Home / درختان میوه / راهنمای کاشت پرتقال زینتی (Calamansi) در 7 مرحله

راهنمای کاشت پرتقال زینتی (Calamansi) در 7 مرحله

راهنمای کاشت پرتقال زینتی با تمام نکات لازم در این قرار داده شده است.

پرتقال زینتی با نام Calamansi همچنین به نام های Citrfortunella microcarpa یا calamondin معروف است. این میوه از دسه مرکبات، بومی فیلیپین است. درختان این گونه از پرتقال زینتی دارای پرتقال های کوچک و خوراکیند که سرشار از ویتامین C هستند. بسیار ترش و بعضی اوقات کمی تلخ هستند اما پوست آنها شیرین است.

این پرتقال ها علاوه بر مصرف خوراکی، کاربردهای دیگری مثل درمان گلو درد، درمان جای نیش حشرات و … نیز دارند و به راحتی در گلدان قابل کشت هستند.

از این می توان آن ها را در پاسیو، بالکن و حیاط نیز پرورش داد.

با این حال ، این گونه پرتقال زینتی همیشه در اینجا موجود نیست. بنابراین، این راهنما در مورد نحوه رشد و پرورش این پرتقال زینتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

بیشتر بخوانید: فیلم کاشت انبه در گلدان
راهنمای کاشت پرتقال زینتی
راهنمای کاشت پرتقال زینتی

راهنمای کاشت پرتقال زینتی (Calamansi) در 7 مرحله

1- الزامات پرورش پرتقال زینتی
این پرتقال یک میوه گرمسیری است. در جنوب شرقی آسیا رشد می کند و معمولاً به دلایل تزئینی پرورش می یابد. از نظر ظاهری زیباست و همچنین بوی خوبی دارد. بنابراین مانند هر درخت مرکبات دیگر در آب و هوای گرم گرمسیری و نیمه گرمسیری به خوبی رشد می کند.

2- خاک مناسب را آماده کنید

Calamansi soil

چه بخواهید این گیاه را در گلدان و یا در حیاط منزل خود پرورش دهید، به خاک خوب نیاز دارید که دارای زهکش خوبی باشد. قبلا در مورد آشنایی با انواع خاک گلدان صحبت کردیم. اما درختان کالامانی یا همان پرتقال زینتی در خاک خشک که رطوبت را حفظ نمی کنند به خوبی رشد می کنند. pH خاک ایده آل از 5.5 تا 6.5 است.

اگر قصد دارید این گیاه را در گلدان پرورش دهید، از گلدانی استفاده کنید که حداقل 45 سانت عرض و 60 سانت عمق داشته باشد. اگر آن را در فضای بیرون مثلا باغچه پرورش می دهید، سوراخی به عرض و عمق 40 سانت حفر کنید.

3- کاشت بذر

 

هسته ها را از داخل یک پرتقال زینتی جدا کنید. این میوه ها ممکن است دارای دانه های زیادی باشند، هسته های خیلی بزرگ را انتخاب نکنید.

اگر دانه ها را در گلدان می کارید، از انگشتان دست خود برای فشار دادن سوراخ های خاک استفاده کنید. سپس بذرها را در سوراخ ها بکارید. با این حال، اگر بذرها را در مزرعه یا باغ و باغچه می کارید، سوراخی را که حداقل 40 سانتی متر عرض و عمق دارد، حفر کنید. بذرها را کاشته و سوراخ را با خاک پر کرده و خاک آن را محکم بکوبید.

4- نیاز آبی پرتقال زینتی
به دلیل طبیعت گرمسیری، اگر خاک این گیاه خیلی مرطوب باشد، نتیجه خوبی حاصل نمی شود. در واقع، گیاه هنگامی که کمی از گرمای خورشید استرس داشته باشد، گلهای بهتری تولید می کند. به این معنی که پای گیاه نباید همیشه خیس باشد. به طور کلی، گیه را آب دهید تا خاک مرطوب شود سپس آبیاری را متوقف کنید تا خاک خشک شود.

5- نیاز نوری پرتقال زینتی
این گیاه باید روزانه حداقل 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار داشته باشد. به منظور حفظ و باردهی میوه ها در تمام طول سال، مکانی را انتخاب کنید که نور خورشید در آن زیاد باشد. نور خورشید و درجه حرارت باعث افزایش بهره وری درخت می شوند. بنابراین، رشد پرتقال زینتی در آفتاب کامل برای درختان سالم و بدون بیماری اجباری است.

6- کوددهی
پرتقال زینتی در زمان رشد باید هر دو ماه یکبار با کود مناسب تغذیه شود. هر چهار ماه یکبار با حدود 50 تا 100 گرم کود 16-20-0 مخلوط شده با اوره تغذیه شود. وقتی درخت دو ساله شد، مقدار آن را هر چهار ماه به حدود 198 تا 283 گرم افزایش دهید. پرتقال زینتی به کودهای ازته مانند اوره احتیاج دارد.

همچنین شما نیاز به مالچ کردن درخت Calamansi با یک لایه 10 سانتی از برگهای خشک، تراشه های چوب یا مواد آلی دیگر دارید. یک فاصله بین 2 تا 5 سانتی بین مالچ و تنه درخت بگذارید. این ماده رطوبت را حفظ کرده و علفهای هرز را از بین می برد.

7- آفات و بیماریهای پرتقال زینتی
آفات بیشماری درختان Calamansi مانند دیگر بوته های مرکبات را تهدید می کند، شته ها مهم ترین آن هستند. بنابراین، رعایت مداوم و نظارت منظم برای محافظت از درخت مورد نیاز است. در صورت بروز آفت، با سم مناسب سم پاشی کنید.

 

 نحوه برداشت پرتقال زینتی Calamansi
درخت Calamansi بعد از دو تا سه سال شروع به تولید میوه می کند. بعد از به ثمر نشستن، ابتدا رنگ پوست آن به رنگ سبز کم رنگ و سپس پررنگ تبدیل می شود. صبر کنید تا کاملاً رسیده و شبیه به رنگ نارنجی شوند. شما باید میوه ها را از درخت با قیچی بچینید. فراموش نکنید که یک تکه از ساقه چسبیده به میوه را هم قیچی کنید تا میوه تازه و شاداب بماند.

امیدوارم راهنمای کاشت پرتقال زینتی برای شما مفید بوده باشد.

اگر مایل به یادگیری نحوه پرورش و کاشت سبزیجات هستید، این لینک را دنبال کنید.

اگر سؤال یا سوالاتی دارید ، لطفاً در زیر همین پست ارسال کنید. ما در اسرع وقت به شما پاسخ خواهیم داد.

منبع

About اصله

Check Also

سم برای شته درختان میوه

سم برای شته درختان میوه – بهترین سم برای درختان میوه

بهترین سم برای شته درختان میوه کدام است؟ استفاده از سم مناسب برای شته درخت ...

2 comments

  1. سلام‌
    من‌یک‌اصله کامکوات‌گلدانی‌دارم‌که در یک‌گلدان‌سایز ۱۲ کاشته ام. حدود یک‌هفته است تعدادی از برگهای ان‌شروه به قهوه ای و خشک‌شدن‌کرده اند و بیقیه‌برگها نیز‌بیحال بنطر‌میرسند. گلدان‌روی یک‌تراس‌بسته قرار دارد که در تابستان‌گرم‌است ولی افتاب از پشت‌شیشه خوبی دارد.‌لطفا مرا راهنمایی‌بفرمایید

    • سلام.
      سه عامل میتونه موجب بروز این اتفاق بشه:
      1. گرما هوا و عدم تهویه مناسب و همینطور ریختن آب روی برگ ها.
      2. تابش نور از پشت شیشه و برخورد با برگ خیس و یا نزدیکی گیاه به شیشه.
      3. بسته بودن زهکش گلدان یا آبیاری زیاد که موجب سوختگی روی برگ ها میشه و اصطلاحا به اون قارچ میگن.
      به سوختگی ها دست بزنین اگه خشک و شکننده هستند یعنی عامل 1 باعث این اتفاق شده ولی اگه سوختگی ها نرم بودند یعنی عامل 3 یا همون بیماری قارچی باعث این اتفاق شده.
      در صورت وجود قارچ باید در سه نوبت حتما قارچ کش استفاده کنین.
      برای تهیه قارچ کش میتونین از همین سایت اقدام کنید، در صورت تمایل به اینستاگرام پیام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *