Home / آفات و بیماری ها / دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا – چرا برگ ها آویزان می شوند؟

دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا – چرا برگ ها آویزان می شوند؟

دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا چیست؟

شفلرا یا گیاه چتری یکی از گیاهان زیبا و دوست داشتنی برای نگهداری در داخل منزل یا ادارات هست.

نیاز نوری بسیار زیاد داره و اگر در محیط کم نور نگهداری بشه دوام میاره اما نباید انتظار رشد خوبی ازش داشته باشید.

قبلا در مطلبی بیماری های گل شفلرا و همچنین بهترین روش قلمه زدن شفلرا در آب را  برای شما عزیزان بیان کردیم اما از اونجایی که افتادن برگ های این گیاه بسیار مهم است و این اتفاق یکی از مشکلات شایع این گیاه استت، در این مطلب تصمیم گرفتیم تا به صورت ویژه در مورد دلایل افتادن برگ های گیاه شفلرا صحبت کنیم.

 این گیاه آپارتمانی به یک رژیم مراقبت خاص نیاز دارد تا از افتادگی، پیچ خوردگی، زرد و قهوه ای شدن برگ ها جلوگیری کند. پس چرا برگ های شفلرا افتاده می شود؟

دلایل احتمالی افتادن برگ ها:

  • آبیاری بیش از حد
  • استرس دمایی به ویژه سرما
  • شوک جابجایی یا تعویض خاک و گلدان
  • آبیاری کم
  • نور کم
  • رطوبت کم
  • هجوم آفات
  •   کوددهی بیش از حد یا استفاده از کود اشتباه

 شناسایی دلایل افتادن برگ های شفلرا به رفع مشکل کمک می کند.

 

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا

در ادامه 8 دلیل مهم افتادن برگ های شفلرا را با هم یاد می گیریم:

  • 1- آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد عامل اصلی افتادن برگهای این گیاه است. این مشکل به دلیل زهکشی نامناسب خاک گلدان است که منجر به ایجاد یک محیط مرطوب می شود.

گیاه شفلرا در خاک همیشه مرطوب رشد نمی کند. ریشه ها از بیماری پوسیدگی ریشه رنج می برند و در نهایت می میرند. پوسیدگی ریشه گیاه را از جذب مواد مغذی و آب برای ادامه حیات باز می دارد.

پژمرده شدن گیاه شفلرا، زرد شدن برگها و استشمام بوی بد خاک گلدان از علائم مهم آبیاری بیش از حد است.

بهترین راه حل این است که گیاه را از گلدان خارج کنید تا از مرگ نجات پیدا کند. از خاک گلدان تازه با زهکشی مناسب استفاده کنید. ریشه های آسیب دیده را با یک جفت قیچی استریل شده جدا کنید.

بعد از انتقال به خاک جدید از قطره ریشه زایی، ضد استرس و همچنین قارچ کش برای اولین آبیاری استفاده کنید.

 

خاک مرغوب هلندی، مغذی شده با کودهای خارجی و همچنین داروهای مناسب برای رشد و درمان شفلرا در فروشگاه اینترنتی اصله موجود است. ارسال این اقلام رایگان و درب منزل شما صورت می گیرد. جهت تهیه از طریق اینستاگرامبا ما در ارتباط باشید.

 

  • 2- استرس دمایی

شفلرا در زیستگاه بومی خود در محدوده دمایی 90-65 درجه فارنهایت (30-18 درجه سانتیگراد) رشد می کنند.

قرار دادن گیاه شفلرا در معرض دمای انجماد برای مدت طولانی باعث افتادگی برگها شده و در نهایت گیاه می میرد. این مشکل زمانی شایع می شود که گیاه در نزدیکی دریچه پنجره یا وسایل سرمایشی باشد.

تنش سرما باعث می شود که ریشه ها نتوانند فرآیندهای فیزیولوژیکی خود را انجام دهند. زمانی که گیاه در محدوده دمایی مورد نیاز خود قرار گیرد دوباره  به رشد خود ادامه می دهد.

  • 3- شوک تعویض خاک و گلدان

گیاه شفلرا زمانی که در شرایط ایده آل خود باشد به خوبی رشد می کند و شما باید هر دو سال حداقل یک مرتبه گلدان این گیاه را تعویض کنید.

اما تعویض گلدان اگر درست و اصولی انجام نشود باعث ایجاد شوک در گیاه و در نهایت افتادگی برگ ها می شود. استرس باعث می شود که ریشه ها برای مدت کوتاهی از کار بیفتند. که این خود شروع مشکلات تازه برای گیاه است.

برای جلوگیری از بروز مشکل هنگام تعویض خاک یا گلدان این نکته مهم را در نظر بگیرید که  خاکهای دور ریشه به هیچ عنوان نباید جدا شوند. این خاکها حکم شاهرگ را برای گیاه دارند. در صورت جدا کردن خاک، تمام ریشه های مویی از بین می روند و در نتیجه مرگ گیاه حتمی خواهد بود.

همچینن باید از خاک مرغوب و کاملا استریل استفاده کنید. بیشتر خاکهای آماده موجود در بازار حاوی تخم و لارو حشرات و انواع قارچ ها هستند که می توانند مشکلات زیادی را برای گیاه به همراه داشته باشند.

در زمان انتقال حتما از ضد استرس مخصوص گیاهان که در فروشگاه اینترنتی اصله موجود است استفاده کنید.

دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا

 

  • 4- آبیاری کم

کم آبیاری یکی دیگر از دلایل افتادگی گیاه شفلرا است. هر چند که این گیاه تا حدی نسبت به آب کم مقاوم است اما این بدان معنا نیست که هفته ها این گیاه را آبیاری نکنید.

افتادگی و پژمردگی از علائم اصلی کم آبی این گیاه است. همچنین می تواند باعث پیچ خوردگی و قهوه ای و خشک شدن نوک برگ ها شود.

رطوبت خاک را قبل از آبیاری بررسی کنید – اگر سطح خاک تا عمق 3-4 سانت خشک است، گیاه را آبیاری کنید تا هیدراتاسیون تسهیل شود و مشکل حل شود.

دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا

  • 5- نور کم

از مهم ترین دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا به نور کم می توان اشاره کرد. این گیاه به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد. داشتن محیط گرم و مرطوب با نور زیاد از شرایط لازم برای نگهداری کردن شفلرا است.

زمانی که نور مورد نیاز گیاه فراهم نشود، ساقه ها دراز و علفی رشد کرده و کم کم برگ ها شروع به ریزش می کنند.

در این شرایط باید مکان نگهداری گیاه را تغییر دهید. گیاه را پشت پنجره قرار دهید. در زمستان سعی کنید گیاه خیلی به پنجره نزدیک نباشد چرا که سرمای هوا می تواند باعث ریزش و افتادن برگ ها شود. م

جایگزین دیگر برای منازل کم نور استفاده از چراغ رشد گیاه است. نور مصنوعی گیاه را قادر می سازد تا بهتر رشد کند.

جهت خرید لامپ رشد گیاه، بارارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

  • 6- کمبود رطوبت

گیاه شفلرا نوعی گیاه گرمسیری است. این گیاهان محیط گرم و مرطوب را برای رشد ترجیح می دهند. هوای خشک اطراف گیاه باعث ریزش و ترد شدن برگ ها در دراز مدت می شود.

بهترین راه حل افزایش رطوبت اطراف گیاه برای جلوگیری از افتادگی است. مه پاش کردن برگ های گیاه یا استفاده از دستگاه بخور و یا ساخت جزیره، گیاه را از افتادگی نجات می دهد.

  • به خاطر داشته باشید که این گیاه را از وسایل سرمایشی، گرمایشی دور نگه دراید چرا که باعث خشک شدن محیط اطراف این گیاه می شوند.
  • 7- هجوم آفات

شفلرا در برابر طیف وسیعی از آفات آسیب پذیر است. کنه‌ عنکبوتی، شته‌ ها، شپشک سپردار و شپشک‌ آردآلود شایع‌ ترین آفاتی هستند که به گیاه شفلرا حمله می‌کنند.

این حشرات شیره گیاه را می مکند. سوراخ کردن مکررجهت مکیدن شیره، گیاه را از بین می‌برد و به آن استرس وارد می‌کند و در درازمدت گیاه با انداختن برگها، نارضایتی خود را نشان می‌دهد.

گیاه خود را بررسی کنید تا علائم هجوم حشرات را مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از انتشار حشرات، گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید.

برای از بین بردن حشرات باید از سم کنفیدور استفاده کنید. این سم کاملا بدون بو است و در داخل منزل می توانید از آن استفاده کنید.

جهت خرید این سم از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

  • 8- کوددهی بیش از حد

یکی دیگر از دلایل افتادن برگ های گیاه شفلرا کوددهی زیاد و یا اشتباه است. شفلرا هم مانند سایر گیاهان آپارتمانی باید یک تغذیه خوب و اصولی داشته باشد تا بهتر رشد کند و از بیماری ها در امان بماند.

اما کود زیاد ممکن است برای گیاه مضر باشد. تجمع نمک در اطراف ریشه ها مانع از جذب آب از خاک به بقیه قسمت های گیاه می شود.

در صورتی که کوددهی زیاد و یا به اشتباه انجام شده باشد، گیاه استرس خود را با افتادگی و قهوه ای شدن برگ ها در امتداد لبه ها و نوک ها نشان می دهد. اگر این شرایط ادامه یابد، گیاه حتما می میرد.

توصیه می‌کنم به جای شستشوی خاک موجود، از کود اصلاح و اسیدی کننده خاک استفاده کنید تا نمک های موجود در خاک به صورت اصولی و درست پاک شود.

شستشوی خاک خطر آبیاری بیش از حد و سایر مشکلات مربوط به ریزش و قارچی شدن برگ را افزایش می دهد. شرایط مرطوب باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

سوالات پرتکرار

چرا برگ شفلرا قهوه ای می شود؟

  • قرار گرفتن در معرض جریان هوای ثابت سرد یا بسیار خشک در مسیر دریچه های هوای گرمایش و سرمایش باعث می شود برگ های این گیاه شروع به افتادن کرده و در امتداد لبه ها قهوه ای شوند.

چرا برگ های شفلرا من افتاده است؟

  • دلایل احتمالی آبیاری نامناسب، قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و کوددهی بیش از حد است. سایر علل جزئی رطوبت کم، هجوم آفات و شوک جابجایی است.

چگونه یک شفلرا در حال مرگ را نجات دهیم؟

  • علت بروز مشکل را شناسایی کنید و از نکات بالا برای رفع آنها استفاده کنید.

نیاز آبی این گیاه چقدر است؟

آبیاری با توجه به مکان نگهداری و سایز گلدان و نوع خاک متفاوت است اما بهترین کار چک کردن خشکی سطح خاک است. هر زمان سه تا چهار سانت از سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

امیدوارم مقاله دلایل افتادن برگهای گیاه شفلرا برای شما مفید واقع شود. شما عززان می توانید جهت ویزیت رایگان گیاه بیمار خود، پیج اینستاگرام اصله را فالو کرده و عکس گیاهان را به همراه شرح حال مختصری از گیاه برای ما بفرستید. کارشناسان ما خیلی زود پاسخ شما را می دهند.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *