Home / مقالات / کود سه بیست برای سرخس

کود سه بیست برای سرخس

اگر شما هم از طرفداران این گیاه بسیار جذاب هستید حتما نسبت به تغذیه گیاه حساسید و این سوال براتون پیش آمده که آیا کود سه بیست برای سرخس خوب است یا نه؟

از اونجایی که متاسفانه گلفروشان محترم فقط کود سه بیست را تجویز میکنند بیشتر افراد از این کود برای تمام گیاهانشون استفاده می کنند بدون این که نیاز طبیعی گیاه خودشون رو بشناسند تصمیم گرفتیم با توجه به عکس هایی که هر روز در اینستاگرام به دستمون میرسه و مشکلاتی که بسیاری از دوستان بعد از استفاده از این کود تجربه کردند، یه توضیح کلی درباره این کود و تاثیرش بر روی سرخس بدیم.

پس اگر شما هم این سوال در ذهنتون به وجود آمده حتما این مقاله را مطالعه کنید.برای بالا بردن اطلاعات خودتون در زمینه نگهداری از سرخس، مقاله علت خشک شدن و ریختن برگ های سرخس را هم مطالعه کنید.

سرخس ها گیاهانی هستند که ساقه ندارند و برگ ها مستقیم از دل خاک بیرون میان. بنابراین باید از کودهایی استفاده کنیم که موجب رشد سریع تر و بهتر این برگ ها بشن.

اما قبل از هر چیز بهتره یه شناختی کلی نسبت به کود سه بیست داشته باشیم.

گیاهان بیشتر از هرچیز دیگر به سه عنصر نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) نیاز دارند. به کود هایی که مجموع عناصر فوق را با هم و به نسبت متناسب دارا باشد اصطلاحا کود کامل یا NPK گفته میشود.

عناصر تشکیل دهنده کود سه بیست

  • N (نیتروژن) : 20%
  • P (فسفر) : 20%
  • K (پتاسیم) : 20%

کود سه بیست برای سرخس خوب یا بد؟

ملاحظه می کنید که کود سه بیست هر سه عنصر را به صورت مساوی داراست.

اما باید بدونیم که سرخس در دسته گیاهانی قرار داره که نیاز کودی کمی داره به ویژه اگر خاک این گیاه را با کمپوست غنی کرده باشید. پس باید از کودهای متعادل برای این گیاه استفاده کنیم.

سه بیست دارای نیتروژن بالایی هست و این نیتروژن میتونه برای سرخس که نیاز کودی کمی داره مضر باشه و باعث سوختن برگ ها بشه.

شاید شما هم این موضوع رو تجربه کردین که با وجود کوددهی منظم با کود سه بیست و آبیاری اصولی، باز هم برگ این گیاه میسوزه و خشک میشه. علت همین نیتروژن زیادی هست. نیتروژن بیش از حد میتونه باعث سوختگی نوک ریشه و برگ بشه.

نمک های نیتروژن دور ریشه تجمع میکنن و سبب سوختگی ریشه و در نتیجه سوختگی نوک و کناره برگ ها و در نهایت خشک شدن اون ها میشن.

خوب حالا که فهمیدیم کود سه بیست به دلیل قوی بودن برای سرخس مناسب نیست این سوال مطرح میشه که پس چه کودی مناسب سرخس است؟

کود مخصوص سرخس

توصیه ما قرص جوشان گیاهان خانگی هست. این کود فرمولی بسیار متعادل داره و باعث رشد رویشی و زایشی سرخس میشه.

  • این محصول حاوی تمام مواد مغذی لازم جهت رفع کلیه نیازهای تغذیه ای گیاه هست.
  • به دلیل وجود آنتی استرس، مقاومت گیاه رو در برابر استرس های محیطی مانند تغییرات نور و دما و … بالا میبره.
  • به شاداب سازی گیاه کمک میکنه.
  • از ریزش برگ ها جلوگیری میکنه.

 

 

کود مناسب دیگه ای که میتونید برای سرخس استفاده کنید کود پتاس بالا هست. این کود به دلیل وجود پتاسیم زیادتر، سبب افزایش برگ دهی در سرخس میشه.

خواص و فرمول این کود رو میتونید در مقاله کود npk چیست؟ مطالعه کنید.

و اما کود دیگه ای که سرخس بهش نیاز داره کود آهن هست. گیاهان برگ سبز برای حفظ رنگ زیبای خودشون نیازمند آهن هستند. هر سی تا چهل روز یک بار به سرخس آهن بدین.

برای تهیه کودهای مورد نیاز سرخس و یا جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا تماس با شماره 09172940431 با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید. مشاورین ما بعد از ثبت سفارش تمام توصیه های لازم جهت استفاده از محصولات و مراقبت اصولی از گیاه رو به شما میدن. تیم پشتیبانی 24 ساعته پاسخگوی مشکلات شما عزیزان در زمینه نگهداری از گل و گیاه است.

About admin

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *