Home / گیاهان دارویی / اوکالیپتوس: همه چیز درباره درخت اکالیپتوس و خواص دارویی این گیاه

اوکالیپتوس: همه چیز درباره درخت اکالیپتوس و خواص دارویی این گیاه

درخت اوکالیپتوس بیش از چهار صد گونه دارد، ولی تنها چند گونه از آن در ایران وارد شده است. به طور کلی ارتفاع این درخت در موطن اصلی آن –استرالیا- تا یک‌صد متر می‌رسد. برگ‌هایش دو گونه است. برگ‌های جوان آن قلبی‌‌‏شکل، متقابل و افقی هستند و برگ‌های مسن‌‌‏تر، متناوبند. به‌‌‏طورکلی برگ‌های اوکالیپتوس، دایمی، همیشه سبز، داسی شکل و کمی مومی‌‌‏اند. درختی است که در اراضی خیلی مرطوب و یا با مصرف آب فراوان سریع رشد می‌‌‏کند.

درخت اوکالیپتوس از درختان عظیم و سریع الرشد اقیانوسیه است، ولی به نقاط مختلف عالم انتشار یافته و جنگل‌های وسیعی از آنرا در هند و مراکش ایجاد نموده اند. درختان اکالیپتوس در شمار گونه‌های جنگلی سریع الرشد محسوب می‌شوند.

نام اکالیپتوس

نام علمی EUCALYPTUS GRANDIS
نام‌های دیگر flooded gum، Scrub Gum
بومی منطقه اقیانوسیه به ویژه استرالیا
خانواده MYRTACEAE –

اکالیپتوس‌ها به صورت گسترده در نواحی گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل دنیا کشت شدند، به نحوی که تا سال ۲۰۰۰ میلادی مساحتی بالغ بر بیش از ۱۰ میلیون هکتار از سطح زمین را پوشاندند.گیاهشناسی

اکالیپتوس درختی بلند یا پوستی صاف، زبر یا فلس مانند است. رنگ پوست آن خاکستری تا خاکستری مایل به قهوه‌ای است. ارتفاع این گیاه در مرحله بلوغ به ۵۰ تا ۸۰ متر نیز می‌رسد. بیشتر در مناطق ساحلی و نیمه گرمسیری می‌روید.

اکالیپتوس درختی بلند با عادت رشد مستقیم است. برگ‌های این گیاه نیزه‌ای شکل تا نیزه‌ای پهن، به رنگ سبز تیره و شفاف است. طول برگ‌ها ۱۰ تا ۱۶ سانتی متر و عرض آن‌ها ۲ تا ۳ سانتی متر است.

گل‌های سفید رنگی این گیاه در اواسط پاییز تا اواخر زمستان (از آپریل تا آگست) ظاهر می‌شوند. گل‌ها بسیار کوچک و دارای ۵ تا ۸ میلی متر طول و ۴ تا ۷ میلی متر عرض می‌باشند.

نیازها:

گونه‌های اکالیپتوس بیشتر در زمین‌های باتلاقی و مرداب‌ها و بر حسب نوع گونه اکالیپتوس در آب و هوای نیمه خشک و نیمه مرطوب، خاک نسبتاً آهکی و ماسه‌ای بهتر رشد می‌نماید.

فواید اکالیپتوس:

اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این گیاه همچنین تسکین دهنده عفونت‌های ادراری، کاهنده استرس و اضطراب، تصویه کننده هوا (خاصیت ضد میکروبی)، دفع کننده حشرات، درمان کننده شوره سر، درمان کننده سرفه و برونشیت، تسکین دهنده درد مفاصل و … است.

تکثیر:

تکثیر اکالیپتوس از طریق بذر و اندام‌های رویشی (قلمه و پیوند زدن) انجام می‌گیرد.

الف) تکثیر از طریق بذر: برای این کار پس از بدست آوردن بذر مناسب که معمولاً یکی از کار‌های اساسی در امر بذرگیری از درخت اکالیپتوس، شناخت درخت مادر می‌باشد. سپس آنرا در زمینی می‌کارند که دارای خاک نرم و نسبتاً مرطوب همراه با نور باشد.

ب) تکثیر به وسیله اندام‌های رویشی: ازدیاد از طریق اندام‌های رویشی اهمیت خاصی در توسعه و انتشار پایه‌های مرغوب دارد. بدین وسیله می‌توان صفاتی با کیفیتی خاص را که در بعضی پایه‌ها ایجاد شده حفظ نمود و توسعه داد لیکن ازدیاد رویشی در اکالیپتوس بسیار مشکل است.

معرفی گیاه اکالیپتوس Eucalyptus

گیاهی همیشه‌سبز بوده که دارای پوسته ای اغلب به صورت نوارهای بلندی از درخت جدا و برگ های جوان پهن بوده و به صورت متقابل بر روی ساقه ای با مقطع مربعی شکل قرار گرفته اند و برگ های نابالغ دایره شکل و براق بوده و درحالیکه برگ های بالغ باریک، کشیده و سبز تیره بوده و برگ های بالغ به صورت متناوب بر روی ساقه های بالغ که دارای مقطع دایره ای شکل بوده و قرار می گیرند .

جوانه گل در اکالیپتوس هرمی شکل بوده و با برجستگی هایی در کنار که نشاندهنده کاسبرگها و به صورت تکی بوده.

گل ها در کنار برگ ها ظاهر شده و گل ها کرمی رنگ بوده و شهد زیادی را تولید می نمایند و زنبورهایی که از اکالیپتوس تغذیه می کنند عسلهایی تولید می کنند که عطر غلیظ و مشخصی را داراست و دارای میوه ها چوبی و سخت و دارای دانه های متعددی بوده ، ریشه درخت اکالیپتوس ریشه اصلی ندارد و ریشه آن از نوع افشان بوده و می تواند تا عمق زیادی در خاک رشد نملیدو مهمترین ترکیب موجود در اسانس اکالیپتوس سینئول یا یوکالیپتول است.

تحقيقات اخير مؤيد اين است كه اين گياه دارويي تعداد هيره ها (حشرات)ي گرد و خاك را تا حد زيادي كاهش مي دهد و راه تنفس شما را بازتر مي كند. اگر در خانة خود شاهد سوسك هستيد، اضافه كردن چندين قطره روغن اصيل اكاليپتوس بر لباسهاي مندرس و گذاشتن آنها را در كمد لباسهايتان امتحان كنيد (دقت كنيد لباسهاي مزبور را از مواد غذايي يا ظروف دور نگهداريد).

به خاطر داشته باشيد كه روغن اكاليپتوس فوق العاده براي انسان سمي است و در مصرف آن بايد دقت كنيد. اگر فرزند داريد، اطمينان پيدا كنيد كه روغنهاي اصيل اين گياه دور از دسترس او نگهداشته شود.

كاليپتوس بومي استراليا است، و در اين قاره غذاي اصلي موجود در وعده غذايي خرسهاي كوآلا محسوب ميشود. امروزه اين گياه در سرتاسر جهان از جمله ايالات متحده كشت ميشود. اكاليپتوس گونه هاي بسياري دارد. برخي از گونه هاي آن به اندازه گلهاي تزئيني و برخي ديگر به اندازه درختان بزرگ است.

اكاليپتوس لثه آبي يا درخت تب استراليا، شناخته شده ترين گونه اكاليپتوس است كه مصرف پزشكي دارد. ارتفاع اين گياه به ۲۳۰ پا مي رسد. برگهاي ۴ تا ۱۲ اينچي اين گياه سبز تند و براق است. وقتي پوستة خاكستري آبي اين گياه كنده ميشود، زير آن پوسته كرمي رنگ وجود دارد.

تركيبات گياه چاي و عصاره اين گياه از مادة برگ خيس خورده در محلول الكل كه داراي مواد فعال است، تهيه ميشود. پاره اي از اين عناصر و تركيبات فعال “تانين” و “فلاونويد” ناميده ميشوند. روغن اصيل برگ تهيه شده از تقطير بخار عمدتاً از عنصر فعالي به نام “سينوئول” تشكيل شده است. روغن اين گياه همچنين حاوي ساير عناصر شيميايي گياهي است.

 

خواص درمانی اکالیپتوس:

• اکالیپتوس ضد میکروب است.

• اکالیپتوس برخی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می‌دهد.

• اکالیپتوس بر طرف کننده درد مفاصل است . بدین منظور دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

• اکالیپتوس علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب رفع احتقان بینی نیز می‌شود.

• اکالیپتوس ضدباکتری و ضد عفونی کننده است و برای همین می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

• اکالیپتوس جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد.

• اکالیپتوس برای درمان برونشیت و سرفه موثر است و باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود. برای این منظور می توانید از دم کرده آن دم کرده‌ی آن استفاده کنید.برای تهیه‌ی دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس ۱۵۰ میلی لیتر آب جوش بریزید. و بگذارید مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد ۳ تا ۴ فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.
همچنین می‌توانید ۳ تا ۴ قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه‌ی سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت ۳ تا ۶ روز و هر روز ۳ مرتبه انجام دهید.

• این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

• اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است .۱۰ تا ۱۵ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت ۳ تا ۴ روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه ۱۰ قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

• همچنین بصورت پماد و مخلوط با روغن‌های پایه در تخفیف التهاب و تسکین دردهای عضلانی از طریق موضعی مصرف می‌شود.

• در صورت آلوده شدن لباس یا پوست با قیر، استفاده از روغن اکالیپتوس یک راه مؤثر و بی‌ضرر برای زدودن قیر است.

 

خواص درمانی برگ اوکالیپتوس

آن را جوشانده و صاف کنید. آب باقیمانده، تب‌بر است و برای درمان تب بیماری مالاریا، تب حصبه یا « تیفوئید » مفید می‌باشد، اشتها را باز می‌کند و سوءهاضمه را برطرف می‌سازد.

مجاری تنفس را ضد‌عفونی کرده و ترشحات آن را کم می‌کند، برای درمان سل ریه و دیابت یا « مرض قند » مفید است.

بیست تا چهل گرم از برگ اکالیپتوس را در یک لیتر آب جوش دم کنید و در طول روز، چهار تا پنج فنجان بنوشید. این ترکیب در نقش ضد‌عفونی کننده عفونت‌های مجاری تنفس عمل کرده، و در برخی بیماری‌های جلدی نیز کاربرد دارد.

دو تا چهار گرم از آن را خرد کرده و بجوشانید. بخار حاصل از آن ضدعفونی‌‌‏کننده خوبی است و اگر بُخور آن را استنشاق کنید و آب صاف کرده آن را به مرور بنوشید، مجرای بینی و زکام و سرماخوردگی را درمان می‌‌‏کند.

وقتی آن را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط کنید، مرهمی به‌‌‏دست می‌آید که برای تسکین دردهای روماتیسم مصرف می‌شود، می‌توان آن را برای التیام سوختگی نیز بکار برد.

اگر برگ آن را خوب بجوید، درد لثه و دندان را تسکین می‌دهد.

خواص درمانی اسانس و روغن اوکالیپتوس

مالیدن آن را روی محل دندانی که کشیده شده، کمک می‌‌‏کند خونریزی زودتر متوقف شود.

استعمال خارجی آن در نقش بی‌‌‏حس کننده ملایم و ضدعفونی کننده عمل می‌کند.

اگر روغن آن را مصرف کنید، ضدعفونی کننده مجاری ادرار است. و به درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و کاهش ترشحات سینه افراد برونشیتی کمک می‌کند. اسنتشاق بُخور اسانس آن هم در تسریع بهبود ترشحات سینه مفید است.

روغن آن را با روغن زیتون به اندازه مساوی مخلوط کرده و برموضع درد بمالید. در درمان روماتیسم موثر است.

اشكال موجود

اين گياه به صورت روغن مايع اساسي، روغن اساسي به شكل پماد تنتور برگ (محلول تهيه شده از گياه و الكل يا گياه، الكل و آب)، برگ خام و چاي قابل دسترسي است. قطره هاي ضد سرفه تجاري، انواع شربتها، مايعات تبخير كننده، روغنهاي ماليدني، انواع خميردندان و مواد شستشوي دهان حاوي روغن اكاليپتوس يا تركيب اصلي آن يعني سينئول است

 

روش مصرف اکالیپتوس

از وقتی که بیماری‌های زمستانی همه گیر می‌شوند به مدت 10 تا 15 روز 2 تا 3 قطره روغن اکالیپتوس را در مقداری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و زیر کف پا یا داخل مشت دستتان بمالید. با همین کار ساده خیلی از مشکلات زمستانی را از خود دور می‌کنید.

توجه داشته باشید استفاده از روغن هر گیاهی برای زنان باردار، شیرده و همچنین بچه های زیر 3 سال مورد منع مصرف دارد. توصیه می‌کنیم این افراد از مصرف روغن گیاهی اکالیپتوس بپرهیزند.

اکالیپتوس: برای درمان برونشیت و سرفه

اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

روش مصرف

دم کرده‌ی اکالیپتوس: برای تهیه‌ی دم کرده اکالیپتوس روی یک قاشق چای‌خوری برگ‌های خرد شده اکالیپتوس 150 میلی لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد 3 تا 4 فنجان از این دم کرده (بعد از غذا) میل کنید.

می‌توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل کرده و قفسه‌ی سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت 3 تا 6 روز و هر روز 3 مرتبه انجام دهید. حواستان باشد زنان باردار، شیرده و بچه های زیر 3 سال نباید از روغن این گیاه استفاده کنند. بعد از ماساژ حتماً دست‌هایتان با دقت بشویید.

اکالیپتوس: برای خلاص شدن از شر شوره‌ی سر

معمولاً شوره‌ی سر باعث نگرانی و نوعی استرس می‌شود. به خاطر اینکه برای هیچ کس خوشایند نیست این دانه‌های ریز سفید لابه لایه موهایش چشمک بزنند و حتی روی لباس‌هایش را هم بپوشاند. برای مقابله با این مشکل از روغن گیاهی اکالیپتوس استفاده کنید.

روش استفاده

بهترین روش این است که قبل از هر چیزی از شامپوی مناسب ضد شوره استفاده کنید. شامپویی که انتخاب می‌کنید باید مناسب جنس موهایتان باشد. 40 قطره روغن اکالیپتوس را در 100 گرم شامپوی معمولی بریزید و موهایتان را با دقت بشویید. در نهایت نیز با آب خنک موها را آب بکشید.

حواستان باشد استفاده از روغن‌ها و عصاره های گیاهی برای بچه ها، خانم‌های باردار و شیرده و همچنین افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند مورد منع مصرف دارد. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

اکالیپتوس باعث می‌شود که ترشحات روان شده و راحت‌تر دفع شود برای همین درمانی برای برونشیت محسوب می‌شود. این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می‌دهد.

اکالیپتوس: برای تسکین درد مفاصل

یک شاعر فرانسوی می‌گوید اگر مراقب چرخ‌های دوچرخه‌تان باشید زنگ نمی‌زنند. مفاصل ما هم همین طور هستند. حتماً شما هم در اطرافیانتان خانم‌ها و حتی آقایان زیادی را می‌بینید که از درد مفاصل شکایت می‌کنند.

بعد از گذشت زمان دردهایی در مفاصل ایجاد می‌شود که از ساییدگی و فرسودگی غضروف‌ها ناشی می‌شوند. معروف‌ترین این مشکلات هم آرتروز است. برای مقابله با دردهای مفاصل می‌توانید از روغن اکالیپتوس لیمویی استفاده کنید. به خاطر اینکه این گیاه خاصیت ضد التهابی و مُسکنی دارد.

روش استفاده

دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

اکالیپتوس: برای پایین آوردن تب

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است و بدن را از ضعف نجات می‌دهد.

روش استفاده

10 تا 15 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت 3 تا 4 روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه 10 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

 

موارد احتیاط در مصرف اکالیپتوس

  • مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس غلیظ بعلت اسانس‌های موجود در آن باعث مرگ می‌شود و در درمان بیماران مبتلا به قند خون، ایجاد اختلال می‌کند.
  • در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست. اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد. انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی کرده است. درجه ۲ به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیتهایی متصور است.
  • تماس با مواد حاصل از گیاه و حتی تماس با قسمتهای مختلف گیاه نظیر شاخ و برگ آن در افراد حساس کهیر ایجاد می‌کند. محلولهای روغنی آن نباید در فرآورده‌های بینی به کار روند، زیرا حرکات مژکها را مهار کرده و پنومونی چرب ایجاد می‌کند . اسانس مورد استفاده در فرآورده‌های داروئی باید عاری از آلدئیدهای فرار و فلاندرن باشد .
  • مصرف بی رویه و زیاد اکالیپتوس باعث ایجاد ورم معده ، سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی ، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن می شود و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی ، خفگی و مرگ می شود . لذا باید در اندازه های مجاز مصرف شود .
  • اکالیپتوس به کودکان زیر ۲ سال نباید داده شود و در مورد کودکان بزرگتر و اشخاص مسن تر از ۶۵ سال با دم کرده رقیق ، مصرف آن را شروع و بتدریج غلظت دم کرده را تا حد مجاز رسانند .

اکالیپتوس را بهتر بشناسید

ساکنین اولیه استرالیا- بومیهای استرالیایی- از برگهای اکالیپتوس برای درمان جراحات و پایین آوردن تب استفاده می کردند.

آنها همچنین می دانستند اگر در منطقه بیابانی استرالیا به نام “آتبک” (Outpack)
با بی آبی مواجه شوند، می توانند ریشه های اکالیپتوس را، که آکنده از آب است، از زمین برای رفع تشنگی بیرون بیاورند.

اکالیپتوس بومی استرالیا است، و در این قاره غذای اصلی موجود در وعده غذایی خرسهای کوآلا محسوب میشود. امروزه این گیاه در سرتاسر جهان از جمله ایالات متحده کشت میشود. اکالیپتوس گونه های بسیاری دارد. برخی از گونه های آن به اندازه گلهای تزئینی و برخی دیگر به اندازه درختان بزرگ است.

اکالیپتوس لثه آبی یا درخت تب استرالیا، شناخته شده ترین گونه اکالیپتوس است که مصرف پزشکی دارد. ارتفاع این گیاه به ۲۳۰ پا می رسد. برگهای ۴ تا ۱۲ اینچی این گیاه سبز تند و براق است. وقتی پوسته خاکستری آبی این گیاه کنده میشود، زیر آن پوسته کرمی رنگ وجود دارد.

اگر سابقه مصرف ویکس دارید، آنگاه احتمالاً خنکی و احساس سوزش ناشی از
مرهم روی پوست و پاک شدن سینوس ها در اثر رایحه نعناعی و معطر را به یاد خواهید آورد. در واقع این اثرات روغن اصیل اکالیپتوس است.

موارد مصرف اکالیپتوس:

اکالیپتوس به انواع عطر، صابون و برخی از مواد غذایی و نوشیدنیها اضافه میشود.
از این گیاه همچنین به عنوان عامل دفع حشرات نیز استفاده و به روغن شمع و افشانه های حشره کش نیز اضافه میشود.

ترکیبات گیاه چای و عصاره این گیاه از ماده برگ خیس خورده در محلول الکل که دارای مواد فعال است، تهیه میشود.

پاره ای از این عناصر و ترکیبات فعال “تانین” و “فلاونوید” نامیده میشوند.

روغن اصیل برگ تهیه شده از تقطیر بخار عمدتاً از عنصر فعالی
به نام “سینوئول” تشکیل شده است. روغن این گیاه همچنین حاوی سایر عناصر شیمیایی گیاهی است

برگهای اکالیپتوس و روغنی که آنها تولید می کنند سبب کشتن باکتریها
و رفع ناراحتیهای تنفسی افراد مبتلا به خناق، آسم و برونشیت میشود.

اگر به هیره ها (حشرات) گرد و غبار آلرژی دارید،
می توانید اضافه کردن چند قطره روغن اصلی اکالیپتوس به مایع شستشوی لباسهایتان را مورد توجه قرار دهید.

تحقیقات اخیر مؤید این است که این گیاه دارویی تعداد هیره ها (حشرات)ی گرد و خاک
را تا حد زیادی کاهش می دهد و راه تنفس شما را بازتر می کند.

اگر در خانه خود شاهد سوسک هستید، اضافه کردن چندین قطره روغن اصیل اکالیپتوس
بر لباسهای مندرس و گذاشتن آنها را در کمد لباسهایتان امتحان کنید (دقت کنید لباسهای مزبور را از مواد غذایی یا ظروف دور نگهدارید).

به خاطر داشته باشید که روغن اکالیپتوس فوق العاده برای انسان سمی است
و در مصرف آن باید دقت کنید. اگر فرزند دارید، اطمینان پیدا کنید که روغنهای اصیل این گیاه دور از دسترس او نگهداشته شود.

 

اشکال موجود اکالیپتوس

این گیاه به صورت روغن مایع اساسی، روغن اساسی به شکل پماد تنتور برگ (محلول تهیه شده از گیاه و الکل یا گیاه، الکل و آب)، برگ خام و چای قابل دسترسی است.

قطره های ضد سرفه تجاری، انواع شربتها، مایعات تبخیر کننده، روغنهای مالیدنی، انواع خمیردندان و مواد شستشوی دهان حاوی روغن اکالیپتوس یا ترکیب اصلی آن یعنی سینئول است

نحوه مصرف اکالیپتوس

این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه ها، بینی و گلو بکار می رود
و می تواند برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچها را از بین ببرد.

وقتی از این گیاه دارویی برای مصرف موضعی استفاده می کنید، می تواند درد رماتیسمی را تسکین بخشد.

قبل از مصرف میزان ریز یا هر میزان مصرف، با پزشک معالج خود مشورت و از دستورات ایشان پیروی کنید.

* جوشانده برگ اکالیپتوس (برای احتقاق): ۱/۲ تا ۱ میلی لیتر روزانه.

* روغن برای مصرف موضعی (برای مقاصل متورم یا احتقاق سینه): ۳۰ میلی لیتر روغن اکالیپتوس را به ۵۰۰ میلی لیتر آب ولرم اضافه کنید.

* اکالیپتول: روزانه ۰/۰۵ تا ۰/۲ میلی لیتر (۱ تا ۲ قطره برای هر لیوان آب جوش).

* روغن اکالیپتوس (برای استعمال موضعی): نصب تا یک میلی لیتر (۱۵ تا ۳۰ قطره) روغن مزبور را به نصف لیوان روغن مایع (کنجد، زیتون و غیره) اضافه کنید.

* به منظور استفاده استنشاقی از این گیاه داروئی، ۵ تا ۱۰ قطره از روغن آنرا به ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید و سپس حوله را بالای سر خود بکشید و بخار آنرا استنشاق کنید.

موارد احتیاط:

در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید.

روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست،
اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد.

انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی کرده است.

درجه ۲ به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیتهایی متصور است.

در ارتباط با عصاره های برگ اکالیپتوس باید گفت که افرادی که مبتلا به التهاب معده ای- روده ای
یا التهاب مجرای صفراوی هستند، باید از مصرف عصاره برگ اکالیپتوس اجتناب کنند.

در صورت ابتلا به ناراحتی کبد نیز از مصرف آن پرهیز کنند.

در صورتی که مشمول هر کدام از این حالات هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

از مصرف بی رویه عصاره مزبور نیز اجتناب ورزید.

“تانین” موجود در عصاره این گیاه می تواند، در صورتی که بی رویه مصرف شود،
به انواع شکم درد یا آسیب کبدی و کلیوی منجر شود.

هرگونه روغن این گیاه را به صورت یا بینی کودکان زیر دو سال نمالید.

تداخل های احتمالی

روغن و عصاره اکالیپتوس می تواند اثرات داروهایی را که برای درمان کمبود قند خون بکار می رود، خنثی کند.

اگر به بیماری افت قندخون مبتلا هستید، مطمئن شوید که پزشک شما قبل از آغاز درمان با این گیاه در جریان امر واقع شده است.

 

اکالیپتوس چه خواصی دارد؟

اکالیپتوس درختی همیشه‌سبز است که به دلیل خواصِ دارویی‌اش به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این درخت از گیاهانِ بومیِ استرالیا است، اما امروزه در بسیاری از نقاط جهان پرورش می‌یابد. از ویژگی‌های درخت اکالیپتوس می‌توان به پوستۀ حاوی صمغ، ریشه‌های طویل و برگ‌های دایره‌ای یا باریک اشاره کرد که هضم آن‌ها برای بدن سخت می‌باشد. البته می‌توان از برگ‌های اکالیپتوس چای تهیه کرد که مصرف آن مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند. همچنین می‌توان از برگ‌های اکالیپتوس روغن اسانس تهیه کرد که مصارف موضعی یا استنشاقی دارد. در این مطلب به بررسی خواص اکالیپتوس می‌پردازیم.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

اگرچه خوردن برگ‌های اکالیپتوسِ درسته و تازه ممکن نیست و هضم آن‌ها دشوار می‌باشد، اما می‌توان از برگ‌های خشک‌شدۀ این گیاه چای تهیه کرد.

حواستان باشد که این چای را با روغن اکالیپتوس اشتباه نگیرید، چراکه این روغن خوراکی نبوده و خوردن آن می‌تواند باعث مسمومیت شود. هرگز روغن اکالیپتوس را به چای خود اضافه نکنید.

برگ‌های اکالیپتوس منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به‌خصوص فلاونوئیدها هستند که از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کنند.

اصلی‌ترین فلاونوئیدهای موجود در اکالیپتوس عبارت‌اند از کاتچین‌ها، ایزورامنتین، لوتئولين، کمپفرول، فلورتین و کوئرستین. رژیم‌های غذایی که سرشار از این ترکیبات هستند ممکن است از بدن در برابر برخی سرطان‌ها، بیماری قلبی و زوال عقل محافظت کنند.

به‌طور مثال، یک مطالعۀ بزرگِ انجام‌شده بر روی 38180 مرد و 60289 زن نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها با کاهش 18 درصدی خطر بیماری قلبی مرگبار در ارتباط است.

چای اکالیپتوس منبع خوبی از این آنتی‌اکسیدان‌ها است و عموماً به‌عنوان گزینه‌ای بی‌خطر برای بزرگ‌سالان محسوب می‌شود. بااین‌حال، کودکان بیشتر در خطر تجربۀ مسمومیتِ اکالیپتوس هستند و برای مصرف چای اکالیپتوس به تأییدیۀ پزشک نیاز دارند.

خواص اکالیپتوس برای تسکین سرماخوردگی

استفاده از اکالیپتـوس به‌عنوان یک روش درمانی طبیعی برای سرماخوردگی بسیار رایج است و این گیاه همچنین ترکیب رایجی در محصولاتِ مرتبط با درمان سرما‌خوردگی و سرفه می‌باشد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند خلط را کاهش داده و نایژه‌ها و نایژک‌های موجود در ریه‌ها را گسترش دهد. همچنین اکالیپتوس یک عامل ضدالتهابی طبیعی است.

ترکیب اصلی موجود در اکالیپتوس که این خواص از آن نشئت می‌گیرند اوکالیپتول یا سینه‌اُل نام دارد که در روغن اکالیـپتوس نیز یافت می‌شود.

برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اوکالیپتول از طریق کاهش التهاب و پایین آوردن سطح خلط، علائم سرماخوردگی نظیر دفعات سرفه، گرفتگی بینی و سردرد را کاهش می‌دهد. بعلاوه، اوکالیپتول ممکن است به بهبود علائم آسم نیز کمک کند.

روغن اکالیپتوس را می‌توانید از طریق بینی استنشاق کنید که ممکن است برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. این روغن در بسیاری از احتقان‌زدان‌های موضعی وجود دارد. البته حواستان باشد که روغن اکالیپتوس حتی در مقادیر کم هم می‌تواند سمی باشد و نباید هرگز آن را از طریق دهان مصرف کنید.

قبل از مصرف اوکالیپتول یا تغییر داروهای خود حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

درمان خشکی پوست

مصرف اکـالیپتوس ممکن است از طریق افزایش محتوای سرامید در پوست به بهبود خشکی آن کمک کند. سرامید نوعی اسید چرب موجود در پوست است که مسئولیت حفظ دیواره و نگهداری رطوبت پوست را بر عهده دارد. افرادی که با مشکلاتی نظیر خشکی پوست، شوره یا اختلالات پوست نظیر درماتیت و پسوریازیس مواجه‌اند، معمولاً سرامید کمی در پوست خود دارند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که استفادۀ موضعی از عصارۀ برگ اکالیپتوس به افزایش تولید سرامید پوست، ظرفیت نگهداری از آب و حفاظت دیوارۀ پوست کمک می‌کند. این عصاره حاوی ترکیبی به نام macrocarpal A است که به نظر می‌رسد تولید سرامید را تحریک می‌کند.

مطالعه‌ای بر روی 34 نفر نشان می‌دهد که استفاده از لوسیونِ پوست سرِ حاوی عصارۀ برگ اکالیپتوس و سرامید مصنوعی به کاهش چشمگیر قرمزی، خارش، خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست سر کمک می‌کند. ازاین‌رو بسیاری از محصولات مو و پوست حاوی عصارۀ برگ اکالیپـتوس هستند.

 

کاهش درد

استنشاق روغن اسانس اکالیپتوس ممکن است به کاهش درد کمک کند.

اکالیپتوس حاوی ترکیبات ضدالتهابی فراوانی است، ازجمله سینه‌اُله و لیمونن که ممکن است در بدن به‌عنوان مسکن (ضد درد) عمل کنند.

مطالعه‌ای سه‌روزه بر روی 52 نفر که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده بودند نشان می‌دهد که استنشاق روغن اکالیپتوسِ حل‌شده در روغن بادام به مدت 30 دقیقه در روز، در مقایسه با استنشاق روغن بادامِ خالی، به‌طور چشمگیری به کاهش درد و فشارخون کمک کرده است.

بااین‌وجود، مطالعه‌ای دیگر بر روی 123 نفر که به سرطان مبتلا بودند نشان می‌دهد که استنشاق روغن اکالیپـتوس به مدت 3 دقیقه قبل از شروع فرآیند پزشکی، هیچ تأثیری در کاهش درد نداشته و برای بررسی این خاصیت اکالیپتوس به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

گیاه آرامش‌بخش

این تصور بسیار رایج است که اکالیپتوس گیاهی آرامبخش بوده و علائم استرس را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای بر روی 62 فرد سالم نشان می‌دهد که استنشاق روغن اکالیپتوس به کاهش چشمگیر اضطرابِ قبل از جراحی کمک می‌کند. اکالیپـتوس حاوی اوکالیپتول است؛ مطالعات نشان می‌دهند که این ترکیب حاوی خواص ضد اضطراب می‌باشد.

بعلاوه، استنشاق روغن اکالیپتوس به مدت 30 دقیقه با کاهش فشارخون در بیمارانی که جراحی زانو داشته‌اند ارتباط دارد و نشان می‌دهد که این گیاه حاوی خواص آرامبخش است.

محققان باور دارند که این گیاه فعالیتِ دستگاه عصبی سمپاتیک – دستگاه واکنش به استرس – را کاهش داده و فعالیتِ دستگاه عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می‌دهد و باعث تقویتِ حسِ آرامش می‌شود.

سالم نگه‌داشتن دندان‌ها

عصارۀ برگ اکالیپتوس (اوکالیپتول) ممکن است به بهبود سلامت دندان‌ها کمک کند.

برگ‌های اکالـیپتوس حاوی مقادیر بالایی از اتانول و macrocarpal C (نوعی پلی‌فنول) هستند. این ترکیبات با کاهش سطح باکتری‌های مسبب پوسیدگی دندان و بیماری لثه در ارتباط می‌باشند.

مطالعه‌ای بر روی 97 نفر نشان می‌دهد افرادی که روزانه 5 مرتبه و حداقل به مدت 5 دقیقه آدامسِ حاوی عصارۀ برگ اکالیپتوس مصرف داشتند، نسبت به گروه کنترل، کاهش چشمگیر پلاکت، خونریزی لثه و التهاب لثه را تجربه کردند. به همین دلیل است که اوکالیپتول یکی از ترکیبات رایج در محصولات دهان‌شویه می‌باشد.

دفع‌کننده حشره

روغن اکالیپتوس به دلیل محتوای اوکالیپتول، یک دفع‌کنندۀ طبیعیِ حشرات است.

پژوهشی نشان می‌دهد که استفادۀ موضعی از این ‌روغن برای دفع پشه‌ها و سایر حشرات گزنده تا هشت ساعت اثرگذاری دارد. هرچه محتوای اوکالیپتولِ روغن اکالیپتوس بیشتر باشد، اثرگذاری آن در دفع حشرات افزایش می‌یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا روغن اکالیپتوس لیمویی که از درخت اکالیپـتوس لیمویی به دست می‌آید را به‌عنوان یک دفع‌کنندۀ حشراتِ تأییدشده و قدرتمند شناسایی کرده است.

بعلاوه، روغن اکالیپتوس همچنین ممکن است به درمان شپش سر کمک کند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که اثرگذاری این روغن در درمان شپش سر دو برابرِ داروهای رایج بوده است. البته بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که برای تأیید این خاصیت به پژوهش‌های بیشتری نیاز می‌باشد.

منبع: healthline.com

منبع کتابی: کتاب گیاهان دارویی، تالیف احمد حاجی شریفی

About اصله

Check Also

گیاه خارخاسک و فواید بینظیر آن

گیاه خارخاسک (در متون طب سنتی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج) یکی از گیاهان دارویی بوته‌ای ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *