Home / آفات و بیماری ها / علت سفید شدن برگ شمعدانی

علت سفید شدن برگ شمعدانی

علت سفید شدن برگ شمعدانی چیست؟

شمعدانی یه گیاه نوستالژی بسیار دوست داشتنی هست که اگر بدونید برای رسیدن به گلدهی و سالم موندن به چه چیزهایی نیاز داره، میتونید سالها این گیاه زیبا رو بدون مشکل داشته باشید.

قبلا در مورد گل شمعدانی و نکاتی که باید بدونید مقالات جداگانه ای نوشته شده که لینک بعضی از اون ها رو براتون قرار میدم:👇🏻

در این مطلب هم که قراره در مورد علت سفید شدن برگ شمعدانی صحبت کنیم.

پس اگر گیاه شما هم با این مشکل مواجه هست تا انتهای این مطلب رو کامل مطالعه کنید.

علت سفید شدن برگ شمعدانی

اول از هر چیز باید نوع سفیدی مشخص بشه. در برگ های شمعدانی دو مدل سفیدی داریم:

  1. برگ ها کمرنگ و متمایل به سفید میشن.
  2. روی برگ ها پودر سفید رنگی تشکیل میشه که با دست زدن یا فوت کردن پراکنده میشن.

در مورد اول کمبود مواد غذایی و در مورد دوم بیماری قارچی باعث بروز مشکل میشه که در ادامه هر دو رو توضیح میدم.

به صورت کلی  میتونیم علت سفید شدن برگ شمعدانی رو از چهار عامل مهم بدونیم:

  1. کمبود مواد غذایی
  2. قارچ
  3. آفات
  4. کمبود نور

1- کمبود مواد غذایی:

علت سفید شدن برگ شمعدانی

گیاهان برای سالم ماندن به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند و اگر کمبود هر یک از این مواد مغذی را داشته باشند، باعث سفید شدن برگ ها می شود. شایع ترین کمبود مواد مغذی که باعث سفیدی برگ ها می شود کمبود آهن است.

کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث سفید شدن برگ‌ها به دلیل کمبود کلروفیل شود. کلروفیل همان چیزی است که به گیاهان رنگ سبز می دهد، بنابراین اگر برگ ها فاقد کلروفیل باشند، سفید می شوند.

برای درمان کمبود مواد مغذی، باید گیاه خود را کود دهید. کودی را انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی باشد که گیاه شما فاقد آن است. به عنوان مثال، اگر گیاه شما کمبود آهن دارد، کودی را انتخاب کنید که آهن بالایی دارد.

حتماً دستورالعمل های روی برچسب کود را دنبال کنید، زیرا کود بیش از حد می تواند به همان اندازه کم مضر باشد. کود را به خاک اطراف گیاه خود بمالید، مراقب باشید که روی برگ ها وارد نشود.

پس از استفاده از کود گیاه خود را به خوبی آبیاری کنید و در عرض چند هفته تفاوت رنگ برگها را مشاهده خواهید کرد.

به صورت کلی شمعدانی برای رشد و پر شاخ و برگ شدن نیازمند کود آهن و کود گلدهی هست. دوستان عزیز به هیچ عنوان از سه بیست برای این گیاه استفاده نکنید چون نیتروژن بالای این کود باعث عدم گلدهی در گیاه میشه.

برای رفاه حال شما عزیزان کودهای مورد نیاز این گیاه که همگی از بهترین برندهای خارجی هستند رو با ارسال رایگان درب منزل تهیه کردیم. کافیه برای  دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید. مشاورین ما بعد از ثبت سفارش تمام توصیه های لازم جهت استفاده از محصولات و مراقبت اصولی از گیاه رو به شما میدن. تیم پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی مشکلات شما عزیزان در زمینه نگهداری از گل و گیاه است.

 

2- قارچ:

 

در این مشکل، گرد سفیدرنگی روی گیاه نشسته و بعد از مدتی باعث بی حال و خشک شدن برگ ها میشه. این عارضه به دلیل نوعی قارچ به نام کپک پودری (Erysiphales ) به وجود میاد.

اگر این حالت روی برگ گیاه شما به وجود آمده ابتدا باید با صابون محلول پاش مخصوص گیاهان برگ ها را تمیز کنید.

هنگامی که کپک پودری را حذف کردید، مهم است که از قارچ کش برای از بین بردن هاگ های باقی مانده استفاده کنید. این کار از بازگشت قارچ و آلوده شدن مجدد گیاه شما جلوگیری می کنه.

هم قارچ کش خارجی و هم صابون محلول پاش در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده. به اینستاگرام ما مراجعه کنید.

از آنجایی که کپک پودری شرایط مرطوب را دوست داره، مهم است که مطمئن بشین گیاه شما جریان هوای کافی داره. برگ ها و ساقه های مرده یا در حال مرگ را هرس کنید، چرا که وجود این برگ ها میتونن محیط مناسبی را برای رشد قارچ فراهم کنند.

3- آفات

این گیاه هم مانند سایر گیاهان میتونه مورد حمله آفات قرار بگیره. پس حتما گیاهتون رو هر ماه بررسی کنید تا از نظر عدم وجود آفت مطمئن بشین. این آفت ها به پشت برگ ها یا روی ساقه میچسبن و از شیره گیاه میخورن. در نتیجه میتونن باعث بدرنگ و خشک شدن برگ ها بشن.

برای نابودی آفات باید از سموم مخصوص آفتکش استفاده کنید که بر حسب نوع آفت فرق میکنه. میتونید عکس گیاه بیمارتون رو به دایرکت اینستاگرام بفرستین تا مشاوره بگیرین.

4- کمبود نور:

شمعدانی یه گیاه مناسب برای فضای بیرون هست و داخل آپارتمان دوامی نداره. اگر در منزل نگهداری بشه دچار رشد علفی و عدم گلدهی میشه. علاوه بر این، ساقه ها و برگ ها به رنگ زرد کم رنگ یا سفید می شوند.

گیاه تیره رنگ به دلیل کمبود کلروفیل سفید می شود. رنگدانه کلروفیل مسئول رنگ سبز برگها است. کلروز وضعیتی است که در آن مقدار کلروفیل تولید شده توسط برگها ناکافی است.

برای رفع این مشکل، مکانی را انتخاب کنید که شمعدانی نور کافی دریافت کنه.جایی که صبح ها آفتاب خوبی داره و ظهرها در سایه باشه.

آفتاب تند ظهر تابستان باعث سوختن برگهاش میشه.

چگونه از سفید شدن برگ های شمعدانی جلوگیری کنیم؟

پیشگیری همیشه بهترین درمان است، بنابراین مهمه که در وهله اول اقداماتی را برای جلوگیری از سفید شدن برگ های شمعدانی خود  انجام بدین . در اینجا چند نکته برای جلوگیری از سفید شدن برگ در گیاهان شمعدانی وجود داره:

  • گیاهان خود را در اوایل روز آبیاری کنید تا برگها قبل از شب خشک شوند
  • هر برگ و ساقه مرده یا در حال مرگ گیاه خود را هرس کنید
  • اطمینان حاصل کنید که گیاه شما دارای جریان هوای کافی با هرس منظم آن و عاری از هرگونه آلودگی است
  • خاک اطراف گیاه خود را به طور مرتب آزمایش کنید و در صورت نیاز کود بدین
  • اگر متوجه هر گونه آفت در گیاه خود شدید، بلافاصله نسبت به حذف آنها اقدام کنید

با رعایت این نکات می توانید گیاهان شمعدانی خود را سالم نگه دارید و از سفید شدن برگ ها جلوگیری کنید.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *