Home / آفات و بیماری ها / علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم + درمان

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم + درمان

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم چیست؟ چطور میشه این مشکل رو برطرف کرد؟

گل اسپاتی فیلوم یکی از زیباترین گلهایی هست که میشه داخل منزل از اون نگه داری کرد.

این گیاه علاوه بر این که دراای گل های زیبایی هست که چشم هر بیننده ای رو به خودش جلب میکنه، نگهداری راحتی داره و تصفیه کننده هوا هم هست.

جالبه بدونید که اسپاتی فیلوم جزو بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا از نگاه ناسا است.

اما علاوه بر شل شدن برگ های اسپاتی فیلوم، مشکل دیگه ای هم این گیاه رو تهدید میکنه و اونم قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم است.

 دلایل اصلی قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم عبارتند از:

  • آبیاری نامناسب
  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید
  • کود دهی بیش از حد
  • رطوبت کم
  • دمای شدید

برای برطرف کردن مشکل باید اول علت مشخص بشه بعد راهکار اصلی ارائه بشه.

 

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم گیاهی همیشه سبز و گرمسیری است که می تواند هم در داخل و هم در فضای باز رشد کند. اما این گیاه جنگلی به تغییرات خاک و هوا حساس است. قهوه ای شدن شاخ و برگ ها نشانه ناسازگاری با تغییرات یا مراقبت نادرست است.

  • آبیاری کم

آبیاری نامناسب علت اصلی قهوه ای شدن برگ های اسپاتی فیلوم است. این گیاهان گرمسیری می توانند شرایط خشک را تحمل کنند، اما ماندن آنها در خشکی برای مدت طولانی می تواند آنها را ضعیف کند.

برگ‌های قهوه‌ای به دلیل کمبود مواد مغذی به وجود می‌آیند. این گیاه مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند و در نتیجه لکه های قهوه ای روی برگ ها ایجاد می شود. آبیاری کم نه تنها اسپاتی فیلوم شما را تشنه می کند بلکه سبب می شود تا گیاه کمبود مواد غذایی را تجربه کند.

توصیه می کنیم میزان رطوبت موجود در خاک را برای اطمینان از خشک بودن آن آزمایش کنید. قبل از آبیاری خاک را با انگشت تست کنید. هر زمان دو تا سه سانت از سطح خاک خشک بود گیاه را آبیاری کنید. حتما از آب باران یا آب تصفیه و یا جوشیده سرد شده برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که اسپاتی فیلوم در طول بهار و تابستان به دلیل رشد فعال خود به منابع آب بیشتری نیاز دارد. دفعات آبیاری را در فصول پاییز و زمستان به دلیل فعالیت کم گیاه کمتر کنید.

  •  آبیاری بیش از حد

آبیاری زیاد سبب ایجاد محیطی باتلاقی می شود و در نتیجه شانس زنده ماندن گیاه را از بین می برد. خاک مداوم مرطوب گلدان مانع از دسترسی ریشه ها به اکسیژن و در نتیجه خفگی آنها می شود.

محیط مرطوب نیز می تواند سبب پوسیده شدن ریشه شود. ریشه های آسیب دیده قادر به تامین مواد مغذی حیاتی برای کل گیاه نیستند و منجر به قهوه ای شدن برگ ها می شوند. از دیگر نشانه های آبیاری زیاد در اسپاتی فیلوم، زرد شدن، افتادگی و پیچ خوردگی برگ ها است.

اگر ریشه ها پوسیده شده باشند خاک بوی بدی می گیرد و رشد گیاه هم متوقف می شود. در این صورت باید گیاه را از خاک خارج کرده علاوه بر قارچ کشی از قطره ریشه زایی هم استفاده کنید تا گیاه مجدد تشویق به تولید ریشه شود.

برای خرید قارچ کش و قطره ریشه زایی از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • کیفیت آب

بی توجهی به کیفیت آب می تواند باعث قهوه ای شدن برگ های گیاه شود زیرا اسپاتی فیلوم ها به مواد معدنی حساس هستند.

آب لوله کشی حاوی مواد شیمیایی نامطلوب (کلر و فلوئور) است که شاخ و برگ گیاه شما را می سوزاند. قهوه ای شدن شاخ و برگ به دلیل تجمع بیش از حد این مواد مضر در اطراف گیاه اتفاق می افتد.

کلر و فلوئور معمولاً بروزنه های برگ را مسدود می کنند. این اتفاق مانع فتوسنتز شده و منجر به قهوه ای شدن برگ ها می شود.

از آب لوله کشی برای آبیاری اجتناب کنید تا از قهوه ای شدن برگ ها جلوگیری کنید.

آب تصفیه و آب باران بهترین جایگزین برای آب لوله کشی هستند. این آب ها فاقد مواد معدنی هستند و سلامت و زیبایی برگ ها را تضمین می کنند.

علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم

  • قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

این گیاه در زیر نور غیر مستقیم خورشید رشد می کند. نور زیاد یا کم می تواند به آن آسیب برساند. نور مصنوعی یا طبیعی به گیاه کمک می کند تا فتوسنتز را برای افزایش رشد سالم تجربه کند.

قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی آنها را می سوزاند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید باعث قهوه ای شدن برگ ها، افتادگی و پیچ خوردگی می شود. این وضعیت علاوه بر ضعیف کردن گیاه می تواند منجر به مرگ و از بین رفتن کامل گیاه شود.

اسپاتی فیلوم را به محلی که نور غیر مستقیم خورشید را دریافت می کند، منتقل کنید. اطمینان حاصل کنید که پنجره ها دارای پرده های شفاف هستند که به کاهش شدت نور خورشید کمک می کند. اگر اسپاتی فیلوم را در داخل منزل یا محیط کار نگهداری می کنید استفاده از نورهای مصنوعی  یا همان لامپ رشد گیاه بهترین گزینه برای نور طبیعی است.

اگر این اتفاق برای گیاه شما افتاده حتکا برگ های سوخته را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف رساندن مواد مغذی به قسمت های سالم شود.

 

  • هجوم آفات

این گیاهان در برابر هجوم حشرات آسیب پذیر هستند. این موجودات کوچک می توانند به گیاهان آپارتمانی شما حمله کنند و به آنها آسیب برسانند. نمونه‌هایی از حشراتی که به گیاه اسپاتی فیلوم حمله می‌کنند عبارتند از:

این حشرات شیره سلولی را می مکند و به بافت های حیاتی برگ آسیب می رسانند. سم آزاد شده در برگ ها رشد قارچ را افزایش می دهد که مانع از فتوسنتز می شود. قهوه ای شدن برگ های زنبق نشانه هجوم شدید حشرات است.

برای از بین بردن آفات باید از سموم مناسبی مانند کنفیدور استفاده کنید.

برای خرید سموم دفع آفات گیاهان از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • رطوبت کم

این گیاهان بومی جنگل های بارانی استوایی آمریکای مرکزی و آسیای جنوب شرقی هستند. این مناطق دارای رطوبت متوسطی هستند که باعث رشد و شادابی این گیاهان می شوند و در نتیجه رطوبت کم باعث پژمردگی و قهوه ای شدن برگ ها می شود.

این گیاهان سرعت تعریق بالایی دارند و خیلی زود آب از دست می دهند. از دست دادن سریع آب باعث کم آبی گیاه می شود که منجر به پیچ خوردگی و قهوه ای شدن برگ ها می شود. توصیه می کنیم سطح رطوبت داخل خانه را افزایش دهید تا از قهوه ای شدن برگ ها جلوگیری کنید.

برای تامین رطوبت مورد نیاز اسپاتی فیلوم از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کرده و یا برای گیاه جزیره بسازید.

دقت کنید که گردش هوا و تهویه مناسب انجام شود تا از بروز بیماری قارچی در گیاه جلوگیری شود.

  • دمای بالا

این گیاهان محدوده دمایی 18 تا 24 درجه سانتیگراد را در روز و 20 درجه سانتیگراد را در طول شب ترجیح می دهند.

درجه حرارت بالا باعث افزایش تعرق و میزان تنفس در گیاه می شود. گیاهان با سرعت بیشتری نسبت به جذب که منجر به قهوه ای شدن برگ ها می شود آب خود را از دست می دهند.

از طرف دیگر، دمای پایین باعث سرمازدگی می شود. کریستال های یخ اطراف گیاه به بافت های حیاتی که مانع فتوسنتز می شوند آسیب می رسانند.

دماهای پایین و بالا هر دو اثر مضر روی گیاهان آپارتمانی دارند. توصیه می کنیم برای جلوگیری از زرد شدن برگ ها، گیاه را از گرما و بادهای سرد دور نگه دارید.

  • بیماری های گیاهی

یکی از علت قهوه ای شدن برگ اسپاتی فیلوم بیماری قارچی است. این گیاه به دلیل رطوبت دوست بودن بسیار مستعد بیماری قارچی است.

از کجا بفهمیم گیاه قارچ گرفته؟

زمانی که لک های قهوه ای روی برگ ها ایجاد می شود باید لک ها را بررسی کنید اگر نرم هستند ناشی از بیماری قارچی بوده و اگر خشک هستند به دلیل خشکی و کمبود رطوبت در محیط است.

برگ های آلوده را از گیاه جدا کرده و گیاه را دو تا سه نوبت تحت درمان با قارچ کش قرار دهید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *