Home / سبزیجات و صیفی جات / آموزش« کاشت ریحان در گلدان » با تمامی نکات و جزئیات با روشی آسان و تجربه شده

آموزش« کاشت ریحان در گلدان » با تمامی نکات و جزئیات با روشی آسان و تجربه شده

« کاشت ریحان در گلدان ». با توجه به سبک زندگی امروزی شاید سخت به نظر برسه که بشه داخل خونه های کوچیک و آپارتمانی امروزی که معمولا هم فاقد نور خورشید هستند گل و گیاه پرورش داد و یا سبزی کاشت.

اما امروز با خوندن این مطلب متوجه میشید که چقدر کاشت سبزیجات در منزل راحته و چه انرژی زیادی با انجام این کار می گیرید. این مقاله به صورت اختصاصی کاشت ریحان در گلدان رو آموزش میده و تمام نکات لازم برای عملی شدن این مورد رو بیان می کنه.

پس اگر شما هم عاشق پرورش گل و گیاه و کاشت سبزی در منزل هستین توصیه می کنم این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید. فیلم کاشت ریحان را هم در مقاله ای جداگانه قرار داده ایم که در صورت تمایل می توانید مشاهده فرمایید.

 کاشت ریحان در گلدان
کاشت ریحان در گلدان

 

آموزش کاشت ریحان در گلدان

برای  کاشت ریحان در گلدان و داخل منزل نیاز به بذر، خاک و گلدان دارین. اگر تازه کار هستین و تا به حال تجربه هیچ نوع کاشتی رو نداشتین پیشنهاد می کنم فعلا با همین ریحان شروع کنید. چون که سریع الرشد هست و ریسک خرابی کمی داره.

انتخاب گلدان

برای شروع به کار باید بگم که هدف موفقیت در کاشت سبزیجات هست. پس به جای تمرکز کردن بر روی ظاهر کار به فکر درست انجام دادن اون باشین.

با این مقدمه میخوام اینو بگم که درسته که گلدان های زیبا و گران قیمت زیادی توی بازار وجود داره که شما میتونید با توجه به نوع سلیقه و بودجه ای که در نظر گرفتین اونها رو خریداری کنید. اما پیشنهاد من اینه که از همین گلدونهای معمولی و ارزان قیمت موجود در بازار استفاده کنید. سبزیجات رو حتی میشه داخل بطری های یک بار مصرف هم انجام داد.

به علاوه گلدانهای پلاستیکی سبک هستن و به راحتی جابجا میشن. پس اگر زمانی به دلیل گرما و …. نیاز بود تا گلدانتون رو به داخل منزل انتقال بدین این کار در کمترین زمان ممکن و به راحتی انجام میشه.

مطلب دیگه در مورد انتخاب گلدان اینه که گلدان خیلی کوچک یا خیلی بزرگ رو انتخاب نکنید. اگر خیلی کوچک باشه بذر جای رشد کردن و ریشه دواندن نداره و اگر خیلی بزرگ باشه بازم به خوبی رشد نمیکنه و از بین میره. برای شروع به کار گدانهای 15 – 20 سانتی متری گزینه خوبی هستن.

خاک مناسب

بعد از انتخاب گلدان باید خاک مورد نیاز گیاه رو تهیه کنید. با توجه به این که ریحان گیاه فوق العاده سازگاری هست و نسبت به خاک حساسیت نداره به راحتی میشه از خاک های بسته بندی موجود در همه گلفروشی ها که به «خاک برگ» معروفه استفاده کنید. اما من به اون دسته از دوستانی که مشتاق پرورش سبزیجات در داخل منزل هستن پیشنهاد میکنم از “ورمی کمپوست” استفاده کنن. این طوری با خیال راحت گلدان رو به داخل خونه می برن چون مطمئن هستن که خاکشن فاقد هرگونه تخم حشره و کرم و … هست.

بذر ریحان

بذر یا تخم ریحان از اون بذرهای دم دستی هست که توی همه عطاری ها و فروشگاه ها و هایپر مارکت ها و البته گلخونه ها به راحتی گیر میاد. اما من توصیه میکنم اگر قراره بذر رو از عطاری تهیه کنید حتما تاکید کنید که برای کاشت سبزی میخواین. چون بعضی از بذرهای موجود در عطاری ها صرفا مصرف دارویی دارن و بارور نمیشن. بنابراین حتما بگین که میخواین بذر رو بکارین.

نکته دیگه که در مورد بذر وجود داره اینه که سعی کنید بذر مرغوب رو از فروشگاه های قابل اعتماد خریداری کنید. به این دلیل که بذرها تاریخ مصرف دارن. پس اگر کنه و قدیمی باشن فقط زحمت بیخودی براشون کشیده میشه و نتیجه ای هم در بر نداره.

بعد از این که این موارد رو تهیه کردید، نوبت به کاشت بذر ریحان میرسه.

 

نحوه کاشت بذر ریحان

اول از همه گلدان رو با مایع ظرفشویی و آب گرم بشورین و در مجاورت آفتاب و هوای آزاد قرار بدین تا هر گونه آلودگی و میکروب رو از بین ببرین. سوراخهای زهکش گلدان رو بررسی کنید و اگر نیاز هست اونها رو باز کنید.

بعد گلدان رو تقریبا تا بالا از خاک پر کنید و خاک رو کامل آبیاری کنید. زمانی که آب اضافی تخلیه شد، مقداری بذر ریحان رو روی خاک بپاشین. با سایز گلدانی که در بالا اشاره شد، حدود هفت تا هشت بذر کافیه.

بعد 1/5 برابر قطر بذر، روی اون خاک بریزین. توجه داشته باشین که اگر خاک کم ریخته بشه، موقع آبیاری بذر جابجا شده و خراب میشه و اگر خاک زیاد ریخته بشه در اصطلاح بذر خفه میشه و رشد نمیکنه.

بعد از این که خاک ریختین، با اسپری تاکید میکنم اسپری نه آبپاش، مقداری آب رو روی خاک اسپری کنید. اگر آبیاری زیاد باشه همون مبحث جابجایی بذر اتفاق میفته.

هر روز باید این کار رو انجام بدین و سطح خاک رو اسپری کنید و خاک رو مرطوب نگه دارین.

با توجه به این که نوع بذرها با هم متفاوت هستن معمولا بعد از یک هفته باید بذر جوانه بزنه و سبز بشه. اگر این طور نشد یک بار دیگه پروسه کاشت بذر رو انجام بدین و 7-8 تا بذر دیگه بکارین. اگر بازم جواب نداد به این معنا هست که بذرتون کهنه هست و باید حتما عوض بشه.

نحوه آبیاری ریحان

تا زمانی که بذر هنوز سبز نشده و توی خاک هست فقط و فقط اسپری آب روی سطح خاک بزنید. اما بعد از این که بذرها جوانه زدند و سبز شدند با بطری یا آبپاش آبیاری کنید.

برای این که بفهمید چه میزان آب نیاز هست باید تست خشکی انجام بدین به این صورت که   دو انگشتتون رو تا دو بند توی خاک گلدون فرو ببرید. اگر مرطوب بود نیاز به آبیاری نداره. ولی اگر خشک بود باید به گلدون آب بدید.

فکر نکنم نیاز به تاکید زیادی باشه که بگم همون اندازه که بی آبی برای گیاه مضره، آبیاری زیاد هم ریشه رو فاسد میکنه و ضرر داره. پس حد وسط رو نگه دارین.

نور مورد نیاز ریحان

ریحان باید در یک شبانه روز 6 ساعت نور دریافت کنه. منظور اینه که نور خورشید رو برای 6 ساعت بگیره. حداقلی هم در این مورد وجود داره و اونم 4 ساعت در روز هست. اما کمتر از اون به سرسبزی و شادابی گیاه لطمه میزنه.

پس گلدون رو در حیاط یا تراس در قسمتی که نورگیر هست قرار بدین. در فصل تابستان که دما بالا میره و نور آفتاب تند هست گلدان رو به مکان خنک تر و سایه آفتاب منتقل کنید تا ریحان همین طور شاداب بمونه.

این هم از طریقه کاشت ریحان در گلدان.

نکته مهمی که از این به بعد باید رعایت بشه اینه که ریحان بعد از این که رشد کرد باید حتما هرس بشه. با این کار هم زود رشد میکنه و بزرگ تر میشه و هم از به گل رفتن گیاه جلوگیری میشه. چرا که اگر ریحان گل بده دیگه همه تمرکزش به گل میره و برگ جدیدی نمیده.

 

 

 

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *