Home / آفات و بیماری ها / نشانه های آبیاری زیاد گندمی

نشانه های آبیاری زیاد گندمی

نشانه های آبیاری زیاد گندمی چیست؟ از کجا بفهمیم زردی یا قهوه ای شدن برگ ها از آبیاری زیاده؟

گل گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هست که اگر درست ازش نگهداری بشه تا سالها عمر میکنه و میشه گلدون های زیادی رو باهاش تکثیر کرد.

در مورد بیماری های گل گندمی قبلا مفصلا توضیحات لازم داده شده است. اما در این مطلب دوست دارم نشانه هایی که نشون میدن گیاه آبیاری غلطی داشته رو معرفی کنم.

در صورتی که گیاه زیاد آبیاری بشه و یا خاک نامناسبی داشته باشه و آب رو کامل تخلیه نکنه، ریشه های کپسول مانندش پوسیده شده و همین عامل باعث از بین رفتن کل گیاه میشه.

بنابراین از آبیاری بیش از حد گل عنکبوتی خودداری کنید زیرا آب زیاد باعث میشه تا خاک اکسیژن کمتری را در خودش نگه داره و در نتیجه ریشه ها در خاک خفه میشن. ریشه پوسیده شده هم بیماری قارچی رو به همراه داره و اگر گیاه رو نجات ندین خیلی زود گیاهتون رو از دست میدین.

پس اگر علائم زیر رو در گیاه دیدین میزان آبیاری رو کمتر کرده و یا اگر خاک نامناسبی داره حتما تعویض خاک انجام بدین.

نشانه های آبیاری زیاد گندمی

نشانه های آبیاری زیاد گندمی

  • تغییر رنگ برگ ها

اولین نشانه اینه که برگ ها کم کم رنگ سبز زیبای خودشون رو از دست داده و کمرنگ میشن. این تغییر رنگ از برگ های پایینی شروع شده و کم کم به سمت برگ های بالایی گیاه کشیده میشه. به مرور این تغییر رنگ بدتر شده و برگ ها از سبز کمرنگ به زرد تبدیل میشن.

ممکن است نوک برگ ها هم حالت سوختگی داشته باشند. در مورد این که چرا نوک برگ های گندمی می سوزد هم در مقاله ای جداگانه کاملا توضیحات لازم ارائه شده است. و بالاخره این که بعد از کمرنگ و زرد شدن برگ ها، پژمردگی و ریزش برگ ها رو شاهد خواهید بود.

  • خاک غرقابی

اگر بعد از آبیاری، خاک غرقابی شده و تا مدت ها همچنان خیس است نشان دهنده اینه که دیگه تحمل و توان جذب و خارج کردن آب رو نداره. این عامل سه حالت میتونه داشته باشه:

  1. یا آبیاری شما بسیار زیاد و اشتباه هست.
  2. یا خاک سفت و نامناسب بوده و زهکشی ندارد.
  3. و یا زهکش گلدان بسته و یا کم است و تمام آب تخلیه نمی شود.

خاکی که مدام غرقابی بمونه کپک میزنه و پوسیدگی ریشه رو به همراه داره.

  • قهوه ای شدن برگ ها

اگر لکه های قهوه ای روی برگ های گل گندمی شما وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در حال آبیاری بیش از حد آن هستید. این لکه‌های ناخوشایند در ابتدا کم و کوچک هستند اما به مرور رشد کرده و تمام برگ ها رو در بر می گیرند.

  • پژمرده شدن

اگر برگ‌ های گیاه گندمی پژمرده شده و یا افتاده و چروک به نظر میرسن، به دلیل آبیاری زیاد هست. آب اضافی حفره های داخل خاک را پر کرده و در نتیجه ریشه ها از دریافت اکسیژن تازه محروم میشن و پوسیدگی ریشه در پی این اتفاق خواهد بود. ابتدا گیاه با بی حالی و پژمردگی واکنش خود را نشان داده و اگر مشکل برطرف نشود خیلی زود از پا درآمده و از بین می رود.

  • ریزش برگها

بعد از اینکه برگ ها به دلیل آبیاری بیش از حد پژمرده شدند، شروع به ریزش می کنند. برای اطمینان از اینکه مطمئن بشید ریزش برگ ها به دلیل آبیاری بیش از حد است نه دلایل طبیعی، باید بررسی کنید و ببنید که آیا برگ های جدید هم ریزش دارند یا نه. اگر این طور بود یعنی آبیاری بیش از حد انجام شده.

  • پوسیدگی ریشه

همان طور که در بالاتر هم اشاره شد، آبیاری زیاد خفه شدن ریشه ها رو در پی داره. ریشه ای که نتونه تنفس کنه و اکسیژن تازه رو برای رشد دریافت کنه، ضعیف میشه. ریشه های ضعیف و بیمار هم زیستگاه مناسبی برای قارچ ها و سایر عوامل بیماری زا هستند که در نتیجه باعث پوسیدگی ریشه می شوند. برای اینکه متوجه بشین ریشه ها پوسیده شدن یا نه باید گیاه رو به آرومی از خاک بالا بکشید و وضعیت ریشه رو چک کنید.

ریشه های پوسیده، نرم و سیاه و آبکی هستند و بوی بدی دارند.

درمان گل گندمی با ریشه پوسیده

پس متوجه شدیم که گل گندمی نسبت به آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب بسیار حساس هست و ریشه هاش در شرایط نامساعد آبیاری به سرعت پوسیده میشن.

در شرایط پوسیدگی ریشه چه باید کرد؟

اول از همه گیاه رو از خاک دربیارین.

ریشه ها رو بشورید و اگر لهیده و خراب شدن با یه قیچی استریل اون ها رو جدا کنید.

محلول قارچ کش درست کنید و یک ربع گیاه رو درون محلول بزارین.

گلدانی کوچک تهیه کرده و با خاک مناسب پر کنید.

گل گندمی را از محلول قارچ کش بیرون آروده و در خاک جدید بزارین.

با قطره ریشه زایی و ضد استرس خاک رو آبیاری کنید و منتظر بمونید تا گیاه ریشه های جدید بزنه.

امیدوارم مقاله نشانه های آبیاری زیاد گل گندمی برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر شما هم با نگهداری این گیاه مشکل دارین و یا در منزل یا محل کار گیاهان بیمار دارین از طریق اینستاگرام و یا با شماره 09174920431 با کارشناسان ما تماس گرفته تا علت بروز مشکل مشخص و درمان صحیح گیاه خدمتتون معرفی بشه.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *