Home / مقالات / علت باز نشدن برگ جدید فیکوس

علت باز نشدن برگ جدید فیکوس

علت باز نشدن برگ جدید فیکوس چیست؟

چرا گیاه فیکوس من برگ جدید میده ولی باز نمیشه؟

اگر این سوال در ذهن شما هم هست حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید

درسته که این گیاه نگهداری راحتی داره اما حقیقت اینه که حتی یک گیاه آپارتمانی با رشد سریع میتونه به طور قابل توجهی کند یا به طور کلی متوقف بشه، اگر گیاه آنچه را که نیاز داره دریافت نکنه.

علت باز نشدن برگ جدید فیکوس یا توقف رشد این گیاه میتونه به عوامل مختلفی بستگی داشته باشه اما مهم ترین عوامل میتونه موارد زیر باشه:

  • کمبود نور
  • اندازه گلدان
  • آبیاری نامناسب
  • خاک بی کیفیت
  • عدم تغذیه مناسب

در ادامه تمام موارد مهم را با هم بررسی می کنیم.

علت باز نشدن برگ جدید فیکوس

  • کمبود نور

نور مناسب تاثیر بسیار زیادی در فتوسنتز این گیاه داره و اگر نور کم بهش برسه مسلما روند انجام فرآیندهای متابولیسمی دچار مشکل شده و انرژی بسیار کمی در گیاه تولید میشه و همین مسئله میتونه منجر به عدم شکوفایی جوانه های جدید بشه.

گیاه باید در مکان پرنور فیلتر شده باشه. هرگز اجازه ندین تابش مستقیم آفتاب روی برگ ها باشه چون برگ ها به سرعت دچار سوختگی و در نتیجه خشک شدن میشن.

پشت پنجره شرقی یا جنوبی با نور فیلتر شده مکان مناسبی برای این گیاه هست. در صورتی که نور مناسب ندارین یا اصلا سراغ این گیاه نرین و یا از لامپ و وال واشرهای رشد براش استفاده کنید.

کافیه یه سر به پیج اینستاگرام اصله بزنید و از کارشناسان درباره این لام ها کمک بگیرید. ارسال به سراسر ایران رایگان هست.

  • آبیاری نامناسب

درسته که فیکوس یه گیاه رطوبت دوست هست اما این بدان معنی نیست که باید خاکش مداوم خیس و غرقابی باشه. از طرف دیگه نباید اجازه بدین که خاک گیاه زیاد خشکی بکشه. نکته مهمی که برای آبیاری این گیاه باید در نظر بگیرید اینه که برای تشخیص موعد آبیاری از تست خشکی خاک استفاده کنید.

انگشت یا سیخ چوبی را در خاک فرو کنید و هر زمان به اندازه 5 سانت از سطح خاک خشک بود آبیاری رو انجام بدین.

مسئله ای که باید بسیار به اون اهمیت بدین اینه که برای آبیاری از آب تصفیه یا جوشیده سرد شده و هم دما با محیط استفاده کنید. این گیاه به املاح آب و آب در دمای پایین بسیار حساسه و علت باز نشدن برگ فیکوس میتونه رعایت نکردن همین یک مورد ساده باشه.

  • اندازه گلدان

مسئله اندازه گلدان برای تمام گیاهان مهمه. سایز گلدان فقط باید یک سایز بزرگتر از حجم ریشه ها باشه. گلدان بزرگ باعث میشه تا انرژی گیاه صرف زنده نگهداشتن ریشه بشه و توانی برای شاخ و برگ زنی باقی نمیمونه. از طرفی گلدان بسیار کوچک هم باعث میشه تا فضایی برای رشد ریشه وجود نداشته باشه و از این رو رشد گیاه متوقف میشه.

پس اگر احساس کردین سایز گلدان کوچک یا بزرگ هست حتما نسبت به انتخاب سایز مناسب گلدان اقدام کنید.

  • خاک بی کیفیت

زادگاه طبیعی این گیاه جنگل های بارانی هست. جایی که مملو از مواد مغذیه. پس بنابراین خاک برگ به تنهایی اصلا برای رشد این گیاه مناسب نیست.

خاک باغچه هم براش بسیار سنگینه و باعث تجمع آب در خودش میشه از این رو ریشه ها بعد از مدت زمان کمی خراب میشن و گیاه از بین میره.

جهت رفاه حال شما عزیزان خاک خارجی در بسته های 5 لیتری با ارسال رایگان در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده که برای ثبت سفارش میتونید از طریق دایرکت با ما در ارتباط باشید.

  • عدم تغذیه مناسب

مسئله تغذیه رو برای تمام گیاهان باید کاملا جدی بگیرید. گیاهانی که سوخت و ساز بالایی دارند طبیعتا نیازمند تغذیه ویژه هستند. فیکوس هم در همین دسته از گیاهان قرار داره. این گیاه برای حفظ سرسبزی برگ هاش به کود آهن و جهت رشد و برگ زنی به قطره ریشه زایی و برگ زنی نیاز داره.

پک تقویت این گیاه هم در فروشگاه موجوده کافیه با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • دمای نامناسب عدم رطوبت

به جرات میتونم بگم این دو فاکتور از مهم ترین دلایل باز نشدن برگ فیکوس هستند. اگر گیاه شما در مجاورت باد کولر هست مطمئنا شرایط نرمالی رو برای رشد نداره. باید گیاه در در دمای ثابتی نگهدارید دمایی بین 18 تا 25 درجه.

فاکتور مهم بعدی رطوبت هست. همون طور که در بالا هم اشاره شد این گیاه در زادگاه خودش یعنی جنگل های مرطوب و بارانی، به صورت مداوم رطوبت رو از محیط میگیره. پس نمیتونه در خونه های خشک و بدون رطوبت زندگی کنه. رطوبت مورد نیاز این گیاه بین 40 تا 50 درصد هست. از طریق ساخت جزیره و یا استفاده از دستگاه بخور رطوبت مورد نیازش رو تامین کنید.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *