Home / گلهای آپارتمانی / فیلودندرون برکین – راهنمای کامل نگهداری از این گیاه

فیلودندرون برکین – راهنمای کامل نگهداری از این گیاه

فیلودندرون برکین با نام “Birkin” یا “White Wave” که به‌ خاطر طرح‌ های زیبای روی برگ هایش بسیار محبوب  و پرطرفدار است، عضوی از خانواده Araceae  و یک گیاه گرمسیری بومی جنگل‌های گرم و بخارآلود برزیل است.

این فیلودندرون رنگارنگ، برگ های قلبی شکلی از سبز تیره تا سبز روشن تولید می کند.

چگونه از فیلودندرون برکین مراقبت کنیم؟

به صورت کلی👇🏼👇🏼

فیلودندرون برکین با خاکی غنی، سبک و مطبوع بهترین عملکرد را دارد.

نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.
درجه حرارت 23 تا 29 درجه سانتی گراد و رطوبت 60-70 درصد نیاز دارد.

هنگامی که چند سانت بالای خاک خشک شد، به طور کامل آبیاری کنید و با کود گیاهان آپارتمانی غنی از کلسیم و منیزیم تغذیه کنید.

خاک ایده آل سبک و مطبوع با زهکشی خوب و حفظ رطوبت
نیاز آبی 3 تا 5 سانت از سطح خاک خشک شد آبیاری کنید
نور ایده آل زیاد و غیرمستقیم
دمای ایده آل 23 تا 29 درجه سانتی گراد
رطوبت ایده آل 60-70%
گلدهی بسیار نادر
سمیت در صورت خورده شدن برای انسان و حیوانات خانگی سمی است
هرس فقط شاخ و برگ خشک شده را جدا کنید
آفات رایج کنه تارعنکبوتی

 

نکات مهم نگهداری از فیلودندرون برکین

فیلودندرون برکین

زمانی که این گیاه را خریداری کرده و به منزل می آورید ابتدا چک کنید که زهکش گلدان کاملا باز باشد تا از باتلاقی شدن خاک جلوگیری شود. بهتر است گلدان را روی جزیره نگهداری کنید.

قبلا آموزش درست کردن جزیره در سایت قرار داده شده است.

آبیاری مناسب

پیروی از یک برنامه دقیق و منظم برای آبیاری این گیاه ضروری است. در صورتی که آبیاری زیاد انجام شود ریشه ها می پوسند و اگر خاک خشکی زیادی بکشد گیاه خشک و چروک می شود.

بهترین روش این است که هر زمان به اندازه 3 تا 5 سانت از سطح خاک گلدان خشک شد، آبیاری را انجام دهید.

نور مناسب

برکین در زادگاه خود زیر سایه درخاتان زندگی و رشد می کند بنابراین نور زیاد و غیرمستقیمی را دریافت می کند. اگر نور کمی به گیاه برسد، رشد گیاه متوقف شده و اندازه برگ ها کوچک می شود و خطوط روی برگ ها محو می شود و اگر نور مستقیم دریافت کند رنگ برگ ها سفید شده و کم کم می سوزند و خشک می شوند.

بنابراین بهترین نور، نور زیاد و غیرمستقیم است.

دمای مناسب

 “فیلودندرون برکین” به طور طبیعی گیاهی گرما دوست است و در دمایی که بین (23 تا 29 درجه سانتیگراد) در روز و (18 تا 21 درجه سانتیگراد) در شب ، به خوبی رشد می کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که این گیاه به سرما مقاوم نیست بنابراین دمای زیر 10 درجه سانتی گراد را نمی تواند تحمل کند.

بهترین مکان قرارگیری

سعی کنید شرایطی همچون زادگاهش را فراهم کنید. جنگل های برزیل، روشن، گرم و مرطوب هستند بنابراین بهترین مکان برای نگهداری این گیاه آشپزخانه و یا حمام است به شرطی که نورگیر باشند و گیاه شرایط نوری مناسبی دریافت کند.

فراموش نکنید که نور، گرما و رطوبت از نیازهای اصلی این گیاه است.

کوددهی

این گیاه نیازمند کودهای سرشار از کلسیم و منیزم است. هر کودی را به این گیاه ندهید. قطره برگ انگیزی اصله می تواند نیازهای تغذیه ای این گیاه را برطرف کند. در صورتی که گیاه تغذیه مناسبی نداشته باشد، رنگ برگ ها زرد و گیاه پژمرده می شود.

آیا فیلودندرون برکین سمی است؟

 «فیلودندرون برکین» دارای برگ‌هایی است که حاوی کریستال‌ های اگزالات کلسیم است که در صورت بلعیدن برای حیوانات خانگی و انسان سمی است. برخی از عوارض جانبی این سموم می تواند باعث بثورات جلدی، درد، التهاب، ترشح آب دهان و از دست دادن تکلم شود.

روش تکثیر گل فیلودندرون برکین

بهترین روش برای تکثیر این گیاه استفاده از قلمه ساقه است و بهترین زمان قلمه گیری در فصل بهار است. برای این کار ساقه هایی به صول 7 تا 10 سانت را از یک گیاه مادر جدا کنید. قلمه را چند ساعت در محیط قرار دهید تا انتهای آن اصطلاحا پینه ببندد. سپس در هورمون ریشه زایی قرار داده و بعد در یک ظرف آب بگذارید.

به جای هورمون ریشه زایی می توانید از قطره ریشه زایی اصله هم استفاده کنید. طبق دستور هر ده روز گیاه را با قزره ریشه زایی اصله تغذیه کنید و منتظر بمانید تا گیاه ریشه بزند.

در این مدت باید ظرف آب را در مکان گرم با نور مناسب قرار دهید تا روند ریشه زنی به خوبی انجام شود. بعد از این که ریشه زنی به خوبی انجام شد، گیاه را در گلدان جدید با خاک مناسب بکارید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان سالانه برای این گیاه توصیه می شود.

علائمی که نشان می دهد زمان تعویض گلدان رسیده است:

  • زرد شدن برگ ها
  • کاهش رشد
  • برگ های بالغ می ریزند
  • ریشه در بالای خاک قابل مشاهده است
  • خارج شدن ریشه ها از سوراخ های زهکشی گلدان

فیلودندرون برکین

آفات و بیماری های رایج فیلودندرون برکین

از بین آفات، شپشک آردآلود و کنه تارعنکبوتی زیاد به این گیاه حمله می کنند. باید به صورت مداوم این گیاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه آفتی اقدامات مراقبتی لازم که شامل قرنطینه کردن گیاه، حذف آفات و سم پاشی است را انجام دهید.

از بین بیماری ها هم بیماری قارچی ناشی از آبیاری زیاد و خاک آلوده و نامناسب این گیاه را تهدید می کند. در صورت بروز مشکل می بایست گیاه تحت درمان با قارچ کش قرار گرفته و سپس تعویض خاک انجام شود.

علت زرد شدن برگ برکین

زرد شدن برگ ها نشانه آبیاری زیاد و یا عدم تغذیه مناسب است.

قهوه ای شدن برگ ها نشانه آبیاری نامناسب و خشکی محیط است. آبیاری را تنظیم کرده و رطوبت محیط را بالا ببرید.

هر آنچه که شما برای رشد و نگهداری این گیاه نیاز دارین از خاک و کود و داروهای تقویتی و لامپ رشد گیاه و … در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده برای خرید با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران و یا دریافت مشاوره جهت درمان گیاه بیمار از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

About اصله

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *