرامبا ما در ارتباط باشید.

 

  • گلدان پر از گیاه

یک گلدان که پر از غلاف های سانسوریا است هم می تواند دلیل زرد شدن برگ ها باشد. این وضعیت از آنجا اتفاق می افتد که رقابت سختی برای جذب مواد مغذی از خاک وجود دارد.

تقسیم گیاه به دسته های کوچکتر و نگهداری در گلدان جدید بهترین راه حل است.

  • پیری گیاه

روند طبیعی پیری عامل اصلی زرد شدن برگ های سانسوریا از پایین است. زرد شدن و مردن برگ های پیر یک چرخه طبیعی است. نیازی به ترس نیست زیرا گیاه بعداً توسط پاجوش های جدید، پر از غلاف های تازه می شود.

  •  آفت

شپشک‌ آردآلود و شته‌ها آفات رایج این گیاه هستند. این آفات معمولا شیره و رطوبت گیاه را می مکند. زرد شدن برگ ها این وضعیت را نشان می دهد.

بیشتر این حشرات ریز هستند و شناسایی روی گیاه بسیار چالش برانگیز است.

First record of Colletotrichum sansevieriae on Sansevieria sp. (mother-in-law's tongue) in Australia | SpringerLink

 

  • بیماری های قارچی

آبیاری بیش از حد عامل اصلی بیماری های قارچی در این گیاهان است. همچنین، ازدحام بیش از حد گیاهان در گلدان می تواند باعث عفونت قارچی شود.

بیماری های قارچی بر رشد کلی گیاه تأثیر می گذارد و احتمال زرد شدن و نرم شدن برگ های سانسوریا را افزایش می دهد.

درمان قارچ گیاه برای بازگرداندن سلامت بسیار مهم است. این بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن برگ های دیگر گیاه است.

  • pH خاک

سانسوریا زمانی به پتانسیل رشد کامل خود می رسد که در pH خاک مناسب حدود 6.0 تا 6.5 رشد کند. کاشت گیاه در PH خاک خارج از این محدوده، باعث زرد و حتی قهوه ای شدن برگ ها می شود. گاهی اوقات، اگر اقدامات اصلاحی در نظر گرفته نشود، گیاه از بین می رود.

جهت اسیدی کردن خاک از کود اسیدی کننده خاک باید استفاده کنید.

چگونه زردی برگ ها را درمان کنیم؟

مراقبت صحیح از گیاه سانسوریا بسیار ضروری است. این کار به گیاه کمک می کند تا زنده بماند و با پتانسیل کامل رشد کند. صاحبان این گیاه باید مراقب زرد شدن برگ های گیاه باشند و بلافاصله مشکلات گیاه را برطرف کنند.

در اینجا اقداماتی برای رفع زردی و نرم شدن برگ های سانسوریا آورده شده است. این نکات بخشی از روش های رشد و مراقبت از سانسوریا است. آنها عبارتند از:

  • گیاه را در مکانی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. هدف جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد است که باعث قهوه ای شدن برگ های گیاه می شود.
  • درمان قارچ گیاه را در نظر بگیرید. اما بهتر است علائم مختلف بیماری های قارچی مانند زرد شدن برگ ها را زیر نظر داشته باشید. در زمانی که گیاه قارچی می شود، برگ ها زرد و نرم می شوند و یا لک های سوختگی نرم روی گیاه به وجود می آید. درمان گیاه قارچی دو نوبت آبیاری و اسپری قارچ کش با فاصله ده روز از هم است.
  • تامین آب مناسب گیاه بسیار مهم است. این کار به جلوگیری از آبیاری بیش از حد و یا کم آبی گیاه کمک می کند.
  • کوددهی مناسب ضروری است زیرا مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی را برای گیاه فراهم می کند.
  • در فصل زمستان به گیاه گرما بدهید. دوره ای است که دمای انجماد در محیط وجود دارد. نگهداری گیاه در تراس و حیاط یا مکان های سرد باعث زردی و خراب شدن گیاه می شود.

نتیجه گیری:

سالم نگه داشتن گیاه سانسوریا با تامین مقدار مورد نیاز مواد مغذی، نور خورشید و آب بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن برگها است.

حتما از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید و کف ظرف را سوراخ کنید. هدف این است که از تشکیل خاک خیس جلوگیری شود.

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *