Home / گلهای فضای باز / گل لاله و تمام اطلاعات لازم برای کاشت و پرورش آن در منزل

گل لاله و تمام اطلاعات لازم برای کاشت و پرورش آن در منزل

گل لاله یکی از گل‌هایی است که ایرانی‎ها از زمان‌های دور با آن آشنایی دارند. این گل تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و در مناطق مختلف جهان بیش از 150 نوع آن یافت شده است. محبوب‌ترین رنگ‌های گل لاله، سفید، قرمز، صورتی یا زرد می‌باشد. از شاخه بریده یا گل گلدانی آن بیشتر استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی گل لاله بپردازیم.

آشنایی با گل لاله

لاله یک گیاه دائمی و سوخ دار است. این گل زیبا، یکساله به حساب می آید چون سوخ مادری آن یک سال زراعی بیشتر دوام نمی آورد. این گل بیشتر در مناطق سردسیری رشد می کند و گلی دائمی به حساب نمی آید. تولیده کننده عمده و تجاری این گل کشور هلند است، هلندی ها سالانه 3 میلیارد شاخه گل لاله تولید می کنند.

تولیدکنندگان تجاری معمولا برداشت لاله را وقتی آغاز می کنند که لاله ها به اندازه کافی بزرگ باشند، این زمان معمولا اواخر شهریور است. گل های کوچکتر هم دوباره کاشته می شوند و برای فروش در سال آینده قرار می گیرند.

گل لاله

شرایط محیطی

 

لاله گلی با دوام نیست و نهایتا یک ماه دوام بیاورد اما وقتی گل از بین می رود، می توانید پیازش را از خاک بیرون بیاورید و ساقه اش را ببرید. پیاز را در محلی خشک و تاریک نگهداری کنید و سال دیگر دوباره آن را بکارید.

باید دانست اگر لاله تان، لاله هلندی است فقط دو سال به شما گل می دهد و قابل تکثیر نیست، زیرا هلندی ها پیازهای لاله را عقیم می کنند. اما اگر پیازتان ایرانی است می توانید هر سال آن را بکارید و تکثیرش کنید.

خاک: لاله خاک سبک را می پسندد، بنابراین بهتر است به خاک گلدان شن و ماسه اضافه کنید. ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماسه و پرلیت یا ترکیبی از کود و خاکبرگ و ماسه و خاک باغچه است.

 

بیشتر بخوانید: آشنای با گل مینا

 

آبیاری: این گل بعد از کاشته شدن در فضای باز باید یکبار آبیاری شود و پس از آن تا بهار که گلدهی را آغاز می کند نیازی به آبیاری ندارد. اگر آن را در گلدان می کارید آبیاری متوسط برایش کافی است. آبیاری زیاد پیاز این گل را می پوساند، گل لاله به رطوبت چندانی نیاز ندارد.

کوددهی: اگر می خواهید پیاز لاله ای را دوباره استفاده کنید باید هنگام روییدن آن از کودهای عمومی برای تغذیه اش استفاده کنید.

نور: لاله برای رشد مناسب  نور زیادی نیاز دارد به خصوص در زمان گلدهی، پس اگر این گیاه را درون گلدان در منزل کاشتید، آن را در پرنورترین مکان قرار دهید.

گل لاله

تکثیر و افزایش

بعد از این که در مهر ماه تا آذر ماه، پیازهای سالم را ضد عفونی کردید، آن ها را بسته به زمان گلدهی در گلدان بکارید. برای کاشت گل لاله بهترین زمان اواخر آبان و اوایل آذرماه است. اگر می خواهید لاله را در گلدان بکارید، کف گلدان مقداری پوکه معدنی جهت ایجاد زهکش قرار بدهید و پیازها را خیلی عمیق نکارید.

گلدان ها باید در تاریکی، خشکی و خنکی تا 6 هفته نگهداری شوند، بعد از شش هفته می توانید گلدان را به محلی با دمای 25 درجه سانتی گراد و نور کافی انتقال دهید و هر چهار روز یک بار آبیاری کنید.

زمان گلدهی لاله فروردین و اردیبهشت است. پس از پایان عمر گل ها وقتی برگ هایش خشک شدند باید پیاز را از خاک خارج کنید و ریشه و ساقه آن را ببرید. سپس آن را در مکانی سرد و تاریک مانند یخچال نگهداری کنید و سال بعد دوباره بکارید.

منبع:

quickcrop

About اصله

Check Also

نحوه نگهداری از سینگونیوم صورتی

سینگونیوم صورتی به دلیل طرح و رنگ چشمگیرش، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. علاوه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *