Home / مقالات / کاربرد گلیسیرین برای گیاهان – بررسی مهم ترین مزایای استفاده از گلیسیرین در باغبانی

کاربرد گلیسیرین برای گیاهان – بررسی مهم ترین مزایای استفاده از گلیسیرین در باغبانی

کاربرد گلیسیرین برای گیاهان و تمام مزایای استفاده از آن در این مطلب بیان می شود.

گلیسیرین یک ترکیب غیر سمی شیرین است که به طور گسترده برای شیرین کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. گلیسیرین سرشار از قند است که آن را به یک ترکیب استثنایی تبدیل می کند. علاوه بر استفاده از آن در مواد غذایی، از گلیسیرین می توان در باغ ها و باغبانی نیز استفاده کرد.

گلیسیرین برای گیاهان

کاربرد گلیسیرین برای گیاهان

1. ارتقاء سلامت گیاهان

The advantages of Using Glycerin In Gardens

خاک، حاوی باکتریهای مفید حاوی نیتروژن است که برای رشد نیاز به گلیسیرین دارند. این ترکیب سوخت و ساز بدن آنها را بهبود می بخشد. گلیسیرین حاوی گلیسرول است و منبعی از کربوهیدرات است که مواد زیر را تولید می کند:

  • اتانول
  • بوتانول
  • پروپاندیول
  • استیک اسید

بسیاری از گونه های باکتری از این عناصر به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند که باعث تقسیم سلول، تمایز، تحرک و رشد آنها می شود. هنگامی که باکتریهای خاک رشد کرده و شکوفا می شوند، سلامت گیاهان شما را تضمین کرده و خاک شما را غنی تر می کنند.

2. با مواد مغذی از شاخه های گل ها محافظت کنید


اگر از لحاظ عاطفی به گل ها دلبستگی دارید و یا به عبارتی علاقه مند به نگهداری از گل هستید، می توانید با استفاده از گلیسیرین آنها را حفظ کنید. در حقیقت، گلیسیرین یکی از بهترین راه های حفظ گل و جلوگیری از خشک شدن آنها است.

برای حفظ گلهای خود ، فقط باید آنها را در محلول گلیسیرین و آب پرورش دهید. این راه حل برای آنها تمام مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن را فراهم می کند.

3. گلیسیرین جوانه زنی را تسریع می کند


بذر بعضی از گیاهان برای جوانه زنی نیاز به زمانی طولانی دارند. اگر می خواهید جوانه زنی آنها را سریع کنید، قبل از کاشت باید آنها را در محلول گلیسیرین و آب خیس کنید. علاوه بر تسریع در روند جوانه زنی، گلیسیرین بذرها را با اسانس و آلکالوئیدها پوشش می دهد و سلامتی آنها را تقویت می کند.

آزمایش انجام شده بر روی بذر کرچک (Ricinus communis L) ثابت می کند که دانه های خیس شده در گلیسیرین و آب  سریعتر از دانه های خیس شده در آب جوانه زده می شوند. هر دو دانه به مدت 48 ساعت خیسانده شدند. اما جوانی زنی بذرهای خیسانده شده در مخلوط آب و گلیسیرین سریع تر بوده است.

 

4- رشد و بهره وری گیاهان خود را افزایش دهید

گلیسیرین برای گیاهان

گلیسیرین نه تنها جوانه زنی را تسریع می کند بلکه باعث تسریع در ریشه زایی نیز می شود. گلیسیرین حاوی اسید ایندول بتا استیک است که به گیاهان شما کمک می کند تا ریشه های سالم تر و قوی تری ایجاد کنند که در نهایت باعث افزایش بهره وری آنها می شود.

برای استفاده از گلیسیرین به منظور تقویت و بهره‌وری گیاهان، باید 10 میلی لیتر از آن را به 1 لیتر آب اضافه کنید و مخلوط را بر روی شاخ و برگ گیاهان خود اسپری کنید. این راه حل بسیاری از مواد مغذی را به گیاهان شما می دهد.

این کار همچنین:

  • به بی حرکت کردن ازت و فسفر موجود در خاک کمک می کند.
  • مواد آلی موجود در خاک را افزایش می دهد

.

5. گلیسیرین فعال کننده کمپوست است

گلیسیرین برای گیاهان
این یکی از بهترین مزایای استفاده از گلیسیرین در باغات است. اگر می خواهید کمپوست را خودتان تهیه کنید، قطعاً باید از گلیسیرین به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده آن استفاده کنید. کمپوست هایی که حاوی گلیسیرین هستند سرشار از باکتری ها و مواد مغذی هستند. دانشگاه ویسکانسین تحقیقی را در وب سایت خود منتشر کرده که نشان می دهد افزودن مقدار مناسب گلیسیرین به کمپوست باعث می شود که این ماده غنی تر و مؤثرتر شود.

در این تحقیق همچنین آمده است که گلیسیرین در گرم شدن و تجزیه کمپوست نقش دارد. بنابراین محیطی ایده آل برای رشد باکتریهای مفید خاک را ایجاد می کند. این باکتری ها سلامت و رشد گیاهان را به همراه دارند.

 

6. به خاک کمک می کند تا رطوبت خود را حفظ کند

گلیسیرین برای گیاهان
این هم یکی دیگر از مؤثرترین کاربرد گلیسیرین برای گیاهان است. این ترکیب در حفظ رطوبت به خاک کمک می کند. برخی از مطالعات اشاره می کنند که اضافه کردن گلیسیرین به آب ، سپس آبیاری گیاهان با آن، رطوبت موجود در خاک را حفظ می کند. بنابراین، رشد بهتر و سریع تر گیاهان را به همراه دارد.

تما این موارد بهترین مزایای استفاده از گلیسیرین در باغبانی هستند. این کاربردها نه تنها مؤثر هستند بلکه توسط مطالعات و تحقیقات نیز پشتیبانی می شوند.

در صورت رضایت از این مطلب، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.

About اصله

Check Also

نحوه استفاده از لیکاپون

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی

نحوه استفاده از لیکاپون برای قلمه زنی و به صورت کلی نگهداری گیاهان در لیکاپون ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *