Home / گیاهان دارویی / اکالیپتوس و همه اطلاعاتی که درباره آن باید بدانید – معرفی خواص و مضرات برگ و روغن این گیاه

اکالیپتوس و همه اطلاعاتی که درباره آن باید بدانید – معرفی خواص و مضرات برگ و روغن این گیاه

اکالیپتوس Eucalyptus) سرده‌ای از درختان از خانواده اکالیپتیان (Eucalypteae) می‌باشد که اصلش از استرالیا است و در آن سرزمین تشکیل جنگل‌های انبوهی می‌دهد و ارتفاع آن از ۳۰ میلی‌متر به ۱۴۵ متر و محیط تنه آن به ۲۵ متر می‌رسد. چوب این درخت بسیار سخت و در برابر پوسیدگی مقاوم است. پوست آن رنگ قهوه‌ای مایل به زرد دارد و به راحتی از ساقه جدا می‌شود. رنگ برگ آن نیز بسته به سن درخت (در آغاز سبز مایل به آبی و به مرور زمان سبز مایل به سفید) است.

اکالیپتوس شامل درختان یا درختچه‌های تک‌ساقه‌ای یا چند ساقه‌ای در است و در هر دو شکل خزان پذیر و همیشه سبز وجود دارد. با برگ‌های دُم‌برگ‌دار و متناوب و سرنیزه‌ای و گل‌های بی‌گلبرگ با پرچم‌های پرشمار به رنگ‌های سفید یا کرم یا زرد یا قرمز و میوه‌های پوشینه‌ای و مخروطی و چوبی و دریچه‌دار در انتها و دانه‌های براق به طول حدود ۱ میلی‌متر.

image

  • نام انگلیسی: Gum tree
  • نام علمی: Eucalyptus sp
  • فارسی رایج: اوکالیپتوس
  • فارسی اصیل: ندارد
  • معیار زیبایی: برگ و گل
  • از خانواده: Myrtaceae
  • خاستگاه: استرالیا وگونه ای در اندونزی و گینه نو

اولا این درختان شامل همه درخت ها و درختچه های همیشه سبز گفته میشن که به علت دارا بودن تنه زیبا ،گل ها و بالاخره شاخ و برگ معطر پرورش داده میشن. همتون حداقل یه باری برای بخور دادن ازش استفاده کردید. برگ هاش سرنیزه ای شکل و یا گردالی به رنگ سبز تیره، سبز، خاکستری و یا آبی نقره ای و معطر هستند. گل ها دارای پرچم های فراوان بوده و در گونه های مختلف در رنگ های سفید، کرم و یا قرمز در بهار تابستان و پاییز ظاهر میشن.

اکالیپتوس

یک نکته جالب که درباره این گیاه که نمی دانستید:

گروهی از پژوهشگران استرالیایی در مقاله‌ ای که تحت عنوان «ذرات طلای طبیعی در برگ اوکالیپتوس و ارتباط آن با اکتشاف ذخایر زیرزمینی طلا» در نشریه علمی نیچر منتشر کرده‌اند، مدعی شده‌اند که درخت اکالیپتوس می‌تواند طلای موجود در عمق زمین را جذب و به سطح زمین منتقل کند و به این ترتیب، اکتشاف معدن از این طریق را امکان‌ پذیر کند.

نیازهای مراقبی اکالیپتوس

این درخت به مکان کاملا آفتابی نیاز داره و باید در برابر بادهای شدید و سرد محافظت بشن. به خاک حاصلخیز نیاز داره برای رشد خوب و کلا یادتون باشه با اینکه همیشه سبز هستند ولی بهترین رشد رو توی هوای گرم تابستون توی تیر ماه داره یعنی توی هوای گرم تازه تازه برگ در میاره. هوای زیر صفر رو زیاد نمیتونه تحمل کنه. این درخت بومی نیمکره جنوبی و استرالیا هستش که توی استرالیا طوطی ها زحمت گرده افشانی رو میکشن ولی جاهای دیگه زحمتش میوفته پای زنبورها .به هر حال ما خسته نباشید میگیم به این عزیزان زحمت کش.

Related image

کاربرد اکالیپتوس:

برگ های این درخت دوستان جهت تهیه بخور همینطور که گفتم مورد استفاده برای ضدعفونی قرار میگیره توی درمان سرماخوردگی و مشکلات تنفسی خیلی بدردخوره. به علت دارا بودن پوست تنه و فرم زیبا همین طور برگ های سبز تا آبی رنگ و همیشه سبز بودن توی فضای سبز در ترکیب با درختای با رنگ دیگه جهت کاشت در پارک ها یا حیاط منزل مناسب هستش.

برگهای اوکالیپتوس و روغنی که آنها تولید می کنند سبب کشتن باکتریها و رفع ناراحتیهای تنفسی افراد مبتلا به خناق، آسم و برونشیت میشود. اگر سابقه مصرف ویکس دارید، آنگاه احتمالاً خنکی و احساس سوزش ناشی از مرهم روی پوست و پاک شدن سینوس ها در اثر رایحه نعناعی و معطر را به یاد خواهید آورد. در واقع این اثرات روغن اصیل اوکالیپتوس است.

تکثیر:

دوستان این درخت تکثیرش خیلی سخته با قلمه چون قلمش مواد هورمونی لازم برای ریشه زایی رو کمتر داره بنابراین یا از هورمون باید استفاده کرد یا با بذر توی بهار یا پاییز تکثیرش کرد. به هرحال قلمه باید از شاخه سال جاری و در آخر تابستون گرفته بشه.

خواص برگ اوکالیپتوس

  • علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب رفع احتقان بینی نیز می‌شود.
  • جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد.
  • برای پایین آوردن تب موثر است.
  • سرشار از آنتی اکسیدان است.
  • عصاره موضعی برگ اوکالیپتوس خشکی پوست را برطرف می کند.
  • بخور برگ اوکالیپتوس علائم استرس را کاهش می دهد.

خواص روغن اکالیپتوس

  • روغن اوکالیپتوس می‌تواند سردردهای سمج را درمان کند.
  • برای درمان موثر سینوزیت از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید.
  • مخاط را رقیق و از این طریق به پاک شدن مجرای هوا برای داشتن تنفس راحت کمک می‌کند.
  •  یک عامل ضد التهاب طبیعی است.
  •  یک داروی طبیعی آرام‌کننده‌ سرفه است.
  • برای درمان علائم سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شود.
  • التهاب و درد گلو را تسکین می‌دهد.
  • عفونت استاف را درمان میکند.
  • تسکین‌دهنده‌ درد است.
  • شوره سر را درمان می کند.

اکالیپتوس

موارد احتیاط و مضرات اکالیپتوس:

>مصرف خوراکی روغن اوکالیپتوس غلیظ بعلت اسانس‌های موجود در آن باعث مرگ می‌شود و در درمان بیماران مبتلا به قند خون، ایجاد اختلال می‌کند.

>در دوران بارداری يا شيردهی از مصرف اوكاليپتوس پرهيز كنيد. روغن اين گياه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نيست. اما نبايد از اين گياه براي مصارف داخلی استفاده كرد. انجمن فرآوردهای گياهان دارويی آمريكا برگ این گیاه را از نظر بی خطری در رديف و درجه دو ارزيابی كرده است. درجه ۲ به معنای اين است كه در كاربرد اين گياه محدوديتهايی متصور است.

>تماس با مواد حاصل از گیاه و حتی تماس با قسمتهای مختلف گیاه نظیر شاخ و برگ آن در افراد حساس کهیر ایجاد می‌کند. محلولهای روغنی آن نباید در فرآورده‌های بینی به کار روند، زیرا حرکات مژکها را مهار کرده و پنومونی چرب ایجاد می‌کند . اسانس مورد استفاده در فرآورده‌های داروئی باید عاری از آلدئیدهای فرار و فلاندرن باشد .

>مصرف بی رویه و زیاد عصاره این گیاه باعث ایجاد ورم معده ، سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی ، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن می شود و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی ، خفگی و مرگ می شود . لذا باید در اندازه های مجاز مصرف شود .

اوکالیپتوس به کودکان زیر ۲ سال نباید داده شود و در مورد کودکان بزرگتر و اشخاص مسن تر از ۶۵ سال با دم کرده رقیق ، مصرف آن را شروع و بتدریج غلظت دم کرده را تا حد مجاز رسانند .

About اصله

Check Also

گیاه خارخاسک و فواید بینظیر آن

گیاه خارخاسک (در متون طب سنتی حسک، خسک، شکوهج، شکوهنج) یکی از گیاهان دارویی بوته‌ای ...

3 comments

  1. سلام .تفاوت اکالیبتوس و بید رو که نگفتید ⁦☹️⁩

    • سلام
      این مقاله به معرفی درخت اکالیپتوس اختصاص داره
      در بین گونه های بید، بید مجنون شباهت هایی به اکالیپتوس داره با این تفاوت که برگ هاش کوچک تره، بافتی نرم تر داره، رنگ آن سبز روشن هست و شاخه های آن به شکل کمانی و آویزان است.

  2. سلام ممنون ازراهنمایی دقیق شما لطف میکنیدشماره تماس بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *