Home / گلهای آپارتمانی / نخل اریکا – نحوه مراقبت و کودهای مورد نیاز

نخل اریکا – نحوه مراقبت و کودهای مورد نیاز

نخل اریکا یکی از گیاهان زیبای آپارتمانی است که به دلیل انطباق ظاهر آن با انواع محیط، قابل استفاده در اداره جات، آپارتمان ها، هتل ها و شرکت های مختلف است. این گل یکی از گیاهان زیبا از خانواده اریکاسه ها است که برگ هایی چرم مانند، ریز، بلند و باریک دارند.

ارتفاع نخل اریکا که در ماداگاسکار به وجود آمده و رشد کرده اند در طبیعت به 6 متر نیز می رسد. اما هنگامی که در آپارتمان از آن نگهداری می کنیم ممکن است ارتفاعش از 1 متر بیشتر نشود.

تفاوت های نخل اریکا و نخل شامادورا و نخل کنتیا

نخل اریکا برگ ها ی متراکم تر و روبه بالایی دارد اما نخل شامادورا و کنتیا عریض تر هستند و برگ هایشان باز تر از اریکا می باشد. ضمن اینکه برگ های اریکا و شامادورا ظریف تر و نازک تر از نخل کنتیا می باشد. نخل کنتیا دارای هیبت و بزرگی می باشد که دو نخل دیگر اینگونه نمی باشند. نخل اریکا نسبت به دو گیاه دیگر نگهداری سخت تری دارد اما با این حال گیاهی بسیار سازگار با محیط آپارتمان ها و دفاتر کار است.

نحوه مراقبت از نخل اریکا

  • آب مورد نیاز

برای آبیاری این گیاه باید حتما از برنامه مشخصی پیروی کنید. در صورت کم آبی دچار نوک سوزی برگ ها شده و اگر آبیاری بیش از اندازه مورد نیاز انجام شود ریشه ها به کلی از بین می روند و گیاه نیز بالطبع خراب می شود.

به منظور تشخیص دققی زمان آبیاری پیشنهاد می شود مطلب راه های تشخیص زمان آبیاری گیاهان را مطالعه کنید. آبیاری را در پاییز و زمستان برای این گیاه کمتر کنید اما هرگز اجازه ندهید خاک خشک شود. همچنین آبی که درارای املاح بالا یا کلر باشد برای نخل اریکا نامناسب است. بنابراین یا از آب جوشیده و آب معدنی استفاده کنید یا اجازه دهید آب 24 ساعت در محیط بماند و املاح آن ته نشین شود.

جالب اینجا است که گیاهی به ارتفاع 1.8 متر می‌تواند در طی 24 ساعت در حدود یک لیتر آب را از طریق تبخیر از سطح برگها به هوا اضافه کند بنابراین به عنوان یک مرطوب کننده هوای طبیعی شناخته می شود.همچنین این گیاه به وجود املاح در آب حساسیت نشان می‌دهند و ممکن است حاشیه و نوک برگها بسوزد و یا در صورت بیش بود املاح حتی تمامی پهنه برگهای جوان از بین بروند. بنابراین از آبهایی با املاح کم استفاده کنید.

 

  • نور مورد نیاز

اریکا نیاز به نور غیر مستقیم دارد. در صورتی که نور زیاد روی گیاه باشد خیلی زود برگ ها سوخته شده و گیاه بی حال می شود. بهتر است گیاه را پشت پنجره های شمالی یا شرقی قرار دهید. اگر در حیاط یا تراس این گیاه را نگهداری می کنید باید حتما در قسمت سایه باشد. به هیچ عنوان نور زیاد یا مستقیم روی گیاه نیفتد.

  • دما و رطوبت مورد نیاز

رشد این گیاه، در محیط های گرم بهتر است؛ زیرا این گیاه، بومی مناطق گرمسیر است.

نخل اریکا، تحمل سرمای زمستان را ندارد و در این فصل، باید حتماً در محیطِ معتدل داخل ساختمان (یعنی دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد)، نگهداری شود.

در صورتی که در دمای پایین قرار گیرد برگ ها سیاه می شوند و اگر در دمای بالاتر از 30 درجه نگهداری شود برگ ها زرد و بی حال می شوند. به هیچ عنوان این گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید چرا که باعث نابودی این گیاه خواهد شد.

بهتر است روزی یک‌بار آن را اسپری کنید یا زیر گلدانی آن را با آب، پر نگهدارید؛ به طوری که آب، با خاک زیرگلدان، تماس نداشته باشد! برای این منظور پیشنهاد می کنم از آموزش ساخت جزیره برای گیاهان دیدن کنید.

دقت کنید که اسپری آب روی برگ ها با فاصله انجام شود و از آب تصفیه یا جوشیده سرد شده برای این کار استفاده کنید.

نخل اریکا

  • خاک مورد نیاز

نخل اریکا در خاک اسیدی بهترین رشد را دارد. بنابراین توصیه می شود از کود اسیدی کننده خاک برای اصلاح خاک و پی اچ آن استفاده کنید. نکته بعدی که برای انتخاب خاک مناسب اریکا باید در نظر بگیرید زهکشی خاک است. خاک های سبک به صورت آماده در بازار موجود هستند اما در صورتی که مایل به درست کردن خاک مورد نیاز این گیاه هستید از این ترکیب استفاده کنید👇🏻

یک قسمت شن + یک قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک برگ + دو قسمت خاک باغچه

  • کود مناسب نخل اریکا

نخل اریکا مثل سایر هم خانواده های خود به کود آهن نیاز دارد. باید هر چهل روز از آهن برای این گیاه استفاده کنید. همچنین هر سی روز از کود پتاس بالا یا سه بیست نیز برای تغذیه ماهانه باید استفاده کرد.

برای خرید کودهای مورد نیاز این گیاه و یا درمان گیاه بیمار خود از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • تکثیر نخل اریکا

تکثیر نخل اریکا به چند صورت امکان پذیر می باشد:

  1. تکثیر نخل اریکا با استفاده از بذر
  2. تکثیر نخل اریکا با استفاده از پاجوش
  3. تکثیر نخل اریکا به روش تقسیم ریشه

نخل اریکا

تکثیر نخل اریکا با استفاده از بذر

تکثیر با استفاده از بذر یکی از روش هایی می باشد که به صبر و حوصله بسیار نیاز دارد زیرا جوانه زدن بذر های نخل اریکا حدود 2 الی 3 ماه زمان می خواهد.

بذر های نخل اریکا دارای پوشش ضخیم می باشند پس باید قبل از کاشتن با یک چاقوی تیز پوسته ضخیم را جدا کرده و سپس بذر ها را بکارید. یک لایه نازک از خاک را روی بذر ها بپاشید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها 26 درجه سانتی گراد می باشند.

اگر بذرها را از گیاه مادری جدا کرده اید بدلیل تازه بودن بذرها دیگر نیازی به جدا کردن پوسته آن ها نمی باشد. زمان مناسب کاشت بذر اوخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

آفات و بیماری های نخل اریکا :

در مطلبی جداگانه مشکلات و بیماری های نخل اریکا مورد بررسی قرار گرفته و درمان هرکدام توضیح داده شده است.

لکه برگی قارچی از جمله مشکلات این گیاه است که زخمهایی به رنگ قهوه ای قرمز تا مشکی در تمامی سطوح می توان مشاهده شود. معمولا هاله ای زرد رنگ زخمها را در بر می‌گیرند. زخمها به تدریج به هم پیوسته و بزرگتر می‌شوند و نواحی پیوسته ای را در نوک و یا حاشیه برگها تشکیل می‌دهند و گاهی برگهای جدید و جوان تماما زرد و سوخته می‌شوند.

بیماری پژمردگی توسط قارچهای مختلفی می‌تواند ایجاد شود که در طی آنان گیاه پژمرده و زرد شده و ممکن است از بین بروند.

بلایت بیماری دیگری است که می‌تواند منجر به بروز لکه هایی نامنظم با شکلهای مختلف به رنگ کرم تا خاکستری رنگ با حاشیه قهوه ای تیره شود. عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محیط، عدم مرطوب ماندن برگسار گیاه، استفاده از بستر خاکی ضدعفونی شده از جمله راه های جلوگیری از شیوع بیماریهای قارچی است و در صورت شیوع فراگیر آن بهتر است که از سموم قارچکش استفاده شود.

حشرات سپردار از جمله آفات نخل اریکا است که به صورت لکه های قهوه ای کرم رنگ بر روی ساقه و برگهای گیاه بوجود میآید و از شیره گیاه تغذیه کرده و شدت حمله آنان موجب خشک و زرد شدن برگها خواهد شد.

About admin

Check Also

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای در منزل و روش تکثیر آن

نگهداری از پپرومیا هندوانه ای اصلا کار سختی نیست! یه گل جذاب و دوست داشتنی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *