Home / آفات و بیماری ها / علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

نخل شامادورا یکی از گیاهان زیبا و دوست داشتنی هست که جلوه خاصی به محیط پیرامونش می دهد. اگر شما هم دوست دار این گیاه هستید بهتر است علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا را بدانید و پیشگیری کنید؛ چرا که خشک شدن برگ شامادورا یکی از مشکلات شایع این گیاه است.

نخل ها گونه های مختلفی دارند اما عموماً به مراقبت مشابهی نیاز دارند. برخی از گونه‌ ها راحت‌تر از بقیه با زندگی در داخل خانه سازگار می‌شوند. راحت ترین گروه برای نگهداری در داخل خانه نخل کنتیا (Howea forsteriana) با رشد کم،  نخل شامادورا (Chamaedorea elegans) است.

علت قهوه ای شدن برگ نخل کنتیا هم به صورت کامل توضیح داده شده است که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

نخل اریکا هم نگهداری سخت تری دارد. خاک همیشه مرطوب، رطوبت بالا و نور از ویژگی های این گیاه است.

نکته مهم در مورد همه این گیاهان این است که جابجایی را دوست ندارند، بنابراین برای جابجایی آنها عجله نکنید. بهترین نقطه ای را که در دسترس دارید انتخاب کنید و آنجا را همان جا بگذارید.

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

  • نور

نخل های آپارتمانی نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارند. نور ناکافی دلیل اصلی استرس است، بنابراین اگر فضای شما نور کافی ندارد، با مشکل روبرو می شوید. دقت کنید که شامادورا در نور کم زنده می ماند اما رشد بسیار کمی دارد و در بسیاری مواقع رشد آن متوقف می شود.

اگر نخل شما به اندازه کافی نور دریافت نکند، شاخه های آن به آرامی (یا به سرعت) زرد می شوند و می میرند. این گیاه ممکن است به سمت منبع نور خم شده و احتمال جذب آفات بیشتر شود.

نور مستقیم و داغ خورشید برای این گیاه مضر است و می‌تواند شاخه‌های آن‌ها را بسوزاند، اما نور ملایم در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر مشکلی ندارد. یک پنجره آفتابی رو به شرق یا غرب یا با کمی فاصله از پنجره جنوبی معمولا ایده آل است.

به تغییر فصول و شرایط کم نور در زمستان توجه کنید … در صورت نیاز از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

برای خرید انواع لامپ و والواشر رشد گیاه از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

 

  • تعادل آبیاری

نخل ها دوست دارند خاکشان همیشه مرطوب باشد اما هرگز خیس نباشد. زمانی که سه سانت بالای خاک خشک شد آبیاری کنید. برای راهنمایی های بیشتر در مورد آبیاری صحیح گیاهان، مقاله بهترین زمان برای آبیاری گیاهان را بخوانید.

  • خاک

خاک مناسب به حفظ تعادل رطوبت مورد نیاز نخل کمک می کند. خاک باید رطوبت را در خود نگه دارد اما هرگز غرق آب نشود. باید زهکشی خوبی داشته باشد و هوادهی کافی برای تامین اکسیژن ثابت به ریشه داشته باشد.

برای ارائه این ویژگی ها، خاک گلدان باید حاوی مواد پایدار مانند پرلیت، کوکوپیت یا ماسه درشت باشد.

برای خرید خاک بسیار باکیفیت ایرانی و هلندی از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

یکی از مشکلاتی که خاک های نامناسب و بی کیفیت برای شامادورا به همراه دارد، تجمع نمک ها و سایر املاح است که از آبیاری و کوددهی در خاک باقی مانده است. این مشکل سبب قهوه ای شدن نوک برگ و توقف رشد گیاه می شود. اطمینان حاصل کنید که در هر بار آبیاری مقداری آب اضافی از سوراخ های زهکشی عبور می کند. اگر فکر می کنید خاک گلدان شامادورا شما هم همین مشکل را دارد هر دو ماه یک مرتبه با اسید هیومیک خاک را شستشو دهید.

  • آبیاری بیش از حد

نخل ها خاک مرطوب می خواهند، اما آبیاری زیاد می تواند کشنده باشد. خاک دائما خیس باعث زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. با توجه به این که آبیاری کم هم همین نشانه ها را دارد باید ریشه را بررسی کنید.

گیاه را به آرامی از خاک بالا بکشید و ریشه ها را بررسی کنید.  اگر ریشه‌ها قهوه‌ای یا سیاه شدند و بوی بدی می دهند نشان دهنده آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه است.

ریشه های پوسیده را جدا کرده و خاک خوب و تازه جایگزین کنید. برخی از شاخ و برگ های گیاه را کوتاه کنید تا گیاه از انرژی خود برای بهبودی ریشه استفاده کند. قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خاک خشک شود . محرک ریشه زایی به شما کمک می کند تا ریشه های جدید سریع تر تشکیل شوند.

  • آبیاری کم

هرگز اجازه ندهید خاک گلدان کاملا و برای مدت طولانی خشک شود. نوک برگ های قهوه ای اغلب یک هشدار است و اگر وضعیت بهبود نیابد، کل برگ زرد یا قهوه ای و ترد می شود.

خاک خشک کنه های عنکبوتی را جذب می کند.

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

 

  • رطوبت

به جرات می توان گفت که مهم ترین علت خشک شدن برگ های گیاه شامادورا همین مسئله کمبود رطوبت است. این گیاه به رطوبت بین 50 تا 70 درصد نیاز دارد و در صورتی که رطوبت مورد نیازش تامین نشود نوک برگ ها خشک و قهوه ای می شوند.

اگر هوای شما خشک است، بیشتر مراقب باشید که خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید. استفاده از جزیره یا دستگاه بخور برای تامین رطوبت برای این گیاه ضروری است.

دقت کنید که مه پاشی زیاد برای تامین رطوبت کلی اثر چندانی ندارد و حتی ممکن است باعث بیماری قارچی شود.

  • سایر استرس ها

اگر شرایط نور و رطوبت و آبیاری درست و صولی رعایت می شود موارد زیر را بررسی کنید:

تهویه هوا

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، کمبود اکسیژن تازه و عدم تهویه هوا باعث آزار این گیاه شده و سبب زرد و خشک شدن نخل شامادورا می شود. این گیاهان از هوای راکد نیز خوششان نمی آید. اگر هوای آنها گردش نکند، بیشتر مستعد استرس و هجوم آفات هستند.

کوددهی

استفاده از کودهای نامناسب و یا کوددهی زیاد می تواند سبب سوختگی برگ ها و خشک شدن آن ها شود. از کود جلبک دریایی می توانید برای تغذیه این گیاه استفاده کنید.

این گیاه هر چهل روز به آهن نیاز دارد و آهن نقش مهمی در شادابی و سبزی برگ ها دارد.

 

علت خشک شدن برگهای گیاه شامادورا

درجه حرارت

نخل ها گرما را دوست دارند. خوشبختانه دمای خانه ها در محدوده ایده آل (15-29 درجه سانتیگراد) قرار دارد. شامادورا تحمل سرما را ندارد.

اگر دمای آنها در محدوده پایین تر قرار گرفت، اجازه دهید خاک کمی بیشتر از حد معمول خشک شود. خاک خنک و مرطوب ترکیب بدی است. همچنین، درخت نخل خود را نزدیک منبع گرما قرار ندهید، گرما می تواند آنها را خشک کند.

تعویض گلدان

بیشتر نخل ها دوست دارند ریشه های زیادی داشته باشند از این رو مدام گلدان گیاه را تعویض نکنید. گلدان اگر بزرگ باشد نیاز به آبیاری بیشتری دارد و این مسئله سبب بیماری قارچی می شود. هنگام تعویض خاک یا گلدان به خاک های چسبیده دور گیاه اصلا دست نزنید.

نخل شامادورا گلدان های بلند را دوست دارند.

About admin

Check Also

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب

بالا بردن مقاومت گیاهان آپارتمانی با تغذیه مناسب امکان پذیره فصل بهار رسیده و تمام ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *