Home / آفات و بیماری ها / چروک شدن ساقه بامبو – علت و راه حل

چروک شدن ساقه بامبو – علت و راه حل

چروک شدن ساقه بامبو به چه دلیل است؟ چه کار کنیم تا این مشکل برطرف شود؟

همان طور که در مطلب بامبو گفته شد، این گیاه زیبا و پرطرفدار یکی از گیاهان رایج و دوست داشتنی آپارتمانی است. در نگهداری بامبو باید به این نکته توجه داشته باشید که گیاه نباید در نور مستقیم قرار بگیرد، زیرا در این حالت برگ های آن زرد می شود و می سوزد. بهترین نور برای بامبو نوری است که از فاصله سه متری از پنجره ای که مقابل آن پرده قرار دارد به گیاه بتابد.

اما گاهی ممکن است بعد از قلمه گرفتن از گیاه و یا به غیر از شرایط قلمه گرفتن شاهد چروک شدن ساقه بامبو باشید. در ادامه علت این مشکل مورد بررسی قرار می گیرد.

چروک شدن ساقه بامبو

چروک شدن ساقه نشان دهنده نرسيدن آب کافی به بالای ساقه است و احتمالا ريشه درست کار نمی کند يا قسمتی از ساقه دچار بيماری شده است.

اصولا محيط مرطوب و گرم بهترين محل برای رشد قارچ هاست. بنابراين گلدان بامبو مي تواند به راحتی آلوده به قارچهای فساد آور بشود که روی تنه و برگهای گياه فعاليت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگيری از شيوع قارچ ها سعی کنيد ظرف بامبو را هنگام تعويض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وايتکس و… ضدعفونی کنيد.

نگذاريد آب سبزه ببندد يا کدر بشود. قبلا توضیح داده شده که چگونه راحت و آسان جلبک ریشه بامبو را چگونه از بین ببریم. در محل پوسيدگی ساقه که به رنگ زرد در می آيد و لهيده مانند مي شود، آوندها از بين ميروند و گياه ديگر نمی تواند آب به قسمتهای بالايی برساند و خطر مرگ کل گياه را تهديد می کند. بنابراين ساقه را بايد بالاتر از محل پوسيدگی بريد تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفيد و سالم ديده شود).

یک نکته ساده اما مهم برای جلوگیری از زرد شدن و گندیدن ساقه بامبو:

اگر بامبو را در اب نگه ميداريد و ظرفتان بلند است فقط به اندازه 5 سانتي متر آن را آب كنيد همان ريشه های پايينی برای آن كافيست. يعنی در هر ظرفی مقدار كمی از ان را از آب پر كنيد زيرا با اين كار حجم آب كم شده و مقدار اكسيژن آب هم كم ميشود و در نتيجه فعاليت باكتريهای هوازی كمتر شده و بامبو شما نمي گندد در ثانی دو سه قطعه ذغال هم داخل اب بيندازيد.
گیاه بامبو با رطوبت معمولی هوای داخل ساختمان سازگار است اما جهت رشد بهترمی توان در زمان‌های مختلف برگهای گیاه را با آب ملایم اسپری نمود. در مورد بامبو نیز مانند گیاهان آپارتمانی می‌توان جهت تأمین عناصر غذایی مورد نیاز از کودهای کامل و یا قطره‌های اختصاصی بامبو استفاده کرده و به صورت ماهیانه در آب ظرف بامبو حل نمود.

About admin

Check Also

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد

چرا برگ انجیری شکاف ندارد گل برگ انجیری، برگ هایی دارد، که زیبایی بی نظیر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *