Home / گیاهان نوردوست / کاج مطبق – روش نگهداری کاج مطبق و کودهای مورد نیاز

کاج مطبق – روش نگهداری کاج مطبق و کودهای مورد نیاز

کاج مطبق که با نام کپیناژ هم شناخته می‌شود گیاهی است که در طبیعت می‌تواند تا 60 متر رشد کند اما در داخل خانه این گیاه نهایتا به حدود 2 متر می‌رسد.
این گیاه واقعا یک کاج نیست بلکه تنها شبیه آن‌ها است.
کاج مطبق گیاهی همیشه سبز است. این گیاه قدی بلند دارد و شاخه‌های افقی آن با برگ‌های سوزنی شکل به شکلی متراکم پوشانده شده است. با بالا رفتن سن این گیاه، برگ‌های سوزنی شکل آن تیره‌تر می‌شوند.
زادگاه اصلی این گیاه جزیره نورفولک استرالیا است.
نگهداری کاج مطبق کار خیلی آسانی نیست. این گیاه نیاز به خاکی مناسب، کوددهی و آب‌دهی منظم دارد.
این گیاه به آب و هوایی معتدل و بدون یخ‌زدگی نیاز دارد مانند همانچه در زادگاهش بوده است.

در زمستان این گیاه می‌تواند دمایی بین 5 الی 10 درجه را تحمل کند. کاج مطبق دوست ندارد بیش از حد آب دریافت کند همچنین آفتاب صبح و عصر را دوست دارد ولی بیشتر دوست دارد در سایه باشد. این گیاه همچنین به رطوبتی حدود 80% نیاز دارد.
اگر بتوانید یک مراقبت منظم را برای این گیاه فراهم کنید آن‌وقت شاهد زیبایی این گیاه خواهید بود.

اطلاعات اجمالی کاج مطبق

  • نام علمی: Araucaria heterophylla
  • خانواده: مطبق کاجیان
  • راسته: هتروفیلیا
  • نام‌های مرسوم: کاج مطبق، کپیناژ
  • بومی: جزیره نورفولک استرالیا
  • نوع رشد: مخروطی
  • حدود دو متر رشد در داخل خانه
  • سایز مخروط‌های ماده حدود 18 سانت و مخروط‌های نر حدود 4 سانت
  • برگ‌هایی سوزن شکل به طول 4 الی 5 میلی‌متر

کاج مطبق

روش نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق نور مستقیم خورشید را نمیپسندد اما با نور صبح یا عصر مشکلی ندارد. بقیه اوقات این گیاه دوست دارد در سایه باشد اما کماکان به نور نیاز دارد و تنها مشکلش نور مستقیم است برای همین باید نوری غیر مستقیم برای آن فراهم کنید.

اگرچه سایهٔ روشن را تحمل می‌کند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید. گیاهان گلدانی که در داخل منزل پرورش یافته‌اند نمی‌توانند یکباره در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

در تابستان گرما را تا 40 درجه تقریباً تحمل می‌کند ولی در زمستان به هیچ وجه تحمل یخبندان را ندارد.

کاج ها همگی عاشق هوای خنک هستند ، این گل هم علاقه ی خاصی به خنکی و تهویه مناسب دارد در تابستان حتما توی راه پله خنک یا تراس شمالی یا بالکن نگهداری کنید.در زمستان هم در راه پله بسیار مناسب هست زیرا داخل اتاق علی رغم خنکی هوا ولی تهویه مناسب وجود ندارد ، گرمی هوا و تهویه ناکافی باعث شل شدن و افتادگی برگها می شود.

کاج مطبق از منطقه‌ای نیمه‌گرمسیری و معتدل می‌آید که فقط دو فصل در آن وجود دارد. فصلی بارانی که از فروردین تا شهریور طول می‌کشد و فصلی سرد که از مهر تا اسفند است.
اگر قرار است این گیاه در کنار ما باشد باید همین شرایط را برایش بازسازی کنیم.
در طول بهار تا تابستان این گیاه به آب زیادی نیاز دارد. ریشه‌های این گیاه در این مدت نباید هیچ‌گاه خشک شوند و البته نباید هم در آب غرق باشند. هر زمان که سطح خاک خشک شد زمان آب‌دهی مجدد به این گیاه است.
بهتر است برای آب دادن به این گیاه از آب باران یا از آب بدون املاح استفاده کرد.
اگر در سینی گلدان کاج مطبق سنگ‌ریزه وجود ندارد بعد از بیست دقیقه آب سینی را خالی کنید تا گیاه در آب نماند.

بهتر است به منظور تامین رطوبت مورد نیاز گیاه از جزیره استفاده کنید.

کاج مطبق

کود مناسب کاج مطبق

این گیاه برای تامین سبزینگی برگ ها می بایست در فصول معینی کود آهن دریافت کند. همچنین نیازمند کودهای پتاس بالا و یا جلبک دریایی است تا برگ های سالم و کشیده داشته باشد.

برای تهیه کودهای مورد نیاز این گیاه با ارسال رایگان درب منزل از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

خاک مناسب

کاج مطبق چیز زیادی از خاک نمی‌خواهد فقط اینکه خیلی اسیدی نباشد.
این کاج به خاکی نیاز دارد که:
● خاکی سبک و کم اسید باشد
● مرطوب باشد
● ماسه‌ای-رسی باشد تا به خوبی تخلیه شود و سبک باشد

ما در فروشگاه اینترنتی اصله خاک هلندی سبک و اسیدی را برای این گیاه تهیه کردیم با ارسال رایگان درب منزل. برای ثبت سفارش میتونید از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

 

تکثیر کاج مطبق به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.
برای تکثیر این گیاه شما نیاز به مقداری تجربه، تحمل ناامیدی و صبر زیاد نیاز دارید.
کاج مطبق را می‌توان از روش کاشت بذر یا قلمه زدن تکثیر کرد.
کاشت بذر روشی زمان‌بر است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا شکل اصلی کاج مطبق را ببینید اما نکته مثبت آن این است که یک گیاه موزون و یک دست را خواهید داشت.
تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن روشی سریع‌تر است ولی گیاه در نهایت نامتقارن خواهد بود.

تکثیر از طریق بذر

یک گلدان پلاستیکی ده سانتی انتخاب کنید و خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد در آن بریزید.
خاک را سیراب کنید و اجازه دهید برای ده الی پانزده دقیقه استراحت کند تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.
حدود 15 الی 20 سانت بالایی کاج مادر را ببرید. قسمتی از گیاه را ببرید که موزون و مرتب باشد زیرا یک قلمه ناموزون باعث رشد گیاهی نامتقارن خواهد شد.
برگ‌های قسمت پایینی ساقه را جدا کنید و ساقه را در یک هورمون ریشه زا قرار دهید و بعد از خارج کردن از هورمون با ضربه زدن به آن سعی کنید تا ساقه را تمیز کنید.
یک سوراخ متوسط در خاک گلدان ایجاد کنید تا قسمت بی برگ گیاه در آن قرار گیرد و تا عمقی در خاک قرار دهید که سقوط نکند. بهتر است تا زمانی که گیاه ریشه دهد برای آن تکیه گاهی درست کنید.
سعی کنید خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و گلدان را در محیطی نورگیر قرار دهید.
می‌توانید با کشیدن پلاستیک در اطراف گلدان رطوبت خاک را بیشتر حفظ کنید اما مواظب باشید تا رطوبت بیش از حد نشود یا پلاستیک با گیاه تماس پیدا نکند تا باعث پوسیدگی گیاه نشوید.
بعد از حدود هشت الی ده هفته مطمئن شوید که گیاه ریشه داده باشد. حالا می‌توانید پلاستیک را جدا کنید و گیاه را به گلدانی بزرگتر انتقال دهید و مانند یک کاج مطبق معمولی از آن نگهداری کنید.

کاج مطبق

مشکلات کاج مطبق

زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها

زرد شدن و یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها به عواملی همچون کمبود مواد غذایی به خصوص آهن و یا بیماری گیاه مربوط می‌شود و برای رفع این مشکلات از قارچ‌کش مانکوزب استفاده کنید و همچنین برای تأمین مواد مغذی از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی و همچنین کود آهن استفاده کنید.

خشکی نوک برگ

خشکی نوک برگ این گیاه می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد از جمله: گرما، رطوبت کم، نور زیاد، خشکی محیط و آبیاری کم و نامناسب؛ که باید تک‌تک دلایل مورد بررسی قرار گیرد.

برای تأمین رطوبت می‌توان آب را روی برگ‌ها اسپری کرد، ولی بهترین روش برای تأمین رطوبت قرار دادن یک سینی یا زیر گلدانی روی سنگریزه است که فقط باید دقت شود که آب با خاک گلدان تماس نداشته باشید.

خشکی برگ‌های پایینی

علت خشک شدن برگ‌های پایینی بخاطر شرایط نامناسب محیطی مانند نور، درجه حرارت و همچنین پایین بودن رطوب می‌باشد که با استفاده از مطالب بالا رطوبت و شرایط گیاه را فراهم کنید.

مقاله کاملی در مورد علت خشک شدن کاج مطبق در سایت قرار داده شده است. برای تکمیل اطلاعات خود حتما این مقاله را مطالعه کنید.

سوال:

با سلام -متاسفانه کاج مطبقی با ارتفاع 70 سانتیمتر و با شرایط رشد عالی دارم که از قسمت میانی شکسته و جدا شده خواستم بپرسم 1- آیا قسمتی که توی گلدون مونده مجدد رشد میکنه؟؟   2- آیا قسمت بالایی که از وسط گیاه به بالاست قابل قلمه زدن هست الان توی آب گذاشتم؟؟؟  3- آیا از برگهای درخت میشه قلمه زد؟؟  بابت اطلاعاتی هم که میدید ممنونم

پاسخ:

سلام بله البته قلمه باید از انتها ی ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در می‌آید. در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود چند ساقهٔ دیگر در محل بریدگی بوجود می‌آید که برای تکثیر از آن‌ها می توان استفاده نمود . البته قلمه را باید با استفاده از هورمون ریشه زا ریشه دار کرد .

جهت دریافت مشاوره درمان گیاه بیمار و یا خرید محصولات و کودهای مورد نیاز گیاهانتون از طریق اینستاگرام و یا ایتا با کارشناسان و مسئولین واحد فروش در ارتباط باشید.

About admin

Check Also

نحوه نگهداری از سینگونیوم صورتی

سینگونیوم صورتی به دلیل طرح و رنگ چشمگیرش، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. علاوه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *