Home / آفات و بیماری ها / مشکلات برگ انجیری و راه حل برطرف کردن آن ها

مشکلات برگ انجیری و راه حل برطرف کردن آن ها

با مشکلات برگ انجیری و راه حل برطرف کردن آن ها آشنا بشیم.

گل برگ انجیری (Monstera deliciosa) با اون برگ های بزرگ و شکاف دار و جذابش طرفدارهای زیادی داره و میتونه زیبایی بخش هر خونه ای باشه. اما یه سری مشکلات شایعی درباره این گیاه وجود داره که اگر خدایی نکرده گیاه درگیر این مشکلات بشه، باید نسبت به درمان و برطرف کردن اون ها اقدام کرد تا از آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری بشه.

هر روزه سوالات زیادی درباره این مشکلات به دستمون میرسه. سوالاتی مثل:

  • رشد سریع برگ انجیری چجوری ممکن میشه؟
  • درمان سوختگی برگ انجیری چیه؟
  • درمان قارچ برگ انجیری چجوریه؟
  • علت نوک سوزی برگ انجیری چیه؟
  • ریشه های هوایی برگ انجیری را چکار کنیم ؟
  • علت سوراخ شدن برگ انجیری چیه؟
  • علت سوختن برگ انجیری چیه؟
  • علت خشک شدن برگ انجیری چیه؟
  • چرا برگ انجیری در آب در حال خشک شدنه؟
  • چرا برگ های جدید قبل از باز شدن می سوزند؟

به همین دلیل تصمیم گرفتم مهم ترین مشکلات این گیاه زیبا رو در این مقاله توضیح بدم و امیدوارم خوندن این مقاله بتونه به شما در بهتر نگهداری کردن از گل برگ انجیری کمک کنه.

هر آنچه که شما برای رشد و نگهداری این گیاه نیاز دارین از خاک و کود و داروهای تقویتی و لامپ رشد گیاه و … در فروشگاه اینترنتی اصله موجوده برای خرید با ارسال رایگان درب منزل به سراسر ایران از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید

مشکلات برگ انجیری و راه حل برطرف کردن آن ها

چرا برگ انجیری در آب در حال خشک شدنه؟

اگر شما این گیاه را در آب نگهداری می کنید باید بدونید که به غیر از آب باید تغذیه مناسبی رو برای این گیاه در نظر بگیرید. نمیتونید توقع داشته باشید یه گیاه فقط با قرار گرفتن در آب عالی رشد کنه و تند تند شاخ و برگ جدید بده.

گیاهان داخل آب به کودهای مخصوصی نیاز دارند و چون مداوم داخل آب هستن می بایست حتما دوره قارچ کشی منظم داشته باشن.

رشد سریع برگ انجیری چجوری ممکن میشه؟

مهم ترین فاکتور برای رشد بهینه این گیاه رساندن نور خوب بهش هست و بعد از اون هم تغذیه مناسب. هر چقدر فاصله این گیاه با نور بیشتر باشه، رشد کمتری داره و به مرور هم شکاف برگ ها کمتر و کمتر میشه.

پنجره شرقی یا غربی برای نگهداری گیاه عالیه. اگر پنجره های بزرگی دارین میتونید پشت پنجره شمالی هم گیاه رو بزارین. اما دقت کنید آفتاب ظهر پنجره جنوبی رو باید حتما با کشیدن پرده فیلتر کنید.

همچنین باید گیاه رو در دمای گرم نگهداری کنید، خاک سبک و مغذی و اسیدی و با زهکشی خوب داشته باشید و از کود فوق العاده استفاده کنید.

تغذیه ماهانه فراموش نشه و اگر در منزل و یا محل کار شما نور کمی وجود داره میتونید از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

  • لامپ رشد گیاه با طیف کامل نور خورشید موجوده ارسال هم رایگان به سراسر ایران

ریشه های هوایی برگ انجیری را چکار کنیم ؟

زمانی که گیاه به سن خاصی می رسد ریشه های هوایی زیادی تولید می کند که ممکنه به نظر عده ای از دوستان ظاهر گیاه رو زشت کنه و یا مزاحمتی براشون ایجاد کنه.

در طبیعت گیاه برگ انجیری از ریشه هوایی برای بالارفتن از درختان استفاده می کنه و همچنین رطوبت رو از هوا می گیره. توصیه می کنم کاری به این ریشه ها نداشته باشید و بزارین کارخودشون رو انجام بدن. اما اگر زیادی رشد کردن و یا در دست و پای شما هستن میتونید اون ها رو اصلاح کنید.

همچنین می تونید ریشه ها رو به داخل خاک هدایت کنید تا به طور بالقوه شروع به رشد در خاک کنند. و یا از قیک خزه دار کمک بگیرید و ریشه ها رو داخل خزه قیم هدایت کنید.

اگر گیاه شما ریشه هوایی نداره، فقط به آن زمان بدین. ریشه های هوایی تا زمانی که گیاه به سن خاصی نرسد ظاهر نمی شوند.

علت سوختن برگ انجیری

شاید شما هم با صحنه سوختن و قهوه ای شدن برگ انجیری مواجه شده باشید. علت های زیادی برای بروز این مشکل وجود داره اما در مورد برگ انجیری دو مورد بسیار مهم هست که حتما باید این دو رو بشناسید:

  • 1- رطوبت کم خاک: اگر نوک برگ های شما قهوه ای میشه، ممکنه به دلیل خشک شدن بیش از حد کل خاک و یا آبیاری نامناسب باشه.هرگز اجازه ندین تمام خاک به طور کامل خشک بشه. و وقتی آبیاری می‌کنید، مطمئن بشین که حداقل نصف خاک گلدان کاملا خیس شده باشه.
  • 2- بیماری قارچی: اگر گیاه شما لکه های سوختگی داره و حاشیه این لکه ها زرد رنگ هستن، باید بدونید که متاسفانه به بیماری قارچی مبتلا شده. قارچ در محیط های مرطوب با عدم تهویه هوای مناسب به سرعت رشد میکنه و میتونه در مدت کوتاهی سایر گیاهان رو هم درگیر کنه. در این شرایط باید حتما گیاه تحت درمان با قارچ کش قرار بگیره.

به نوع سوختگی روی برگ دقت کنید. این دقیقا همون بیماری قارچی هست که بالاتر توضیح دادم.

اگر گیاهی رو به تازگی خریداری کردین یک هفته قرنطینه کنید و حتما قارچ کش بهش بدین تا اگر احیانا بیماری داره به سایر گیاهان منتقل نشه.

مقاله کاملی در مورد علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی وجود داره که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

چرا برگ های جدید قبل از باز شدن قهوه ای می شوند؟

مشکلات برگ انجیری

اگر برگ های جدید گیاه شما قبل از باز شدن قهوه ای یا سیاه میشن، به احتمال زیاد گیاه شما از عدم تعادل رطوبت بسیار بد خاک رنج می برد.

یا خاک شما خیلی خشک شده است یا اینکه برای مدت طولانی خیس مانده است.

علت پژمرده شدن برگ انجیری

این مشکل بیشتر به این دلیل است که خاک شما فوق العاده خشک یا بسیار مرطوب است.

هنگامی که گیاه خود را در حال پژمرده شدن دیدید، باید بلافاصله رطوبت خاک را چک کنید. آیا خاک مثل استخوان خشک شده؟ اگر اینطوریه باید، فوراً آبیاری کامل انجام بدین.

از طرف دیگه، اگر خاک رو چک کردین و دیدین بسیار مرطوبه و یا بعد از آبیاری مدت زمان زیادی رطوبت در خاک باقی میمونه، میتونه مشکل از پوسیدگی ریشه باشه.

اگر گلدانی بدون سوراخ زهکشی مناسب دارید، پوسیدگی ریشه یک خطر بسیار بزرگ و جدی تر میشه.

اگر خاک خیلی مرطوب است و گیاه شما پژمرده به نظر می رسد، گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه ها را ارزیابی کنید. آیا ریشه ها پوسیده شدن؟ آیا خاک کمی بوی گندیدگی میده؟

در این شرایط می بایست حتما گیاه با دستوری خاص تحت درمان با قارچ کش قرار بگیره.

علت زرد شدن برگ انجیری


علت زرد شدن برگ انجیری

اگر برگ ها و به وویژه برگ های پایینی در حال زرد شدن هستند دو عامل مهم یعنی آبیاری کم یا زیاد میتونن باعث بروز این مشکل بشن. حتما بررسی کنید و اگر لازم هست آبیاری رو کم و زیاد کنید.

این دو عامل مهم ترین هستند اما عوامل دیگه ای هم مثل کمبود مواد غذایی وجود دارند که میتونید در مقاله علت زرد شدن برگ انجیری اون ها رو مطالعه کنید.

علت لکه های سیاه روی برگ انجیری

مشکلات برگ انجیری

آیا اخیرا گیاه خودتون رو در معرض هوای سرد قرار دادین؟ (چه تصادفی و چه غیر تصادفی)

زمانی این لکه ها بروز میکنن که گیاه در مجاورت هوای سرد باشه. برگ انجیری دوست دار هوای گرم و مرطوب هست و نمیتونه سرمای هوا رو تحمل کنه.

متاسفانه برگ های آسیب دیده دیگه درست نمیشن اون ها رو هرس کنید تا گیاه مجدد برگ بده.

اگر گیاه شما رشد خوبی نداره، برگ زرد میکنه و یا میسوزه و یا به هر کدام از مشکلات برگ انجیری درگیر شده، کافیه از طریق اینستاگرام (@acle.ir) و یا تلگرام  و ایتا با آیدی (@imagepad) در ارتباط باشید کارشناس مربوطه شما رو راهنمایی میکنه و مشاوره های لازم جهت درمان گیاه به شما عزیزان داده میشه

About اصله

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *