Home / سبزیجات و صیفی جات / نحوه کاشت نعناع در داخل خانه: مؤثرترین روش کاشت

نحوه کاشت نعناع در داخل خانه: مؤثرترین روش کاشت

کاشت نعناع در داخل خانه خواست خیلی از خانم های خانه دار و دوستداران طبیعت و گل و گیاه هست.

نعنا به چند دلیل گیاهی دوست داشتنی است. اول از همه، این گیاه معطر هست به گونه ای که در هر اتاقی که نگه داری کنید، رایحه ای بسیار دلپذیر را منتشر می کند.

دوم، نگهداری آن بسیار راحت است و به راحتی و سریع رشد می کند. مهمتر از همه، آنچه نعناع را بسیار محبوب می کند عطر و طعم قابل توجه آن است. می توانید آن را به انواع غذا و سالاد اضافه کنید. حتی می توانید از آن برای تهیه بستنی استفاده کنید.

در این پست نحوه کاشت نعناع در داخل خانه را به شما نشان خواهیم داد تا از این گیاه خارق العاده لذت ببرید.

نحوه کاشت نعناع در داخل خانه

how to grow mint indoors

نعنا رو به دو روش میتونید در گلدان بکارید:

  1. کاشت نعنا توسط بذر
  2. کاشت نعنا از طریق قلمه

کاشت نعنا با استفاده از بذر

سبزی نعناع به آسانی از طریق بذر، جوانه نمی زند، بنابراین فقط باغبان های باتجربه می توانند نعناع را از طریق  بذر بکارند.

اما اگر شما دوست دارید تجربه کاشت نعنا با بذر را داشته باشید، گونه خوب و مرغوبی از بذر را از فروشگاه های مربوطه خریداری کنید.

پس از خرید سبزی نعناع، آنها را بطور مستقیم در خاک گلدان یا کمپوست بکارید.

خاک را مرطوب نگه دارید و نور کافی برای آن را تامین کنید.

حالا باید منتظر بمانید تا بذرها جوانه بزنند.

بعد از بزرگ شدن جوانه ها، آن ها را به گلدان های جدا منتقل کنید.

کاشت نعنا با قلمه

این روش بهترین و موثرترین روشی هست که میتونید برای کاشت نعنا در منزل از اون استفاده کنید.

1- یک نشاء یا قلمه مناسب را تهیه کنید.

نشاء آماده نعنا در گلخونه ها و مراکز فروش گل و گیاه موجود هست میتونید تهیه کنید.

اما یه کار راحت تر هم میشه انجام داد.

Image result for How to grow mint indoors

این بار که سبزی خوردن رو خریداری کردین، ساقه های نعنا رو نگه دارین.

  • یک شیشه ی تمیز را با آب پر کنید. شاخه های بریده شده ی تازه ی نعنا (قلمه ها) را در شیشه قرار دهید تا ریشه های جدید به وجود آورند. شیشه ها را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه های سفید از ساقه های بریده شده، رشد کنند.
  • قبل از کاشت قلمه های نعنا در خاک، منتظر بمانید تا ریشه های سفید چند سانتیمتری رشد کنند. ریشه های نعناعحتی می توانند تا قسمت انتهایی گلدان شما نیز گسترش پیدا کنند.

2- انتخاب گلدان مناسب
برای کاشت نعناع بهتر است گلدان پهنی را انتخاب کنید نه یک گلدان عمیق. هر نهال نعناع به گلدان حداقل 30 سانتی متر عرض نیاز دارد. وجود سوراخهای زهکشی در ته گلدان برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه و تقویت و رشد نهال نعنا ضروری است.

  • اگر می خواهید نعناع و سایر گیاهان را در کنار هم بکارید، یک گلدان اضافی، و خیلی بزرگ بخرید. شما می توانید یک گلدان 12 اینچی (30 سانتی متر) را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید، تا سایر گیاهانتان را در کنار هم بکارید. به یاد داشته باشید که بسیاری از گونه های نعناع از طریق سوراخ هایی که در انتهای گلدان نعناع وجود دارد، می توانند در کل گلدان  پراکنده شوند.

3- انتخاب خاک مناسب

شما باید گلدان را با یک مخلوط خاک با کیفیت بالا پر کنید.  از خاک باغچه استفاده نکنید بلکه آن را از فروشگاه خریداری کنید. اگر نمی خواهید خاک بخرید، می توانید خودتان یک مخلوط خاک با کیفیت درست کنید.

دو روش اساسی برای درست کردن خاک وجود دارد. روش اول مخلوط کردن 4-6 قسمت خاک برگ با 1 قسمت پرلیت است. راه دوم ترکیب 1 قسمت خاک برگ، 1 قسمت پرلیت یا ماسه و 1 قسمت کمپوست است.

  • وجود کمپوست در خاک موجب تقویت و رشد بهتر ریشه و گیاه می شود.

4- کاشت نعنا در خاک

پس از پر کردن گلدان با خاک، کاشت نهال خود را شروع کنید. با استفاده از انگشتان خود سوراخ کوچکی در خاک ایجاد. سوراخ باید به اندازه ریشه های نهال باشد. ریشه ها را با خاک بپوشانید و آن را فشار دهید تا مطمئن شوید که نهال جابجا نمی شود.

 

اگر ریشه ها برای گلدان بیش از حد بلند شدند، ریشه ها را مانند حلقه به آرامی جمع کنید و در خاک قرار دهید.

هنگامی که گیاهچه شما کاملاً کاشته شد، سخاوتمندانه آن را آبیاری کنید تا مطمئن شوید آب از انتهای گلدان خارج می شود.

  • اگر نعناع را در منطقه ای که آب و هوای گرم دارد، کاشته اید ممکن است مجبور شوید آن را چندین بار در روز آبیاری کنید.
نیازهای مراقبتی نعنا

 

 

نور

رشد نعناع مستلزم آن است که حداقل 4 ساعت روزانه آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. بنابراین، بهترین نقطه یک نقطه آفتابی است که هوا آزادانه در آن گردش می کند. می توانید از پنجره آشپزخانه خود استفاده کنید. این مکان مناسب برای قرار دادن نعناع شماست. بالکن ها نیز یک انتخاب عالی هستند.

آبیاری
نعناع در خاک مرطوب بهتر رشد می کند. دقت کنید؛ خاک مرطوب نه غرقابی. خاک را مرطوب نگه دارید اما آن را بیش از حد آبیاری نکنید. همچنین باید از جمع شدن آب در زیر گلدانی جلوگیری کنید.

کود دهی
برای رشد نعناع نیازی به کوددهی نیست. اما اگر می خواهید گیاهان خود را برای بهبود عملکردشان بارور کنید، باید گاهی اوقات از کودهای همه منظوره محلول در آب استفاده کنید. هنگام کود دادن نعناع خود مراقب باشید، کود دهی بیش از اندازه باعث می شود که نعنا عطر و طعم خود را از دست بدهد. همچنین می توانید کمپوست و کود کودرا به لایه بالایی خاک اضافه کنید.

هرس
اگر می خواهید گیاه شما شاخه های بیشتری ایجاد کند و شکوفا و پرپشت شود، باید سرشاخه ها را مرتب هرس کنید. هرس کردن گیاه شما را به شکلی جذاب نگه می دارد. اجازه ندهید که گیاه شما به گل بنشیند، هنگامی که برخی از گل ها را مشاهده کردید ، بلافاصله آنها را خراب کنید.بچینید. وجود گل ا گیاه را ضعیف می کند.

دما
درجه حرارت مناسب ​​برای رشد نعناع بسیار مهم است. شما باید گیاهان خود را ازهوای سرد و همچنین هوای خشک و گرم محافظت کنید. درجه حرارت ایده آل برای نعناع باید بین 18 و21 درجه سانتیگراد در طول روز و 12 تا 18 درجه سانتیگراد در شب است.

 

برداشت نعناع

برداشت نعناع ساده ترین کار است. نیازی به شرایط خاصی ندارد، شما می توانید گیاه خود را هر زمان که احساس کردید و یا هر زمان که نیاز دارید برداشت کنید. معمولاً 2 تا 6 هفته بعد از کاشت نعناع شما زمان نیاز هست تا به مرحله برداشت برسید. طول می کشد.

  • بیشتر از 1/3 گیاه را قیچی نکنید. در غیر این صورت دیگر قادر به رشد کردن نخواهد بود. در ضمن ساقه ها را خیلی کوتاه نکنید. بلکه برگ های گیاه را بچینید.

با استفاده از این راهنما شما مطمئین خواهید بود که گیاهی سالم و خوب را می کارید.

در صورتی که دوستدار کاشت انواع سبزی و صیفی در خانه هستید به این لینک مراجعه کنید.

 

About اصله

Check Also

آموزش کاشت نخود فرنگی در گلدان با استفاده از نخود فرنگی + فیلم

در این مطلب  از بخش سبزیجات و صیفی جات قرار آموزش کاشت نخود فرنگی در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *